Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 oktober 2011, 11:32
BRICC BRICC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2011
Berichten: 16
Standaard Koop auto privé via veilingsite, gebruik in eenmanszaak: veilingkosten aftrekbaar?

Hallo, sta op het punt om een auto via een veilingsite te kopen. Doe dat als privepersoon en wil deze auto inzetten in mijn eenmanszaak.

Mag je de BTW op deze auto terugvorderen? of is dat 75% van de BTW. Wat doe je met de veilingkosten?

stel auto = 6500,-- daaroverheen komt de bTW , de veilingkosten en de BTW op de veilingkosten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 oktober 2011, 22:35
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BRICC Bekijk bericht
Hallo, sta op het punt om een auto via een veilingsite te kopen. Doe dat als privepersoon en wil deze auto inzetten in mijn eenmanszaak.

Mag je de BTW op deze auto terugvorderen? of is dat 75% van de BTW. Wat doe je met de veilingkosten?

stel auto = 6500,-- daaroverheen komt de bTW , de veilingkosten en de BTW op de veilingkosten.

Als je hem privé koopt kun je géén btw terugvorderen. Helemaal niets.
Ook de veilingkosten niet.

Die 75% btw die je terug kon krijgen op de brandstof en het onderhoud zijn per 17-10-2011 ook geheel afgeschaft. Of je moet een sluitende km. administratie bijhouden en dan krijg je nog maar een bepaald percentage btw terug.

Maar jij krijgt als je privé die auto op een veiling koopt dus niets terug qua btw.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 oktober 2011, 22:51
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ho stop markie.. dat gaat niet goed..

Als je een eenmanszaak hebt dan kun je niet anders als een auto prive kopen. Je kunt namelijk het kentekenbewijs niet op de zaak zetten dat kan alleen bij andere rechtsvormen.. (vof, bv, cv enz, enz) Een auto van een eenmanszaak staat dus altijd op naam van de "prive persoon"

Daarna heb je als eigenaar van een eenmanszaak gewoon de vrije keuze zakelijk aanmerkt of prive. Die keuze hoef je niet te melden bij de belastingdienst, je doet dat door bij een zakelijke auto voor de IB de auto op de balans te zetten en er over te gaan afschrijven en voor de btw doe je dat door de btw op de factuur van de auto terug te vragen.

Je kunt zowel de btw op de auto als op de veilingkosten terugvragen als je besluit de auto voor de btw als zakelijke auto aan te merken. Je vraagt gewoon alle btw terug.
Omdat je de auto prive gebruikt moet je aan het einde van het jaar een correctie voor prive gebruik opnemen in de laatste aangifte van 2011 voor 2,7% van de cataloguswaarde en dan tijdsevenredig naar het aantal dagen dat de auto in bezit was.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 november 2011, 12:05
BRICC BRICC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2011
Berichten: 16
Standaard

Ok, dank. Maar als ik nu zeker weet dat ik die auto op PRIVE zet? (als eenmanszaak) Als ik deze auto zakelijk aanmerk neme ik aan dat er over de cataloguswaarde bijtelling wordt gerekend..?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2011, 00:42
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Ho stop markie.. dat gaat niet goed..

Als je een eenmanszaak hebt dan kun je niet anders als een auto prive kopen. Je kunt namelijk het kentekenbewijs niet op de zaak zetten dat kan alleen bij andere rechtsvormen.. (vof, bv, cv enz, enz) Een auto van een eenmanszaak staat dus altijd op naam van de "prive persoon"

Daarna heb je als eigenaar van een eenmanszaak gewoon de vrije keuze zakelijk aanmerkt of prive. Die keuze hoef je niet te melden bij de belastingdienst, je doet dat door bij een zakelijke auto voor de IB de auto op de balans te zetten en er over te gaan afschrijven en voor de btw doe je dat door de btw op de factuur van de auto terug te vragen.

Je kunt zowel de btw op de auto als op de veilingkosten terugvragen als je besluit de auto voor de btw als zakelijke auto aan te merken. Je vraagt gewoon alle btw terug.
Omdat je de auto prive gebruikt moet je aan het einde van het jaar een correctie voor prive gebruik opnemen in de laatste aangifte van 2011 voor 2,7% van de cataloguswaarde en dan tijdsevenredig naar het aantal dagen dat de auto in bezit was.
Hoi Roel,

Je hebt helemaal gelijk. Ben sinds deze week ervaringsdeskundige. Heb mijn nieuwe auto namelijk binnen en voor het op naam zetten hadden ze genoeg aan mijn rijbewijs. Kvk uittreksel hadden ze niet nodig. Had ik wel aangevraagd. Zowel digitaal (kun je 1 maal per jaar gratis doen, en dan naar 2 mailadressen laten sturen, digitaal gewaarmerkt) als op papier. Voor niks helaas.

Dacht dat ik er al veel vanaf wist
Sorry voor mijn foute antwoord
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 november 2011, 00:48
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Ik heb naar aanleiding van dit ook een paar vragen:

Ik heb de factuur van mijn nieuwe auto op naam van de zaak laten zetten.
Heb hem betaald vanaf mijn zakelijke rekening.
Krijg ik nu de btw pas terug bij de aangifte ib 2011, of gewoon bij de aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal 2011?

Ik denk zelf gewoon bij de laatste ob kwartaal 4 dit jaar. Alleen niet 100% meer nu, naar aanleiding van het antwoord van Roel.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 december 2011, 22:55
BRICC BRICC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2011
Berichten: 16
Standaard

Stel dat ik nu een "marge" auto koop en deze wel op de zaak zet? Ik betaal dan het bruto bedrag (stel 7000,--) en kan de BTW terugvorderen (+/- 1200 euro)? Ik heb dan wel bijtelling (stel cataloguswaarde is 41.000. Deze auto rij ik voor bijna 80% zakelijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 14:41
Inkomstenbelasting Gebruik internet thuis zowel privé als zakelijk. Is dit aftrekbaar? Jurian Belasting 18 15 september 2011 10:25
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Inkomstenbelasting Auto zakelijk of privé? kylian Belasting 3 25 augustus 2009 23:57
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 12:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon