Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2013, 23:44
Yero Yero is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2009
Berichten: 2
Cool Uitbetaling Management fee vanaf Holding BV

Ik ben ruim 10 jaar ondernemer, maar toch heb ik dit jaar te maken met een nieuwe situatie. Ik heb een eenmanszaak, maar daarnaast ben ik samen met een ander bedrijf een nieuw project gestart. Daarvoor is een Werk BV opgericht, waarvan ik 50% en zij 50% bezit.

Om dat in goede banen te leiden heb ik een Holding BV opgericht, die in feite de eigenaar is van die 50%. Met mijn eenmanszaak doe ik verder mijn gebruikelijke activiteiten, die in principe losstaan van de activiteiten in de BV. Het leek mij niet rendabel om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV (als werkmaatschappij).

Nu is er in 2012 een bescheiden omzet en winst gedraaid en daarvoor heb ik via mijn Holding BV een management fee gestuurd naar de Werk BV.

Dat geld zit nu in mijn Holding BV. ik vraag me nu af wat nu de formele weg is hoe ik dat zelf weer kan krijgen?

a) Uitbetalen aan mijzelf, als privépersoon
b) Uitbetalen aan mijn eenmanszaak (in feite mijn werkmaatschappij).
c) iets anders

Ook vraag ik mij af of het uit te betalen bedrag hetzelfde moet zijn als wat ik gefactureerd heb? Of dat er iets ingehouden moet worden (ik las iets over winstopslag).

Ik denk dat scenario (a) het meest waarschijnlijk is. In dat geval neem ik aan dat ik het bedrag exclusief btw moet overmaken. Ik ga er vanuit dat ik dit vervolgens onder 'overige inkomsten' aangeef bij de belastingdienst en er dan loonheffing over betaal...?

Scenario (b) zou mij persoonlijk het best uitkomen. Ook al staan de activiteiten er in principe los van, er is wel overlap. Ik gebruik dezelfde computer/apparatuur e.d. bijvoorbeeld. En door mijn BV activiteiten is de omzet van mijn eenmanszaak wat lager dan gebruikelijk.

Misschien wat verwarrend allemaal, maar het BV gebeuren is nieuw voor mij. En tot overmaat van ramp is mijn boekhouder een paar weken op vakantie en moet ik deze maand wel de omzetaangifte en andere zaken afhandelen...

Ik hoop dus dat iemand wat advies heeft...
(als er een toelichting nodig is, laat het me weten)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 januari 2013, 01:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Normaal is dat je in loondienst bent bij je holding, dat die netto salaris aan jou uitbetaalt en loonheffing aan de belastingdienst. Daarvoor moet door de bv een loonaangifte worden gedaan.

Daarnaast kan je holding dividend aan jou als aandeelhouder uitkeren van de winst. Ook dat wordt met inkomstenbelasting belast en daarvoor moet je bv dividendbelasting inhouden.

Aan dit alles zitten verschillende technische aspecten, zoals de gebruikelijkloonregeling, loonaangifte, fiscale optimalisaties, aandeelhoudersbesluiten nemen en notuleren, een arbeidsovereenkomst opstellen, over je pensioenregeling nadenken etc.

Dit alles lijkt me iets dat je met je accountant/fiscalist/boekhouder op een rijtje zet bij het oprichten van de bv's, niet iets wat je een tijd later gaat uitzoeken terwijl je boekhouder op vakantie is. Loopt de samenwerking met je boekhouder wel goed en is die voldoende gekwalificeerd voor het adviseren over bv-structuren?

Met de omzetbelasting heeft het vrijwel niets te maken, die aangifte kun je gewoon indienen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 januari 2013, 01:55
Yero Yero is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2009
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor je reactie!

Tja, het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden m.b.t. de boekhouder. Het is natuurlijk mijn verantwoordelijkheid om op tijd vragen te stellen, maar ik had niet bedacht dat hij op dit (drukke) moment tot en met de 10e februari afwezig zou zijn.

Het project is te kleinschalig om meteen loon te gaan uitkeren. Het had meer reden m.b.t. aansprakelijkheid om een BV op te richten. Via de notaris is afgesproken dat we de inkomsten 50-50 zouden leegboeken via een management fee. Ik ben dus niet in loondienst bij de holding.

Het zou alleen met mijn omzetbelasting te maken kunnen hebben bij scenario (b), want dan zou ik dus een factuur met BTW sturen naar de Holding BV (vanaf mijn eenmanszaak). Maar ik denk dat dit niet van toepassing is. In die zin is er denk ik nog wel tijd om dat in februari te bespreken.

Dan rest de vraag hoe ik vanuit de Holding BV geld kan uitkeren. Via dividend dus wellicht?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 januari 2013, 15:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yero Bekijk bericht
Dan rest de vraag hoe ik vanuit de Holding BV geld kan uitkeren. Via dividend dus wellicht?
Salaris en/of dividend, dat is de keuze. Waarbij je regels in acht moet nemen m.b.t. het verplicht minimum salaris. Of je in jouw situatie mag afzien van een salaris weet ik niet.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kleine bv interessant voor zzp'er? René Al die andere praktische dingen 2 26 juli 2012 10:12
Holding BV oprichten Falibur Al die andere praktische dingen 4 26 juli 2012 09:53
Liquidatiebalans van Pensioen BV die gefuseerd is met Holding BV LDH Administratie 0 23 maart 2012 18:28
Management fee inboeken Rodney Administratie 2 7 maart 2012 11:04
Eenmanszaak in holding BV inbrengen of omzetten in aparte werkmaatschappij? RubenTimmerman Al die andere praktische dingen 1 20 januari 2008 20:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon