Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 mei 2008, 11:14
melwol melwol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11
Standaard Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken?

Stel je voor dat ik voor een opdracht meerdere laptops (3 stuks) en camera's (4 stuks) aan moet schaffen. De opdracht levert me zoveel op dat ik graag die investering wil doen. De spullen worden geen eigendom van de opdrachtgever en blijven in mijn bezit. De 4 camera's en 1 laptop worden niet direct gebruikt voor een volgende opdracht en liggen werkeloos in de kast voor bijv. de komende 3 maanden. Ik gebruik voor mijn bedrijfsactiviteiten 2 laptops zelf (1 filmbewerking, 1 admin etc)

Hoe ga ik hier mee om in mijn boekhouding?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 mei 2008, 12:30
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken?

Investeringskosten??
Ik heb laatst een camera aangeschaft voor mijn werk maar die gebruik ik ook niet bij elke klus. Volgens mij gaat het er om dat je kunt verantwoorden dat je spullen nodig hebt voor de uitoefening van je werkzaamheden. En waarschijnlijk heb je ze in de nabije toekomst wel vaker nodig.

Groet, Maartje
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 mei 2008, 13:51
MarcelS MarcelS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken?

Nu weet ik ook niet alles, maar als het om 'substantiële bedragen' gaat (zeg > EUR 450,-) wordt je geacht die zaken als bezittingen op je balans te zetten en vervolgens af te schrijven. (ik ga er even vanuit dat je bekend bent met dit principe).

Omdat de regels voor afschrijvingen in 2007 aangepast zijn zou je dat vervolgens in vijf jaar moeten doen, wat voor deze apparatuur natuurlijk belachelijk is, aangezien die na drie jaar zijn waarde echt wel heeft verloren. Bij het afdanken van de apparatuur schrijf je dan de rest af.

Echter, onder bepaalde voorwaarden, die ik niet uit mijn hoofd weet maar vast ergens op deze website beschreven staan, mag je gebruik maken van wat men dan 'willekeurig afschrijven' noemt. Dat betekent dat je zelf mag weten wanneer je de kosten van de aanschaf van de apparatuur 'neemt'. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om de apparatuur in één keer af te schrijven.

Iemand met meer ervaring kan mij vast corrigeren.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 mei 2008, 17:54
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken?

Hoi MarcelS,

Ik kan de voorwaarden voor willekeurige afschrijving hier wel gaan beschrijven, maar ze staan zo duidelijk op de site van de Belastingdienst.
En wel hier: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...steren-05.html

Die afschrijvingstermijn staat inderdaad helaas vast. Hoe heeft iemand 'm kunnen verzinnen, want door de bank genomen past 'ie bij geen één bedrijfsmiddel. Wie schrijft z'n vrachtwagen in 5 jaar af, bijvoorbeeld??

Er is één kleine troost: als tegenhanger mag je bij investering van meer dan € 2.100,- de investeringsaftrek toepassen.
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...html#P92_11250

Groetjes,
Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 juli 2008, 11:33
melwol melwol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11
Standaard Re: Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken?

Nav een terechte opmerking van Rene. Hierbij nog mijn dank voor de antwoorden. Ik heb overlegd met een adviseur en die geeft aan dat als het om de wat goedkopere camera's en laptops gaat het geen probleem is om dit in 1 jaar af te schrijven.

Groet,

Melinda
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 juli 2008, 11:37
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken?

hmm das wel wat vaag in mijn oren "wat goedekope laptops" ? Is dat een asus EEE voor < 400 euro of wie baseert wat een goedkope laptop is? Een en ander hangt uiteraard af van merk en de specs
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 juli 2008, 12:17
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken?

Klinkt inderdaad wat vaag. Als het om zaken (maakt eigenlijk niet uit wat voor, zolang het maar bedrijfsmatig is) gaat met een waarde van < 450,- mag je die inderdaad in één keer afschrijven. Dit bedrag is vanzelfsprekend exclusief BTW - mits je een BTW-ondernemer bent.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
afschrijven, boekhouding, investering, laptop

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon