Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 augustus 2008, 17:31
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik

Ik ben begonnen met het opzetten van mijn administratie (moest er toch zo zoetjes aan aan geloven ). Ik gebruik voorlopig een Excel-sheet die ik van mijn coach heb gekregen, maar nu loop ik al vast. Wie kan en wil mij helpen? (mijn coach heeft nl. een BV en daar werkt het net iets anders).

Case:
Ik heb nu zowel een internet als telefoonabonnement prive maar maak er uiteraard ook zakelijk gebruik van. Internet eigenlijk vooral zakelijk maar omdat we die voor mijn start al hadden lijkt het mij onzinnig om nieuwe af te sluiten.

Mijn vraag: mag ik zakelijk hiervoor iets aftrekken? Telefoon gebruik ik overdag ook bijna uitsluitende zakelijk. We hebben een belbundel via de kabel, mag ik de telefoontijd die ik zakelijk gebruik ook aftrekken?

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 augustus 2008, 19:22
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik

Hoi Jesse,
Als het aansluitingen in je eigen woning betreft kun je alleen de kosten voor zakelijke gesprekken aftrekken en de BTW hierop. In de regel wordt wel geaccepteerd dat je ook een gedeelte van de BTW op de abonnementskosten (naar verhouding prive/zakelijk gebruik) aftrekt. Mits BTW plichtig uiteraard.
Kortom: aftrek is beperkt tenzij je een als zelfstandig kwalificerende werkruimte hebt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 augustus 2008, 20:02
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik

Duidelijk, bedankt Marjan. Ik vraag ik me dan wel nog af hoe ik dat in mijn administratie moet verwerken. Een factuur van mij of mijn man (prive) naar mijn zaak???? Datzelfde probleem ondervind ik ook bij het boeken van de km-vergoeding van 0,19 cent voor het gebruik van de prive-auto.

Kan jij dat ook voor mij verduidelijken? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 augustus 2008, 20:30
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik

Een factuur aan jezelf sturen is niet nodig. Zelf boek ik dit gewoon als journaalpost, bijvoorbeeld
Vergoeding km prive auto 1000D op km kosten en 1000C op prive stortingen
Hier ligt dan een specificatie onder van de gereden zakelijke ritten in een bepaalde periode.

Succes en heb je vragen, stel ze gerust!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 augustus 2008, 20:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
Ik vraag ik me dan wel nog af hoe ik dat in mijn administratie moet verwerken. Een factuur van mij of mijn man (prive) naar mijn zaak?
Ik vul voor dat soort dingen periodiek een declaratieformulier in, met alle bonnen erbij, ondertekend etc. Zoals een werknemer normaliter bij zijn werkgever declareert.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 augustus 2008, 08:50
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik

Dat is ook een goeie oplossing. En betaal je je declaratie ook aan jezelf uit? Bedankt trouwens voor de tip, ik ga ermee aan de slag en ongetwijfeld komt er wel weer een vraag van mijn kant.

Ik dacht nl. met deze sheet snel mijn administratie op te zetten maar moet hem toch helemaal aanpassen aan mijn situatie. Dit vind ik echt het minste aan ondernemen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 augustus 2008, 10:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
En betaal je je declaratie ook aan jezelf uit?
Ja, van de zakelijke naar mijn privébankrekening. Maar dit hoeft niet per se. Je kunt het ook op de rekening courant boeken.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Schatting voor ondernemers: ook inkomen uit loondienst weer opgeven? maco Belasting 6 10 juni 2008 23:32
Toch ook leveren aan consumenten illutic Al die andere praktische dingen 7 18 februari 2008 17:06
Vaste projectenprijs, de voor- maar ook de nadelen NowHow Omgaan met opdrachtgevers 6 19 september 2007 12:35
Ook een starter... Roy Al die andere praktische dingen 2 17 november 2006 20:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon