Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 februari 2012, 21:36
Meller Meller is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2012
Berichten: 1
Standaard Aansprakelijk voor privéschulden van medevennoot in vof?

Goedenavond,

Ik heb een vraag betreffende een Vennootschap onder Firma en de aansprakelijkheid.

Een collega en ik zijn voornemens een eigen bedrijf te starten. Dit zou dan een VOF zijn.
Nu is er een verre kennis die accountant is, en hij vertelde dat ik in de volgende situatie ook aansprakelijk zou zijn voor de privéschulden van mijn vennoot.

Casus:
Vennoot heeft privéschulden en schuldeisers komen de schulden opeisen.
Bij hem thuis is niet genoeg te halen en omdat hij kapitaal heeft zitten in de VOF zullen ze daar verder de schulden innen.
Mocht de waarde van de VOF ook niet genoeg zijn, is het mogelijk doordat de VOF door voorstaande geen kapitaal meer heeft, de schuldeisers bij mij komen.

Ik kan op internet alleen vinden dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de privéschulden van de vennoot.
Maar leg het toch even hier niet om jullie mening te horen.

Met vriendelijke groet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 februari 2012, 00:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Niet volgens de de Kamer van Koophandel:
Citaat:
Als uw vennoot privéschulden heeft, dan kunnen zijn schuldeisers niet terecht bij uw privévermogen, of het zakelijk vermogen van de vof.
http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsv...der-firma-vof/
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 februari 2012, 11:59
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Houd er wel rekening mee dat je in een VOF beiden hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schulden van de VOF.
Als je een VOF start met iemand die privé schulden heeft en die vervolgens middelen van de VOF aanwendt om van zijn privé schulden af te komen kun je, als dit binnen de VOF tot problemen leidt, hiervoor wel aangesproken worden.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 februari 2012, 02:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

is die verre kennis echt accountant of is het een boekhouder die de opleiding PDB net heeft afgerond.. het verschil is ongeveer 8 jaar studie en inhoudelijke kennis opdoen over vakgebieden.

zijn advies over priveschulden verhalen bij een andere vof partner zit er wel erg ver naast.

Het is wel zo dat je met een partner met priveschulden voorzichtig moet zijn omdat het altijd van invloed kan zijn op het functioneren van de VOF, al is het maar omdat die partner inkomen moet hebben uit het bedrijf vanwege al die verplichtingen.

Dus voordat je met zo'n partner in zee gaat moet heel duidelijk zijn hoe die schulden in elkaar zitten en hoe deze afgelost gaan worden. Zodat niet de VOF onder druk komt te staan van moeten presteren vanwege de financiele noden van jou partner.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aansprakelijkheid, vof


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 09:56
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon