Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 augustus 2013, 19:39
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Question Openstaande facturen ivm. KOR op IB balans

Hoe verwerk je de BTW-schuld van openstaande facturen op de balans van het voorgaande jaar in de aangifte inkomstenbelasting van het opvolgende jaar als je gebruik maakt van de KOR?

Beter uitgelegd:

2011 heb ik afgesloten met 1 openstaande factuur, welke in begin 2012 betaald zou worden. Uiteraard is deze factuur meegenomen in de omzetbelasting, en heb ik de KOR toegepast. De BTW is dus feitelijk over het gehele jaar 0. Deze factuur is vervolgens zoals hieronder op de balans van 2011 beland, aangezien de inkomstenbelasting gaat over de periode waarin de daadwerkelijke activiteiten zijn verricht die tot de facturen hebben geleid.

Activa:
Vorderingen op handelsdebiteuren: bruto bedrag openstaande factuur
Liquide middelen: banksaldo

Passiva:
Ondernemingsvermogen = banksaldo + netto bedrag openstaande factuur
Kortlopende schulden = BTW openstaande factuur

Alleen op deze manier was de balans gelijk ingevuld, dus ik ga er van uit dat dit zo klopt. Als de BTW 0 had moeten zijn in 2011 omdat ik van plan was de KOR te gebruiken hoor ik dit graag.

Blijft dat ik op dit moment het saldo van de fiscale winstberekening niet in orde krijg, en het verschil is precies gelijk aan het bedrag wat ik in 2011 op de balanspost 'kortlopende schulden' had vermeld. Nu kan dit natuurlijk toeval zijn en dat het ergens anders aan ligt, maar dan zou ik niet weten waar ik moet zoeken.

Als ik overigens deze 55 euro optel bij de 'Buitengewone baten' op de balans, gaat het geheel wél goed en zijn de winst- en verliesrekening én het saldo uit de fiscalewinst berekening gelijk. Immers, als de factuur in 2011 betaald was, had de BTW ook bij 'Buitengewone baten' gestaan.

Doe ik dit correct? Ik kon een soortgelijk probleem niet via Google vinden, dus wellicht helpen we hier meer mensen mee.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 augustus 2013, 13:30
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

De opbrengst van de KOR boek je als overige opbrengst. Of je een schuld, vordering of geen BTW op de balans hebt staan hangt af van de hoogt van de KOR en van het saldo van de BTW van de laatste aangifte van 2011.

Voorbeelden
Te betalen 4e kwartaal 100, terug o.b.v. KOR 100, balans 0.
Te betalen 4e kwartaal 100, terug o.b.v KOR 400, balansvordering 300.
Te betalen 4e kwartaal 400, terug o.b.v. KOR 100, balansschuld 100.

Heb je geen winst of verlies behaald? Hoe zit het met je privé-opnamen en stortingen? Deze vallen namelijk ook onder het ondernemingsvermogen.

Het ondernemingsvermogen bereken je normaal gesproken als volgt:
Beginvermogen
+ Winst (of - verlies)
- Opnamen
+ Stortingen
Eindvermogen

Er kunnen nog ander correctieposten inzitten. Bijvoorbeeld bij correcties door de belastingdienst van vorige jaren. Als dat het geval is kun je beter een adviseur / boekhouder inschakelen.

Op je balans staat onder de debiteuren het bruto bedrag open. Je moet dan ook nooit het ondernemingsvermogen berekenen door uit te gaan van het netto bedrag. Het BTW saldo op de balans is immers een saldo van te betalen en te vorderen BTW.

Bij de wijze waarop je je balans opstelt, loop je het risico dat je naar een evenwicht toerekent. Je kunt beter een boekhoudpakket gaan gebruiken. Dan loop je dat risico niet meer. Je balans is dan altijd in evenwicht. Je moet er dan alleen nog voor zorgen dat je de juiste journaalposten boekt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 augustus 2013, 15:23
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Standaard

Er zijn uit 2011 twee openstaande facturen meegenomen, die in het 1e en 2e kwartaal van 2012 betaald zijn. Deze twee facturen heb ik uiteraard gewoon meegenomen in de aangifte omzetbelasting, en voor alle 4 de kwartalen kwam de aangifte door de KOR op €0,-. Er zijn geen correctieposten in 2011, en uiteraard heb ik gewoon winst. Privéstortingen en opnamen zijn allemaal driedubbel gecontroleerd adhv. bankafschriften en die kloppen dus allemaal.

De twee facturen uit 2011 tezamen á €291,75 netto ex. dien ik mee te nemen in de netto omzet van 2011. Dat is dan ook gebeurd. Daarnaast heb ik de bruto waarde van deze debiteuren vermeld aan de activa-kant onder 'vorderingen op handelsdebiteuren' á €347,18.

Op dat moment zijn de activa en passiva echter niet meer in balans, en moet aan de passiva-zijde dus ook het eea. komen te staan. Het leek mij logisch om de netto-waarde bij het ondernemingsvermogen op te tellen, en de schuld aan de belastingdienst te vermelden onder kortlopende schulden; 'schuld omzetbelasting'. Op die manier is de balans in evenwicht.

Indien dit tot zover klopt, dan zal ik mijn verhaal voortzetten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 augustus 2013, 16:22
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

"en voor alle 4 de kwartalen kwam de aangifte door de KOR op €0,-."

Heb je de KOR in iedere aangifte toegepast? of alleen in de laatste aangifte? Of heb je een aangifte voor heel 2011?

"De twee facturen uit 2011 tezamen á €291,75 netto ex. dien ik mee te nemen in de netto omzet van 2011. Dat is dan ook gebeurd. Daarnaast heb ik de bruto waarde van deze debiteuren vermeld aan de activa-kant onder 'vorderingen op handelsdebiteuren' á €347,18."

Dit klopt

"Op dat moment zijn de activa en passiva echter niet meer in balans, en moet aan de passiva-zijde dus ook het eea. komen te staan. Het leek mij logisch om de netto-waarde bij het ondernemingsvermogen op te tellen, en de schuld aan de belastingdienst te vermelden onder kortlopende schulden; 'schuld omzetbelasting'. Op die manier is de balans in evenwicht."

Als aangiften over 1 t/m 3 kwartaal 2011 volledig zijn betaald en of ontvangen van de belastingdienst in 2011 en over het 4e kwartaal is door de KOR de BTW per saldo 0. Dan staat er eind 2011 geen BTW meer op de balans. Dit wordt bereikt doordat de KOR als opbrengst wordt geboekt en afgeboekt wordt van de schuld.

Het resultaat dat je dan bij je eigen vermogen optelt is dan inclusief de KOR.
Voorbeeld.
Je omzet over 2011 is beperkt tot de openstaande facturen en deze heb je in het 4e kwartaal verstuurd
In 2011 heb je vanuit privé op de zakelijke bankrekening € 200 gestort.
Op de beginbalans van 2011 staat niets (geen vorderingen, schulden, banksaldo of eigen vermogen)

Je winst & verlies 2011 is dan na toepassing KOR:
Omzet 291.75
+ KOR 55.43
winst 347.18

Je eindbalans 2011 is na toepassing KOR:
Debiteuren 347,18
Bank 200
Totaal activa 547.18

Eigen vermogen 547.18
Totaal Passiva 547.18

Eigen vermogen is als volgt berekend:
begin vermogen 0
+ Storting 200
+ Winst 347.18
Eindvermogen 547.18

Dat de winst hier gelijk is aan het bruto bedrag van de debiteuren komt omdat ik ben uitgegaan dat de omzet alleen bestaat uit de openstaande facturen en geen rekening heb gehouden met andere omzet of kosten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 augustus 2013, 18:15
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Standaard

Hartelijk dank voor uw uitleg, door deze inzichten heb ik zowel de aangifte van 2011 alsook die van 2012 kloppend weten te maken. In het geval er dus consequent de KOR wordt toegepast, ontstaat er ook geen schuld omzetbelasting. In dit geval wordt de vermindering door de KOR, samen met de netto-waarde van de openstaande factuur aan de passiva-kant in het ondernemingsvermogen opgenomen.

Dit betekent in feite dat aan de activa kant de brutowaarde van de factuur als vordering wordt opgenomen, en aan de passiva-kant wederom de brutowaarde in het ondernemingsvermogen. Dit omdat de omzetbelasting door de KOR al is 'kwijtgescholden' en dus als ondernemingsvermogen beschouwd kan worden.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 augustus 2013, 18:33
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Dat Klopt. Even afgezien van de kosten die moeten natuurlijk ook afgetrokken worden. Het optellen van de winst is dan ook wat eenvoudiger dan optellen van netto factuur bedrag - Netto kosten + BTW saldo.

Je kunt wel een belastingschuld of vordering hebben als de KOR lager of hoger is dan de BTW van de laatste aangifte. Zie daarvoor de voorbeelden van mijn reactie van 13:30.

Nog een toelichting op de KOR voor zover onbekend. Deze wordt toegepast voor een heel jaar. Het is toegestaan om de KOR ook in de eerste 3 kwartalen toe te passen. De KOR is echter nooit meer dan € 1.345 voor een heel jaar.

Als in het 4e kwartaal blijkt dat in de eerste 3 kwartalen de KOR onterecht is toegepast dient deze in het 4e kwartaal terugbetaald te worden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Facturen over datum. Wel nog openstaande opdrachten, mag ik deze annuleren? Memyselfandi Omgaan met opdrachtgevers 5 12 juni 2011 15:16
Klant heeft uitstel van betaling aangevraagd, wat te doen met openstaande facturen? graficus Omgaan met opdrachtgevers 11 1 juni 2011 19:12
Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers? annet2008 Belasting 4 15 april 2009 00:08
Aangifte IB 2007: balans Matthe Belasting 2 23 februari 2008 12:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon