Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 juli 2008, 13:11
astrid astrid is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3
Standaard Van achter de geraniums naar freelancen? Help?

Wie kan mij wat duidelijkheid geven in de wereld van freelancers.
Laat me mijn situatie uitleggen.
Ik ben momenteel full time huismoeder, geen uitkering of iets dergelijks.
Nu wil ik weer aan de slag en heb een baan gevonden die mij zeer aanspreekt, maar de opdrachtgever kan mij nu in eerste instantie geen vastigheid bieden.
In principe wil hij mij zonder arbeidscontract als freelancer aan het werk hebben, en me op basis van een percentage van de omzet die ik binnen breng betalen.

Hoe moet ik nu verder, moet ik me gaan registreren als freelancer.
Ik weet nu nl al dat ik de 1225 uur niet zal gaan halen. Ik heb ook maar een opdrachtgever.

Zijn hier andere goede oplossingen mogelijk.
En mocht ik me registreren als freelancer en ik wordt op basis van no cure no pay betaald en stel (hypothetisch gzien) ik behaal geen omzet wat zijn dan mijn vaste kosten (ook belastingtechnisch/sociale premies).

Alvast bedankt

Astrid
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 juli 2008, 13:44
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: van achter de geraniums naar freelancen? Help ?

Ha Astrid,

Ik denk dat je eerst zelf wat op zoek moet naar informatie. Dat is het begin van ondernemen. Dan kun je vervolgens ook gerichte vragen stellen. Gelukkig hebben we een hele site vol informatie om je verder te helpen. Veel antwoorden op je vragen kun je vinden bij veelgestelde vragen door startende ondernemers. Ook lijkt me de vraag relevant of je uberhaupt wel wilt ondernemen. Het lijkt nu of het je opgedrongen wordt, en dát is geen goed uitgangspunt. Oriënteer je liever goed.

1225 uur heeft alleen te maken met aftrekposten voor ondernemers.
Lees je even in in de criteria voor zelfstandigheid en de verschillende VAR's die er zijn. Succes!
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 juli 2008, 14:11
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: van achter de geraniums naar freelancen? Help ?

Hoi Astrid,

Ik denk dat Mariëlle gelijk heeft: wil je wel echt ondernemen? Laat je zeker niet in een statuut dwingen waar je niet voor 100% achter staat!

Succes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 juli 2008, 14:34
astrid astrid is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3
Standaard Re: van achter de geraniums naar freelancen? Help ?

Dank je wel voor jullie reacties.

De vraag of ik echt ondernemer wil worden is iets waar ik in het verleden zeker over nagedacht heb, maar nooit de stap durven zetten. Nu doet de kans zich voor, heb eigenlijk niets te verliezen, en toch al een opdrachtgever. Dus misschien is dit wel het moment. (komt namelijk redelijk onverwachts)

Ook krijg ik in loondienst nooit de kans om mijn uren zo in te delen als dat ik zelf zou willen.
Wil alleen dus weten wat de financiele consequenties voor me zullen zijn, aangezien ik op no cure no pay basis betaald zal worden.
Wat zijn je vaste kosten als ondernemer die je hoe dan ook hebt. Waar komt de belastingdienst aan het eind van het jaar om de hoek kijken enz.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 juli 2008, 15:44
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: van achter de geraniums naar freelancen? Help ?

Dag Astrid,

Ook ik zal moeten aangeven dat Mariëlles suggestie er eentje is waar je wat mee zou moeten doen. Als je echt ondernemer wilt worden zul je namelijk alles zelf moeten regelen, ook dit.

Verder ligt het eraan hoe je deze eerste (?) opdracht gaat doen. Je hebt er geen salaris naast, dus werk uit overige werkzaamheden wordt wat moeilijk, hoewel het dat wel is. Het meest waarschijnlijke is dat je opdrachtgever uiteindelijk toch premies en dergelijke voor je zal moeten afdragen. Nu of op het moment dat de belastingdienst komt controleren.

Ben je werkelijk van plan ondernemer te worden, dan zul je rekening moeten houden met het feit dat jij dan de belastingen moet afdragen. Afhankelijk van wat je verdient is dat ongeveer 40% van je bruto omzet. Zoals Mariëlle al aangaf, op deze site vind je daar voldoende informatie over.

Verder zul je rekening moeten houden met verzekeringen en investeringen. Zo lang wij niet weten wat je gaat doen is daar geen zinnig woord over te zeggen.

En nog een overweging: dit lijkt nu misschien een mooie kans, maar zoals ik het lees lijkt het erop dat je potentiële opdrachtgever zich er erg makkelijk van wil afmaken en jou met alle organisatorische rompslomp probeert op te zadelen. En ik denk dat niemand dat zou moeten willen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 juli 2008, 15:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: van achter de geraniums naar freelancen? Help ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door astrid Bekijk bericht
me op basis van een percentage van de omzet die ik binnen breng betalen.
Onder die voorwaarde heb ik ook nog een heleboel werk voor je
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 juli 2008, 21:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Van achter de geraniums naar freelancen? Help?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rapido Bekijk bericht
zo gek is het toch niet om freelancers of onafhankelijken iets voor je te laten verkopen tegen commissie.
Nee, dat is volstrekt logisch en ik doe het graag! Het is het omgekeerde waar ik vraagtekens bij plaats: je laten inhuren op basis van een percentage van andermans omzet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 juli 2008, 10:27
astrid astrid is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Van achter de geraniums naar freelancen? Help?

Het gaat om een percentage van de omzet die ik binnen breng (dus zijn omzet, mijn omzet ??) Het verschil wat je hierboven probeert aan te geven is me niet helemaal duidelijk.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 juli 2008, 11:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Van achter de geraniums naar freelancen? Help?

Zeg ik soms iets geks

Iemand die een product of dienst in de markt zet neemt allerlei commerciële risico's. Hij investeert, maakt kosten en het is onzeker of hij dat terugverdient.

Maar ten aanzien van de kosten van een freelance verkoper zegt hij: daar neem ik geen risico mee. Ik betaal alleen als het iets oplevert. De freelancer moet het risico maar overnemen dat mijn product goed te verkopen is, met voldoende opbrengst.

Het kan, het mag en vanuit die opdrachtgever is het prima te begrijpen. Maar als freelancer zou ik me wel drie keer bedenken voordat ik andermans commercieel risico helemaal zou overnemen.

Eigenlijk komt het neer op het ondernemerschap delen met de opdrachtgever. Dat is prima als je daarvoor kiest, maar ik vind het verder gaan dan freelancen. Ik zou dan ook hele andere voorwaarden bedingen. Denk bijvoorbeeld aan een prospect waar jij veel tijd aan besteedt, die door toedoen van de opdrachtgever uiteindelijk geen betalende klant wordt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 juli 2008, 11:49
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Van achter de geraniums naar freelancen? Help?

Ik vind het ook een behoorlijke eenzijdige constructie, want zo te lezen loop jij nu alleen het risico met de constructie no cure no pay. Kan je niet iets meer bedingen dan een percentage van de omzet, b.v. een marge/bonus op toekomstige omzet van de door jou binnengehaalde klanten, of een basisbedrag met bonus over elk omzet van een binnengehaalde klant etc.

Succes
Jesse
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De sprong van parttime naar voltijds freelancen Sofie Freelancen iets voor mij? 17 25 augustus 2008 15:20
Eerste stap naar het ondernemerschap? harald Marktplaats 26 17 november 2007 16:48
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 23:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon