Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 11 september 2008, 14:30
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Lofstream,

Ik denk dat de waarde en effectiviteit van netwerken (en dan met name netwerken om nieuwe opdrachten binnen te halen) ook zeer afhankelijk is van de branche waarin je werkzaam bent.
Net als jij werk ik in de IT vaak langere tijd aan 1 opdracht, en hoewel ik geregeld benaderd wordt uit mijn netwerk voor klussen, moet ik ook vaak nee verkopen, omdat ik niet beschikbaar ben op de gewenste uren. Dan zul je altijd zijn dat als je contract eenmaal afloopt, de toevoer opdroogd en je alsnog zelf naar bemiddelaars moet stappen voor een klus.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de tekstschrijvers en vertalers alhier, die, naar ik mij kan voorstellen, vaak aan meerdere opdrachten per dag werken, en vaak nog wel een gaatje kunnen vinden voor een extra klus.

Overigens vindt ik (kennis-)netwerken wel zeer nuttig in het uitvoeren van mijn werk. Ik merk geregeld dat ik in mijn dagelijkse werkzaamheden behoefte heb aan specifieke technische kennis, waarvoor ik bijna altijd wel terug kan vallen op iemand in mijn netwerk die mij die kennis kan leveren. Hierdoor kom ik wel graag op borrels en seminars die specifiek op mijn vakgebied zijn gericht onder het motto "je weet nooit wie je tegenkomt".

mvg
Werner
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 september 2008, 15:08
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Ik sluit me helemaal aan bij Sofie. In het begin dacht ook over netwerken ook nogal krampachtig, maar dit is hoe het werkt: doe je werk uitstekend, vertel uit je eigen enthousiasme over wat je doet, verwacht niks concreets en dring niemand wat op, en (soms jaren later en vanuit onverwachte hoek) rolt het balletje naar je toe. Zo deed ik ooit een interview met iemand, zonder dat ik daarbij enige netwerkgedachte had, en werd ik twee weken later gebeld door haar man, directeur van een groot bedrijf, die een tekstschrijver zocht: bedrijf is nog steeds een fijne klant en heeft inmiddels door positieve reclame ook weer twee nieuwe klanten opgeleverd. Maar er melden zich ook wel eens mensen die bijvoorbeeld zeggen: twee jaar geleden heb je mijn schoonzus zo leuk over je werk verteld, wil je wat voor me doen? Wat ik wil zeggen is: iedereen kan iets opleveren, dus het heeft geen zin berekenend te netwerken, in mijn ervaring komen de leukste klussen soms via de wonderbaarlijkste wegen. Het enige wat je zelf in de hand hebt is kwaliteit leveren en die ook uitstralen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 september 2008, 17:29
WSRČ WSRČ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 27
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij diegene die al hebben gereageerd hebben.

1. Netwerken levert werk op. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit lange termijn is en niet snel een klusje scoren.
2. Netwerken levert kennis op.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 september 2008, 21:54
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Dan wil ik nog graag puntje 3 toevoegen:
Netwerken levert het gevoel op ergens bij te horen/deel van uit te maken.

Vind ik wel belangrijk voor mensen die alleen werken.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 11 september 2008, 21:59
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Dan wil ik nog graag puntje 3 toevoegen:
Netwerken levert het gevoel op ergens bij te horen/deel van uit te maken.

Vind ik wel belangrijk voor mensen die alleen werken.

Marlies
Ik wil niet flauw doen, maar ik ben voor mezelf begonnen om juist vrij te zijn, en nergens meer bij te (moeten) horen. Dat had ik na 32 jaar wel gezien. Ik hecht heel veel aan de contacten in mijn netwerk(en), maar meer met het gevoel samen "iets te zijn", dan ergens bij te horen. Ook dat is denk ik heel erg persoonlijk en misschien wel mede afhankelijk van leeftijd en ervaring
Met citaat reageren
  #16  
Oud 11 september 2008, 22:03
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Dan is 'ergens deel vanuit maken' misschien wel van toepassing? Leeftijd, ach ik ben ook geen 50 meer.

Maar ja, ieder zijn/haar ding.
Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 11 september 2008, 22:06
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Je hebt helemaal gelijk Marlies, ik denk dat je het zelfde bedoelt. Zelfs de interpretatie is kennelijk nog heel persoonlijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 20:22
Wat tedoen met negatief BTW saldo? nl04537 Belasting 26 31 oktober 2007 11:25
Netwerken kun je leren forumbeheerder Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 10 januari 2007 16:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon