Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 juni 2011, 19:10
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Privéauto inruilen op auto v/d zaak, btw?

Stel dat ik mijn privé auto, die ik nu zakelijk gebruik en dus 19 cent per km. kan declareren, inruil op een nieuwe auto die ik op de zaak laat zetten...

Mijn privé auto is 10.000 euro waard. Ik koop een nieuwe (14% zeer zuinige dus) auto voor terug. Zakelijk uiteraard. Deze kost 15.000 euro. Ik moet dus 5000 euro bij betalen.

Krijg ik dan wel de volledige btw terug over die 15.000 euro, of alleen over de 5000 euro die ik bijbetaald heb?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 juni 2011, 23:32
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ja. De BTW op de privé auto heb je immers nooit afgetrokken (neem ik aan). Aangezien de privé auto die je inruilt a.h.w. een deel van de betaling van de nieuwe auto vormt: laat een factuur opstellen voor het totaal van de nieuwe auto (met BTW specificatie) en de inruil onder de streep verrekenen (zonder BTW specificatie) dan heb je meteen het correcte bedrag aan BTW die je kunt teurgvorderen op de factuur.
Veel plezier met je nieuwe auto!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juni 2011, 00:26
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Bedankt. Ik wil nog geen andere hoor, want heb net een andere 2e hands privé gekocht.
Geen btw afgetrokken uiteraard. Maar ik begrijp dus dat dit gewoon kan over het hele bedrag van een eventuele nieuwe als ik die volgend jaar aanschaf...
Eigenlijk leek me dat al logisch, want ik steek er met die inruiler gewoon privé geld in ook.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 juni 2011, 11:23
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Overigens kun je er ook voor kiezen om de auto voor de OB op de zaak te zetten en voor de IB privé te houden. Je kunt dan wel de betaalde BTW aftrekken (met jaarlijks een correctie voor privégebruik) maar hebt geen bijtelling en kunt gewoon 0,19 per kilometer aan de zaak declareren.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 juni 2011, 18:09
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Sow, dat wist ik niet. Dus ik kan dan de btw op de aanschaf aftrekken, én ook nog die van onderhoud en brandstof? En gewoon die 19 cent per km ook nog in mindering brengen op de winst. Dat klinkt op die manier wel heel aantrekkelijk.
Ik heb nu voorlopig een andere tweedehands omdat er bij mijn oude auto (was 10 jaar oud inmiddels) behoorlijk wat kosten aan zaten te komen. Zag dat niet zo zitten.
Die regeling voor bpm vrije auto's in de 14% klasse loopt nu nog tot 2013. Belastingvrij zijn ze nog tot 2014. In die paar jaar kan ik dus nog behoorlijk wat besparen op bpm en wegenbelasting.

Toch nog maar even sparen dan denk ik...

Bedankt voor je antwoorden trouwens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto op de zaak of niet marchuiberts Belasting 2 27 april 2011 08:55
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 09:56
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 11:39
Auto importeren uit Duitsland: BPM, BTW, zaak of privé? Greef Belasting 0 1 juni 2008 09:52
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon