Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 maart 2011, 15:41
Henrike Henrike is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 april 2010
Berichten: 15
Standaard Tweede handelsnaam praktisch

Hallo allemaal!

Ik ben tolk (zzp-er) en ik merk dat het aantal opdrachten flink aan het teruglopen is sinds een tijdje. Ook doe ik al mijn hele leven aan tekenen en schilderen en blijft het kriebelen om daar iets mee te doen. Sinds tijd zit ik er dus ook over te denken om naast het tolken nog andere werkzaamheden te gaan doen in de creatieve richting. Uiteindelijk heb ik een half jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en heb een tweede handelsnaam geregistreerd bij de KvK. Ook heb ik daar een cursus gevolgd voor creatieve starters. In principe wilde ik me eerst richten op illustraties maken voor particulieren en bedrijven maar ik kom er steeds meer achter dat mijn passie altijd is geweest om verhalen te schrijven en te illustreren. Ik heb plannen in de richting van een eigen website waar men mijn stripverhalen kan lezen en die dan uiteindelijk ook kunnen kopen (ik ben van plan in eigen beheer te publiceren). Ik heb contacten in de webcomic wereld, vooral internationaal maar het kan bij dit soort dingen een flinke tijd duren voor er inkomsten uit komen aangezien je eerst een publiek moet opbouwen (als het al echt gaat lopen). Het voelt wel raar om uren op te schrijven en spullen af te trekken van de belasting voor de creatieve kant als er nog geen inkomsten zijn (hoewel de inkomsten natuurlijk gewoon uit de tolk kant komen). Ik sta nog steeds open voor illustratiewerkzaamheden maar weet niet of dat er in dit jaar al veel gaan zijn.

Nu vraag ik mij een paar dingen af:

- Ik weet dat de belastingdienst mij nog steeds als 1 bedrijf ziet, maar ik was op de startesdag van de kvk en daar heb ik gesproken met een mannetje van de belastingdienst, die ineens vertelde dat ik dit wel moest doorgeven aan de belastingdienst omdat ze me dan eventueel nog een tweede btw nummer konden geven. Ik denk dat hij van mening was dat ik voor deze werkzaamheden een ander btw tarief zou moeten hanteren. Voor zover ik weet kan ik gewoon 1 administratie houden en 1 btw/inkomstenbelasting aangifte dus ik begreep eigenlijk niet wat hij bedoelde. Het maakt het alleen onnodig ingewikkeld in mijn ogen. Iemand enig idee of ik dit ook echt door de belastingdienst moet laten beoordelen? Moet ik sowieso aan hen laten weten dat ik nog andere werkzaamheden ben gestart?

- Ik sta open voor illustratiewerkzaamheden maar ik ben vooral nog erg bezig met allerlei cursussen, website en portfolio etc. Wel wordt ik af en toe ingezet door een andere ondernemer om workshops te geven. Zij wil graag een VAR WUO van mij, nu zie ik geen mogelijkheid om het tolken en het illustreren samen op 1 VAR aanvraag te beschrijven maar ik ben bang dat ik voor de illustratiewerkzaamheden niet ga voldoen aan de eisen die worden gesteld, bijvoorbeeld het hebben van 3 opdrachtgevers. Wel ben ik al ondernemer doordat ik tolk ben en daarvoor heb ik opdrachtgevers genoeg en aangezien ik gewoon 1 eenmanszaak ben, kan ik dit dan gewoon aangeven op de tweede aanvraag?

- Op deze site las ik dat het handig is om in je administratie onderscheid te maken in verschillende werkzaamheden. (bijv. bank, urenregistratie en dat soort dingen) Ik heb nog niet zoveel werk dat het nou heel erg door elkaar gaat lopen maar ik zit er wel over te denken om meteen in de facturen en inkomsten duidelijk te maken hoe of wat. Dan denk ik vooral aan de factuurnummers. Hoe kan ik de nummers laten doorlopen maar toch op een of andere manier zien dat het om een tolk- of illustratie factuur gaat?

Dat was het voorlopig wel even. Bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 april 2011, 16:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henrike Bekijk bericht
heb ik gesproken met een mannetje van de belastingdienst, die ineens vertelde dat ik dit wel moest doorgeven aan de belastingdienst omdat ze me dan eventueel nog een tweede btw nummer konden geven.
Wat ik daar tot nu toe over gelezen heb is dat een tweede btw-nummer voor een andere ondernemingsactiviteit iets is dat je kunt aanvragen, niet iets dat verplicht is. Ik zie niet 1-2-3 waarom je dat zou willen.

Overigens moet je een nieuwe ondernemingsactiviteit registreren in het handelsregister en ik neem aan dat dat tegenwoordig wordt doorgegeven aan de belastingdienst. Als die er aanleiding in ziet een tweede btw-nummer toe te kennen dan hoor je dat wel.

Citaat:
Wel ben ik al ondernemer doordat ik tolk ben en daarvoor heb ik opdrachtgevers genoeg en aangezien ik gewoon 1 eenmanszaak ben, kan ik dit dan gewoon aangeven op de tweede aanvraag?
Ja, dat is verstandig. Zie het kopje "Tweede VAR voor een ander soort werkzaamheden" in de Handleiding invullen VAR-formulier.

Citaat:
Dan denk ik vooral aan de factuurnummers. Hoe kan ik de nummers laten doorlopen maar toch op een of andere manier zien dat het om een tolk- of illustratie factuur gaat?
Gebruikelijk is om dat te doen door de facturen op aparte grootboekrekeningen in te boeken. Zo kun je vanuit je boekhouding zien hoeveel omzet je hebt gemaakt met de verschillende activiteiten. Ik zie niet 1-2-3 waarom je dit zichtbaar zou willen maken op de factuur zelf.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
tweede handelsnaam var btw facturen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tweede VAR? bassmastersteve Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 12 april 2010 10:24
Extra handelsnaam Rub3n Administratie 12 18 maart 2009 01:36
Problemen met handelsnaam? JBS Al die andere praktische dingen 18 25 juli 2008 11:58
zwangerschapsuitkering komt er. Het is wachten tot de tweede helft van 2008. NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 18 21 april 2008 14:56
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 20:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon