Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 maart 2011, 09:35
Jdebats Jdebats is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2011
Berichten: 2
Standaard Bedrijfsnaam

Beste Leden,

Ik heb een vraag. Ik heb een bedrijfsnaam, wanneer ik deze in 2008 heb geregistreerd bij de KvK, heb ik specifiek gevraagd of er geen variant van aanwezig is, aangezien ik het een vrij unieke naam vond. Dit bleek niet het geval.

Nu heb ik 2 weken geleden mijn site vertaald naar het Engels, en hiervoor mijn nederlandse naam vertaald naar het engels, en hiervoor een .com domeinnaam gekocht.

Nu krijg ik een week geleden een fax binnen van een merkenbureau, en die vertelt dat haar klant de engelse vertaling van mijn naam in 2006 heeft geregistreerd. Ik moest dus voor 25 maart, beide bedrijfsnamen hebben opgezegd. Ik heb toen een lange mail getypt, en de engelse naam/ de .com offline gehaald en mijn nederlandse naam als .com gekocht + de engelse site opgezet.

Nu wilt de client alsnog binnen 3 maanden dat ik de nederlandse naam helemaal opzeg.

Kan dit zomaar? Moet ik hiervoor een advocaat of iets dergelijks inschakelen?

Ik verneem graag van jullie. Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 maart 2011, 09:49
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

was dat echt een legit mail? Niet een of ander bureau dat gewoon een .com domein naam wil kopen?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 maart 2011, 09:50
Jdebats Jdebats is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2011
Berichten: 2
Standaard

Haha, nee gewoon een nederlands merkenbureau. Wat jij bedoelt heb ik ook een paar keer gehad, maar dit is totaal iets anders..

Mijn vraag is eigenlijk, mag dit bedrijf zomaar doen, ik had totaal geen idee van dit bedrijf, tot ik deze fax kreeg. Het nadeel is ook dat we beide dezelfde werkzaamheden uitvoeren.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 maart 2011, 10:31
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Merken zaken zijn altijd erg lastig.

In principe kan het bedrijf op basis van het merkenrecht alleen voor geregistreerde merken eisen dat je een andere kiest.

Maar je hebt ook gewoon de handelsnaambescherming
Of de vertaalde naam ook onder de gewone handelsnaambescherming valt dat valt te bezien, ze hebben die handelsnaam niet ingeschreven dus kon je niet weten dat ze hem willen gebruiken. Als zij deze handelsnaam niet gebruiken word het lastiger voor hen om je te verbieden die te gebruiken. maar dat is ook weer afhankelijk van in hoeverre het gebruik van jou naam (de vertaalde merknaam) verwarring op kan leveren.

Omdat je de handelsnaam hier logischerwijs niet noemt even 2 voorbeeldjes.

de vertaling van potato is aardappel dat zal niet tot veel verwarring leiden als handelsnaam
de vertaling van tomato is tomaat dat zal mogelijk wel voor verwarring zorgen als je 2 bedrijven hebt waarvan een tomato en de ander tomaat heet..

goed dit zijn wat abstracte voorbeelden. maar je snapt het voorbeeld denk ik wel.

Ik zou in eerste instantie toch even met een merkenrecht advocaat contact opnemen voor wat advies. Hij/zij zal sneller een goede afweging kunnen maken van je kansen en wat je alternatieven zijn.
Probleem zal een beetje zijn dat als zij er een rechtzaak van maken dat jij dan vanwege de kosten daarvan snel zal afhaken dus wellicht is het beter om te gaan voor een schikking waarbij zij jou betalen om de naamswijziging door te voeren zodat jij geen of weinig kosten daaraan hebt. Daarbij kun je ook de kosten opnemen voor het maken van reclame rondom de naamswijziging.

Merkenrecht en handelsnaam zaken erg lastig en vaak moeilijk te voorspellen, er zijn veel zaken die meespelen en meegewogen worden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 maart 2011, 22:18
kimalders kimalders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 juli 2010
Berichten: 11
Weblogartikelen: 3
Stuur een bericht via Skype™ naar kimalders
Standaard

Wat een vervelende situatie zeg! Helemaal omdat uit jouw verhaal lijkt alsof een open communicatie met de andere partij niet mogelijk is.

Er zijn verschillende manieren om gratis rechtsbijstand te krijgen. Ik zou bijvoorbeeld beginnen met googelen naar rechtshulp.

Verder zou ik proberen het zo lang mogelijk naast me neer te leggen. Hoezo kan iemand eisen dat je je bedrijf een andere naam geeft? Ik kan me nog herinneren dat Atos Origin eens in de klinch lag met een accountantskantoor over hun naam. Ben vergeten hoe het afliep, maar mijn punt is: als ze een rechtszaak aanspannen is dat toch vroeg genoeg om serieus in te gaan op hun vraag? Het is immers nogal wat om je naam te wijzigen als zelfstandig ondernemer.

Dit zijn maar gedachtespinsels. Het lijkt me zinnig om toch contact op te nemen met een expert hierover. Ik wens je succes.
__________________
Kim Alders.
Websites.
www.enkelzijdig.nl
www.kimalders.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inspiratie gezocht voor bedrijfsnaam Bussumse Al die andere praktische dingen 7 20 januari 2009 10:34
Webadres als bedrijfsnaam B.Aalbers Al die andere praktische dingen 5 12 augustus 2008 01:14
bedrijfsnaam met eigennaam? marleen Al die andere praktische dingen 11 17 december 2007 15:40
Bedrijfsnaam die lijkt op die van een ander Peet Al die andere praktische dingen 3 25 oktober 2007 22:04
Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam? Jenny Al die andere praktische dingen 9 27 februari 2007 23:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon