Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2011, 21:27
fro fro is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2011
Berichten: 1
Standaard BV omzetten naar eenmanszaak: hoe?

Hallo,

Ik heb nu een BV, maar overweeg verder te gaan ondernemen in een eenmanszaak. Dit uit fiscale overwegingen, en ook om de administratieve rompslomp te verminderen.

Ik heb al heel wat gegoogled, en natuurlijk ook hier en bij de KvK gekeken, maar ik vind nergens informatie over de manier waarop ik deze omzetting kan laten plaatsvinden.

Een van de vragen die ik bijvoorbeeld heb: kan ik beter de bestaande BV liquideren en verder handelen vanuit een nieuw op te richten eenmanszaak, of kan ik beter de bestaande BV omzetten naar een eenmanszaak? (NB: de bedrijfsactiviteiten zijn dienstverlening; de BV bezit dus geen voorraden, en nauwelijks eigendommen.)

Wie kan me een eindje de goede weg op helpen?

Alvast bedank,

Frank
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 april 2011, 15:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fro Bekijk bericht
Een van de vragen die ik bijvoorbeeld heb: kan ik beter de bestaande BV liquideren en verder handelen vanuit een nieuw op te richten eenmanszaak, of kan ik beter de bestaande BV omzetten naar een eenmanszaak?
Zo'n vraag is in zijn algemeenheid op een forum niet goed te beantwoorden. Daar moet een terzake deskundig accountant een berekening van maken, op basis van de specifieke situatie van de BV (aangenomen dat je in jouw geval überhaupt de keuzevrijheid hebt).

Het maakt bijvoorbeeld uit of je de onderneming gaat voortzetten, dan wel dat je de activiteit staakt. Verder kan ik me voorstellen dat pensioenverplichtingen, het aanwezige kapitaal, vennootschapsbelastingverplichtingen e.d. allemaal van invloed zijn.

Er is wel wat over te vinden, o.a. in fiscale handboeken op Google Books. Zoekwoorden: terugkeer uit de bv, terugkeerregeling.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 mei 2011, 08:48
RichardOverweg RichardOverweg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 april 2011
Berichten: 25
Stuur een bericht via Skype™ naar RichardOverweg
Standaard omzetten eenmanszaak

Beste Frank,

Er zijn diverse mogelijkheden. Ik zit te denken aan opties zoals:

-het verkopen van de BV aan een derde partij. Let er dan wel op dat je bijvoorbeeld kijkt dat de derde partij dan dezelfde activiteiten kan uitvoeren en dezelfde naam kan hanteren. (ik weet niet of dit de bedoeling is)

-Het terugkeren vanuit de BV naar een eenmanszaak. Dit heb ik echter in de praktijk niet vaak zien gebeuren.

-Het oprichten van een eenmanszaak naast de BV. Dit zal echter overleg vragen met de belastingdienst denk ik. Dit is namelijk afhankelijk van hoe de activiteiten bij de BV zijn ingericht.

-Je kan de B.V. ook liquideren. Dit betekent dat er een liquidatiebalans gemaakt moet worden en allerlei andere zaken geregeld moeten worden zoals het ter inzage leggen van de balans bij de kvk.

Succes ermee,

Met vriendelijke groet,
Richard Overweg
www.ambitions.nu
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eenmanszaak en loondienst; hoe zit het met inkomstenbelasting? Manospeed Belasting 1 5 maart 2010 22:14
BTW BTW aangifte eenmanszaak naar vof ahbruinsma Belasting 2 2 februari 2010 08:55
Parttime samenwerken in BV, VOF of stichting: hoe doen we dat fiscaal? JosH Belasting 2 6 november 2009 02:17
Omzetten eenmanszaak in BV MarcoB Al die andere praktische dingen 21 13 oktober 2008 15:42
Eenmanszaak in holding BV inbrengen of omzetten in aparte werkmaatschappij? RubenTimmerman Al die andere praktische dingen 1 20 januari 2008 19:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon