Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 april 2011, 14:39
edie91 edie91 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2011
Berichten: 3
Standaard Factuur op naam ander bedrijf

Beste,

Ik zit met een probleem, ik heb pas geleden een opdracht voor een bedrijf gedaan. Het was een kleine opdracht die ik wilde doen om wat bij te verdienen. Nu heb ik de opdracht netjes gemaakt en ze waren hier ook tevreden over. Nu is het alleen zo dat het bedrijf mijn factuur niet wil betalen omdat er geen BTW en KvK nummer opstaat. Om eerlijk te zijn ben ik niet van plan om deze aan te vragen, aangezien dit voor mij een eenmalige opdracht is. En ik verder niet echt veel opdracht zal doen dit jaar.

Nu heeft een vriend van mij een eigen koeriers bedrijf. Mag ik, met zijn toestemming, een factuur vanuit zijn naam naar het bedrijf sturen?

Ze zeiden dat ze verwachtte dat ik wel een kvk heb, terwijl ik duidelijk aan gaf dat dit voor mij een gewoon erbij klus was..

Lastige omstandigheden, maar ik wil wel graag mijn geld ontvangen....

Kan iemand mij helpen hoe ik dit op moet lossen?

Bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 april 2011, 15:04
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

dat je geen KVK en/of BTW had wisten ze toch al bij de overeenkomst opdracht? Want dan spreek je toch over prijzen ex btw, of zonder btw ?

wat was nu de precieze reden dat ze niet willen betalen? Want als particulier mag je best een factuur sturen, alleen ben je strafbaar als je BTW heft op die factuur.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 april 2011, 15:12
edie91 edie91 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2011
Berichten: 3
Standaard

Nou dat is het hem juist net. Er is niet over gesproken. Het bedrijf gaat er achteraf vanuit dat ik over een KvK en BTW nummer beschikte. We hebben gewoon een tarief afgesproken en hierin heb ik niets vermeld. Met of zonder BTW. Zij hebben hier ook geen vragen overgesteld.

Ze willen nu niet betalen, omdat de persoon die over de betalingen gaat perce een BTW nummer wil hebben om de factuur te kunnen betalen. Maar ik snap dat als ik geen btw nummer heb. Ik ook geen btw mag rekenen.

Daarom vraag ik me af of ik vanuit de naam van een ander bedrijf een factuur mag uitschrijven zodat ze wel een btw nummer en kvk nummer hebben. En dat dit bedrijf ( een vriend van mij ) een gedeelte van het bedrag aan mij geeft, en een gedeelte zelf houd voor belasting technische zaken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 april 2011, 15:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je moet je niet zo laten leiden door wat dat bedrijf zegt wel en niet te willen. Zorg ervoor dat je factuur aan de regels voldoet en incasseer hem als elke andere factuur.

Wat de btw betreft: als je niet btw-plichtig bent, moet je geen btw heffen en heb je geen btw-nummer om te vermelden. Wat de klant daarvan vindt, doet niet ter zake.

Wat het KvK-nummer betreft hangt het ervan af hoe je je hebt gepresenteerd. Als je voldoet aan de criteria voor een onderneming (kader), dan is inschrijving verplicht en moet het kvk-nummer op een factuur staan.

Het alternatief is factureren via een zogenaamde payrollservice. Die doet eigenlijk precies wat je schetst voor die vriend van je: doorfactureren en loonheffing e.d. inhouden. Of de klant dan wel wil betalen is nog maar de vraag, want hij kan zich erop beroepen dat hij geen overeenkomst heeft met de payroller (noch met jouw vriend) en dus aan hem geen betaling verschuldigd is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 april 2011, 15:45
edie91 edie91 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2011
Berichten: 3
Standaard

Nee daarom, ik ben bang dat ze dan helemaal niet betalen omdat ze geen overeenkomst met een koeriersbedrijf zijn aangegaan.

Ik heb ze een factuur gestuurd met daarom alle gegevens waaraan een factuur moet voldoen. Voor mij telde deze opdracht als eenmalig en daarom ben ik niet verplicht om me in te schrijven als kvk. Hun beredenering was dan ook, ja als wij het nu moeten betalen kost het ons het dubbelen.. Waarom dat weet ik niet. Maar eerlijk gezegt vind ik dat ook niet mijn probleem..

Ik wil dat ze gewoon mijn factuur betalen, daar zijn ze toe verplicht. Alleen sta ik niet sterk in mijn schoenen, omdat ik dit als hobbie doe. Als zij niet willen betalen, wat kan ik dan nog doen:S

Beetje lastige situatie...

Maar bedankt voor je antwoord! Het bevestigd hetgeen wat ik al aan ze had verteld.

Bedankt
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 april 2011, 15:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edie91 Bekijk bericht
Als zij niet willen betalen, wat kan ik dan nog doen
Zoals ik al zei, je kunt hem incasseren als elke andere factuur.

Er is eigenlijk maar één bijzonderheid in de procedure: je moet een redelijk dossierstuk (liefst een brief, eventueel een e-mail) kunnen laten zien waaruit blijkt dat je de kritiek op de factuur voldoende hebt weersproken (uiteraard met goede argumenten). Stuur ze dus zo'n brief of e-mail en ga gewoon verder met incasseren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 april 2011, 19:59
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Misschien weten ze gewoon niet dat je met iemand zonder KVK/BTW kan handelen en weten ze dus niet wat ze er mee moeten in angst dat hun boekhouding dan niet klopt? Leg ze dit dan netjes uit, zodat hun hier niet over na hoeven te denken.

BTW kunnen ze niet aftrekken, maar die is dan ook niet betaald.
De factuur zelf kunnen ze wél als kosten inboeken voor aan het eind van het jaar. Dit is geen enkel probleem.

Voeg hierbij eventueel een website waar op staat dat dit mag, ik weet niet of de belastingdienst hier een pagina over heeft, maar er is vast wel iets te vinden om hun te overtuigen dat geen BTW/KVK geen ramp is.

De eerste keer dat ik een particulier inhuurde zat ik namelijk ook behoorlijk te stressen over mijn boekhouding en leek het me beter niemand in te huren die geen KVK of BTW nummer had. Toen had ik alles uitgezocht en is het geen probleem meer.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factureren samen met ander bedrijf maussports Administratie 2 15 mei 2010 22:06
Externe freelancer verhuren als bedrijf aan ander bedrijf buzzer Omgaan met opdrachtgevers 0 16 december 2009 16:51
Klant betaalt factuur op bankrekening ander bedrijf Jochem B Administratie 1 3 mei 2009 15:23
Eigen naam of bedrijfsnaam Bas Al die andere praktische dingen 11 12 augustus 2008 13:37
BTW op factuur voor diensten geleverd door bedrijf in Italië? Life Creations Belasting 2 15 maart 2007 09:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon