Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2011, 23:38
zendium zendium is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 14
Standaard Omscholen van DTP-er naar Web-&-nog-wat

DTP-er, ook wel desk top publisher genoemd is een uitstervend beroep. Ik heb vele brieven geschreven naar klanten, maar de grafische sector ligt volledig op zijn gat. Nu wil ik mezelf omscholen naar webdesign/devolopment. Maar daar heb ik totaal geen kaas van gegeten. Heeft iemand een tip of goede raad?

Cursussen volgen etc heb ik al aan gedacht.. maar jakkie. DIE PRIJZEN !!!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 februari 2011, 01:09
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

oefenen, veel oefenen, geen cursus volgen, oefenen. Doe mee aan contests voor de oefening en naamsbekendheid.

Als je DTP-er bent heb je al een voorsprong.

Er zijn ook aardig wat photoshop tutorials aanwezig.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 februari 2011, 07:44
Sabra's schermafbeelding
Sabra Sabra is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 23
Standaard

Je kunt bij wijze van spreken je hele zelf-studie tot webbouwer op internet bij elkaar rapen. Daar moet je dan even de tijd voor nemen, maar scheelt je inderdaad duizenden euro want die cursussen zijn een rib uit je lijf.

Sluit je ook aan bij fora: zowel Engels als Nederlandstalige. Daar kun je vaak snel antwoord op je vragen krijgen als je tegen problemen aan loopt.

Succes! Ik ben zelf nog tot 1 april dit jaar DTP-er in loondienst. Heb mezelf al die jaren ook onderwezen in webbouwen en dat is echt prima te doen hoor!

Groet,
Sabra
__________________
Dots Connected .:. Digitaal Creatief
www.dotsconnected.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 februari 2011, 12:42
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zendium Bekijk bericht
DTP-er, ook wel desk top publisher genoemd is een uitstervend beroep. Ik heb vele brieven geschreven naar klanten, maar de grafische sector ligt volledig op zijn gat. Nu wil ik mezelf omscholen naar webdesign/devolopment. Maar daar heb ik totaal geen kaas van gegeten. Heeft iemand een tip of goede raad?

Cursussen volgen etc heb ik al aan gedacht.. maar jakkie. DIE PRIJZEN !!!
Webdesign gaat denk ik nog wel lukken, er zijn veel What-You-See-Is-What-You-Get editors en qua HTML is nogal wat te vinden op internet (ook heel veel gevallen hoe het niet moet). Of je een technisch correcte site bouwt is dan een ander verhaal, maar goed als je een grafisch gelikte site wil neerzetten maakt de technische kant niet zo heel veel uit. Daarnaast kun je door alle frameworks en zaken als CMS systemen heel snel en zonder al te veel kennis een webdesign vertalen naar een website (zo kun je met een paar regels copy-paste een zgn lightbox maken op je website).

Webdevelopment is wat mij betreft een hele andere wereld. Bij development maak je "echte" applicaties en komt er dus meer kijken dan alleen een leuk uiterlijk. Daarnaast zul je dan ook rekening moeten houden met beveiliging en performance. Het vak van developer/ontwikkelaar is een stuk "exacter" dan dat van een ontwerper en je moet daar wel de mindset voor hebben. Een applicatie kan erg complex (zoals de vertaling van een datalaag naar een weergavelaag of koppeling met externe systemen) worden en dan moet je wel de denkwijze hebben om hier mee om te gaan. Natuurlijk kun je dan ook denken "als het werkt is het toch goed", maar je komt jezelf dan tegen qua onderhoud, beveiliging en correctheid (plus je klanten zullen het niet waarderen als hun gegevens door een fout op straat liggen).

Ik zeg niet dat je het niet kunt, maar je moet wel beseffen dat (web)applicatie ontwikkeling "een vak apart" is. Die mindset is echt belangrijk, als je die niet hebt zul je die ook niet krijgen, ik heb ontwikkelaars gezien met jaren ervaring die gewoon nog steeds niet die mindset hadden en bij complexe situaties compleet vastliepen. Daarnaast moet je ook echt die exacte kant uit willen.

Daarnaast zijn er veel talen en tools die je kan gebruiken bij ontwikkeling (je kunt uit tig databases kiezen bijvoorbeeld) en zul je dus een selectie moeten maken.

In mijn ogen is het verschil tussen webdesign en development erg groot.
Plus sta ik er soms verbaasd van hoe snel men denkt een programmeur te zijn als ze wat HTML en javascript kunnen schrijven/copy-pasten (ik zeg overigens niet dat dat het geval bij jou is hoor).

En qua prijzen, tja het is een investering en je leert het niet binnen een weekje. Mensen die echt de programmeurshoek in gaan hebben vaak een 4 jarige HBO/Uni studie achter de rug, dat is ook niet echt goedkoop hoor. Aan de andere kant verdient het zich wel weer terug.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2011, 12:50
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

@gertjan er is terecht een verdeling webdesigner en webdeveloper en iedere soort heeft weer amateurs tm pro's

Ik huur altijd losse mensen in, ieder zijn expertise. Hoeft de grafische persoon zich meestal geen zorgen te maken over welk systeem/CMS erachter gaat draaien.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 februari 2011, 13:06
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
@gertjan er is terecht een verdeling webdesigner en webdeveloper en iedere soort heeft weer amateurs tm pro's

Ik huur altijd losse mensen in, ieder zijn expertise. Hoeft de grafische persoon zich meestal geen zorgen te maken over welk systeem/CMS erachter gaat draaien.
Precies. Je moet ook nooit een techneut een grafisch ontwerp laten maken
En dat zeg ik als techneut, ik kan wel aan de hand van een ruw grafisch ontwerp een site/grafische interface opzetten, maar de opzet van het ruwe ontwerp qua logo's en kleuren is een vak apart en daar ga ik mijn vingers niet aan branden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Acquisitie naar aanleiding van advertentie Mark Sluymers Marketing en acquisitie 16 11 januari 2009 16:10
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon