Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2013, 00:58
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Vragen over berekening inkomstenbelasting

Ik zit met een paar vragen.

2011 was een goed jaar voor mij. Toen heb ik een nieuwe zakelijke auto gekocht van 15000 euro ex btw. Een 14% exemplaar wat je in 2 jaar af kunt schrijven.

2012 was een minder jaar voor mij. Ik heb net een berekening gemaakt. Kom op een omzet van 33.000,00 euro. Ik heb 16.000,00 euro kosten gehad. Aov, accountant, opleidingen, brandstof, autoverzekeringen etc.

Schiet er dus 17.000 euro over. Daar gaat dan nog de zelfstandigenaftrek van 7280,00 vanaf, en 12% mkb winstvrijstelling. Ik houd dus als winst ongeveer 8700 euro over.

Daar gaat dan nog arbeidskorting en algemene heffingskorting af. Hoeveel dat precies is weet ik niet, maar ik schat iets van 3500 euro, als ik naar een rekenvoorbeeld op lancelots kijk.

Dan schiet er dus nog maar 5200 euro over als winst.

Voorlopige aanslag voor 2012 die ik betaald heb is 1012,00 euro ZVW en 2156,00 Inkomstenbelasting.

Dan zit ik nog met die auto die over vorig jaar afgeschreven kan worden.
Vermoedelijk is de winst dan 0.

Hoe zit het als je zelfs in de min komt te staan? Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan.
Volgens mij sta ik daadwerkelijk op verlies als de helft van die auto afgeschreven wordt over 2012.
Dat is 7500 euro (auto kostte 15.000 euro ex btw).
5200,00-7500,00= -2300,00.
In principe zou ik dus 2300,00 verlies gedraaid hebben, of zie ik dat verkeerd?

Mijn vrouw werkt ook voor 26 uur per week, in loondienst. Die betaald via haar werkgever dus loonbelasting etc.

De voorschotten die ik betaald heb zal ik wel volledig terug ontvangen vermoed ik.

Maar het verlies wat ik dan gemaakt zou hebben, wordt dat dan bij het verzamelinkomen in mindering gebracht ofzo, of hoe werkt dit?

Boekhouder had helaas geen tijd om aangifte te doen voorlopig, en ik ben toch wel nieuwsgierig dus ik vraag het hier maar.
Bedragen die ik hier noem kloppen voor 95%, dus ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Vragen bij eerste ondernemersaangifte inkomstenbelasting samsam Belasting 2 19 december 2012 23:36
Inkomstenbelasting Onduidelijkheid in berekening inkomstenbelasting met eigen spreadsheet peterb Belasting 3 28 september 2011 10:04
Inkomstenbelasting Hulp bij berekening inkomstenbelasting sanderw63 Belasting 1 29 juli 2010 12:18
Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008 Sebastiaan... Administratie 4 12 januari 2009 19:46
Drie vragen mbt inkomstenbelasting mik Belasting 2 30 maart 2008 23:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon