Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 september 2008, 22:31
Molenaar Molenaar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 8
Stuur een bericht via MSN naar Molenaar
Standaard VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Hallo allemaal,

Ik ben starter en heb gelijk een goede opdrachtovereenkomst gemaakt voor mijn grote opdrachtgever waarin staat dat ik voor alles aansprakelijk ben en ook zorg draag voor alle aangiften,verzekeringen en inkomstenbelasting.
Er staat ook in dat ik en opdrachtgever beide kunnen beslissen om na elke opdracht die we uitvoeren niet meer met elkaar verder te gaan.
Nu is dit door beide ook ondertekend ,maar wil nu toch een VAR aanvragen is dit dan wijs om een kopie van deze overeenkomst mee te sturen met de aanvraag?
Ik heb alwel 3-7 opdrachtgevers!!!!

Groeten Ad
  #2  
Oud 8 september 2008, 12:58
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Hallo Ad,
Je hoeft geen kopieen mee te sturen met je VAR aanvraag. Je vult het formulier naar waarheid en bij eventuele controle kun je de opdrachtovereenkomst laten zien.
Gefeliciteerd trouwens met deze goede overeenkomst!
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
  #3  
Oud 8 september 2008, 22:45
Molenaar Molenaar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 8
Stuur een bericht via MSN naar Molenaar
Standaard Re: VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Maartje,

Bedankt voor je reactie dat geeft de burger moed.Hahaha
Hebben andere nog een mening hierover?????

Groeten Ad
  #4  
Oud 9 september 2008, 10:00
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Bovenstaand is weliswaar een korte beschrijving maar geeft genoeg redenen om er flink dieper op in te gaan. Ik adviseer je dan ook in eerste instantie dit goed te bespreken met je adviseur die de markt zou moeten kennen.

verder kan ik me op zich wel vinden in de reactie van mimaartje maar ik zou daarin veel verder gaan. Ik zou als ik jou was helemaal geen VAR aanvragen. De fiscus legt het risico in een geval zonder VAR gewoon bij opdrachtgever dus waarom zou je het risico verhogen en een VAR aanvragen, sterker nog meesturen?!

Het is natuurlijk de vraag nu je deze overeenkomst hebt gesloten in hoeverre dit ook juridisch stand houdt maar dat is voor later zorg. Vragen die andere klanten er niet om dan zou ik het dus niet aanvragen. Daarnaast is het ook de vraag of je dan de omschrijving voor je kleine klanten zodanig kan omschrijven dat de activiteit van die grote er buiten valt, zodat je ook dat juridische aspect afdekt.

Succes ermee
  #5  
Oud 13 september 2008, 22:53
Molenaar Molenaar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 8
Stuur een bericht via MSN naar Molenaar
Standaard Re: VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Hoi Alfred,

Je zegt: De fiscus legt het risico in een geval zonder VAR gewoon bij opdrachtgever dus waarom zou je het risico verhogen en een VAR aanvragen.

Maar ik wil dus niet dat mijn opdrachtgever hier voor op gaat draaien,want als er dan wat gebeurt ben ik hem kwijt ook,denk je niet!!!!

Kijk ik voldoe aan alle eisen om ondernemer te zijn dus denk ook niet dat ik risico loop als ik hem aanvraag ,maar wil dus weten of als ik het toch doe iets meer zekerheid zal hebben.

Groeten Ad
  #6  
Oud 15 september 2008, 20:13
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Al zou de Belastingdienst de rekening bij je opdrachtgever neerleggen: jullie hebben toch afgesproken dat jij die dan betaalt?

Als aanvulling op Alfred: als je geen VAR-WUO hebt, mag de Belastingdienst 'dieper snuffelen' dan als er wel een VAR-WUO is. De belastingdienst moet die respecteren en als uit een oppervlakkige controle geen bijzonderheden boven water komt, dan mag men niet verder graven.
M.a.w.: Dat gegeven plijt wel om een VAR-WUO aan te vragen. Blijft lastig

Wim
  #7  
Oud 15 september 2008, 23:56
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Beste Wim,

Bedankt voor de input, ik begrijp je insteek.

Desondanks zelf ben ik nergens nog tegen gekomen dat de fiscus dieper mag snuffelen. Misschien dat ze dat doen omdat je geen var-wuo hebt maar naar mijn mening zou dat op zich geen reden mogen zijn.

De fiscus heeft bij elke burger/ondernemer volgens mij hetzelfde recht. Desondanks als die wetgeving er wel is hoor ik graag hoe dat precies zit dan kunnen we ons beter voorbereiden.

groeten
  #8  
Oud 17 september 2008, 00:20
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: VAR en 70% bij 1 opdrachtgever

Alfred,

Misschien heb ik het wat te stellig neergezet, zodat het lijkt of hier een of andere wettelijke regel of besluit aan ten grondslag ligt. Dat is niet zo.
Dus zijn er ook geen 'ongelijke rechten'.

Net zoals 'wij' ons steeds afvragen wat de waarde van de VAR-WUO is, vragen 'zij' de looncontroleurs bij de Belastingdienst dat ook af. En in dit kader moet je dan ook zien, dat men bij een VAR WUO niet meteen de hele boekhouding overhoop kan halen, om toch nog enkele argumenten te vinden die duiden op verzekeringsplicht.
M.a.w.: het blijft een grijs gebied.

Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR krelis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 15 juli 2008 01:11
VAR wuo en meerdere opdrachten bij 1 opdrachtgever oschulte Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 10 juni 2008 15:32
VAR bij 2 tot 2,5 jaar fulltime klus Solootje Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 5 juni 2008 23:33
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon