Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 augustus 2008, 11:21
Gerard Gerard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 6
Red face 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Na altijd voor een baas te hebben gewerkt noodgedwongen vorig jaar voor de keus: WW en daarna socialedienst (54jaar)of de sprong maken en voor mezelf beginnen. Dus voor mezelf beginnen leek me het beste.
Heb wel een eigen website,visitekaartjes enzo maak ook wel reklame
Momenteel komen mijn inkomsten voor 90% van 1 opdrachtgever waar ik voor werk, nu heeft mijn boekhouder me gewaarschuwd dat ik geen ondernemer ben voor de bel.dienst. Ben wel naarstig op zoek naar andere opdrachtgevers maar het is nogal een gesloten wereld (bouw) en daar kom je niet makkelijk tussen.
Heb wel tussen de 8 tot 10 klanten maar die leveren maar 10% van de rest op
Het uren-critera voldoe ik natuurlijk ruimschoots aan maar nu hoor dat ik maximaal voor 70% inkomsten van 1 opdrachtgever mag ontvangen omdat het anders als "verkapte loondienst" word gezien.
Nu loop ik het risico dat ik de zelfstandige-starterstaftrek terug zou moeten betalen en 25% boete bij de BD, wie heeft voor mij misschien een link waar ik deze regels terug kan vinden
  #2  
Oud 27 augustus 2008, 15:16
Diamond Diamond is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 31
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Beste Gerard,

Heb je ook een VAR verklaring? Anders is het misschien handig om deze alsnog te regelen. Ik heb mijn inkomsten ook bij 1 opdrachtgever tot nu toe en de belastingdienst weet dit ook en is hiermee akkoord. Ik heb mijn VAR verklaring ook gekregen en hierop netjes vermeld dat mijn inkomsten waarschijnlijk bij 1 klant wordt opgehaald. Ik zit danwel in de ICT en niet in de bouw misschien dat dit nog een rol speelt.

Succes,
Dick
  #3  
Oud 27 augustus 2008, 18:01
Gerard Gerard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 6
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Ben wel in het bezit van een VAR-verklaring maar toch schijnt dat geen zekerheid te geven
  #4  
Oud 27 augustus 2008, 19:32
Diamond Diamond is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 31
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Ja, dat klopt. Echte zekerheid heb je niet en krijg je denk ik ook pas als de aangifte definitief is. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk als zelfstandige te werk gaat cq presenteert en volgens mij doe je dat ook al (bijv. internetsite, visitekaartje, boekhouder etc.).
  #5  
Oud 27 augustus 2008, 21:37
Gerard Gerard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 6
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Ik heb al op de site van de belastingdienst gekeken maar vind daar qua omzet niets terug, er moet toch wel ergens op het internet een pagina zijn waar dat staat.
Ik geloof de boekhouder direct maar moet nu m,n opdrachtgever ervan overtuigen dat we "samen"verkeerd bezig zijn door ontwetendheid.
Hel al gesproken met hen maar merk twijfels omdat ook hij heeft gezocht naar die regels ( ben niet de enige die voor hem werkt er zijn meerdere zzp-ers)
  #6  
Oud 27 augustus 2008, 22:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard Bekijk bericht
moet nu m,n opdrachtgever ervan overtuigen dat we "samen"verkeerd bezig zijn door ontwetendheid.
Nee hoor. Als je een VAR-WUO hebt, de werkelijkheid nog overeenkomt met je antwoorden op de VAR-aanvraag, jullie te goeder trouw handelen als opdrachtgever/opdrachtnemer en wordt voldaan aan de voorwaarden voor geldigheid van de VAR (omschrijving werkzaamheden, geldigheidstermijn, paspoort), dan is er voor de opdrachtgever niks aan de hand.

En voor jou is de enige mogelijke consequentie dat je bij je aangifte IB geen gebruik kunt maken van ondernemersaftrek.

Terug betalen en boetes lijken me geheel niet aan de orde.
__________________
René
  #7  
Oud 22 september 2008, 08:55
Gerard Gerard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 6
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Heb wel een VAR verklaring ook al voor 2009 maar zie geen WUO erbij staan
  #8  
Oud 22 september 2008, 09:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Hoe luidt de verklaring?

Het is net als een rapport op school: elke leerling krijgt een rapport, maar het gaat om de oordelen of cijfers die erin staan.
__________________
René
  #9  
Oud 22 september 2008, 10:35
Gerard Gerard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 6
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Op basis van de feiten en omstandigheden die u op het aanvraagformulier heeft ingevuld, worden op grond van artikel 3:156 Wet inkomstenbelasting 2001 de voordelen die u geniet of zult gaan genieten uit genoemde werkzaamheden aangemerkt worden als winst uit onderneming.
  #10  
Oud 22 september 2008, 11:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: 90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard Bekijk bericht
winst uit onderneming.
Dat bedoelen we dus met WUO
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
aantal opdrachtgevers voor var-wuo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon