Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 juni 2006, 11:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

"Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie en zonder achter ze aan te moeten jagen? Ja, wel degelijk. Ook jouw bedrijf kan een klantenaantrekkende machine worden die klanten als een magneet naar zich toetrekt. Klanten bellen joú in plaats van jij hen. Maar dit gaat niet vanzelf. Het vergt investering in je marketing: tijd, geld en moeite om jezelf te positioneren en te profileren.

Wat kun je allemaal doen om systematisch klanten aan te trekken?
Hierbij zeven tips."

bron: Get clients Now!
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 oktober 2006, 13:45
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Hallo René,

één overtuiging mij veel geholpen:

Behandel een klant, zoals je zelf als klant behandeld zou willen worden.

Dit impliceert dat je juist door ruime ervaring op te doen als klant van diverse bedrijven en instellingen, je deze input kan gebruiken voor hoe je zelf zaken aanbiedt en behandelt.

Het lijken open deuren, maar oh zo belangrijk: luisteren, meevoelen en dan pas de vertaalslag naar wat jij specifiek gaat doen in die situatie voor die klant.

Groet

Rob
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 oktober 2006, 02:14
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Ik heb me toen ik net gestart was erg schuldig gevoeld over het feit dat ik niet aan cold calling deed - ik ging de standaard denkfout maken; "Ik moet aan klanten komen, dús ik moet mensen out of the blue gaan benaderen", ondertussen de Gouden Gids op tafel ploffend.
Uiteindelijk heb ik dat nooit gedaan, ik durfde dat niet, vond het nergens op slaan om zomaar mensen te benaderen. Van lieverlee wat gaan internetten (terwijl ik dat koude acquisitiegedoe probeerde te negeren), beetje op forums posten, met mensen mailen, en na een tijdje begon ik ineens opdrachten te krijgen van die mensen.
Overigens ging ik wel meteen kennis delen en mensen helpen en dat loonde. Dat is dan misschien weer iets waar anderen huiverig voor zijn, want ik heb daar wel veel tijd en energie in gestoken die pas op termijn ging renderen. Ik heb geprobeerd dat acquisitieverhaal op een andere manier te structureren en in een heel enkel geval heeft me dat een klant opgeleverd, maar ik merk toch dat het forceren van zo'n aanpak me gruwelijk veel energie kost, ook omdat ik er niet écht voor gemotiveerd ben en mensen voelen dat. Het is goed dat ik het geprobeerd heb en het levert dus wel wat op, maar uit mezelf zou ik het niet zo snel weer zo doen.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 december 2006, 16:47
Her van CABP's schermafbeelding
Her van CABP Her van CABP is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Ik denk zelf wel dat het mogelijk moet zijn om zonder koude acquisitie klanten te verkrijgen. Acquisitie wordt door veel mensen als lastig ervaren. Mijn ervaring is als je de juiste doelgroep benaderd het eerder een kwestie van focus is dan dat het moeilijk is. Zelf heb ik enkele malen een workshop acquisitie gegeven. Vrijwel iedere deelnemer erkende dat het ontbreken aan focus inderdaad het grote probleem is
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 december 2006, 18:04
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Zonder koude acquisitie? Dat betekent dat jouw klanten geheel autonoom voor nieuwe opdrachtgevers zorgen. Natuurlijk zal die situatie zich wel eens voor doen, maar geheel zonder (koude) acquisitie opereren lijkt me toch lastig - al verschilt het wellicht per werkgebied.

Acquisitie is volgens mij ook de manier om je markt (en horizon) te verbreden en jezelf te dwingen na te denken over wat je nog meer kunt dan je huidige kunstje.
En wat gebeurt er als jouw klanten na verloop van tijd stoppen met zendings- en missiewerk voor jou?

Bottom line moet je voor je eigen business zorgen en alles wat 'via via' binnenkomt is een geschenk (of beloning zo u wilt voor alle Goede Werken ).


Focus is inderdaad belangrijk, maar focus op wat? Op doelgroepen? Of op de vraag 'wat zijn mijn talenten en hoe kan ik ze vermarkten?' Of is voor sommigen de vraag: 'Ik kan nu twintig jaar lang heel mooi freelance bloemschikken, maar hoe zorg ik er voor dat ik eindelijk eens iets anders kan gaan doen?'
Volgens mij is focus op doelgroepen voor de een interessanter dan de ander en kan het ook een valkuil zijn (nl. belemmering voor out of the box denken).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 juli 2007, 12:39
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Twee dingen die bij mij tot nu toe erg goed werken:

* Je naam goed op internet krijgen (ik ben ook niet zo van het bellen out of the blue, internet is daarvoor een prima medium) Ik krijg steeds regelmatiger mailtjes van mensen "uit het niets".

* Niet alles als een zakelijke transactie zien. Ik wil iemand ergens mee helpen, het is een dienst, dus er staat een betaling tegenover, maar het belangrijkste is dat we beiden tevreden zijn. Zij omdat ze een mooi product hebben, ik omdat ik een mooie opdracht heb afgerond. Zo'n houding heeft mij al een hoop vervolgopdrachten opgeleverd.

Daarnaast doe ik mijn best andere freelancers ook te helpen waar ik kan, dat levert soms leuke contacten op!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 juli 2007, 10:49
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Ik heb voor dat ik begon als freelancer een coach in de arm genomen, om er achter te komen in welke vorm ik iets voor mezelf wilde gaan doen. Daarbij kwam op een gegeven moment ter sprake of ik wel wist wat mijn markt was en of die markt op mij zit te wachten. Ik moest toen het antwoord schuldig blijven, omdat ik het gewoonweg niet wist. Ik had slechts een "gevoel" dat het wel goed zou zitten.

Anyway, mijn coach heeft me toen min of meer "gedwongen" om gewoon koud bedrijven te benaderen en te kijken of ik wat voor ze kon betekenen en om informatie los te peuteren. Ik heb toen een lijst van 20 bedrijven gemaakt en ben die met klotsende oksels koud gaan bellen. Absoluut geen fijne ervaring voor mij, maar het resultaat was wel dat ik voldoende informatie heb gekregen om mijn "gevoel" te bevestigen dat ik als freelancer aan de slag kon. Overigens ben ik niet verder dan de helft van mijn bellijst gekomen. Het is gewoon lastig en ik had ook steeds het gevoel dat ik als telefonisch enqeteur overkwam bij die bedrijven. Toch was ik verbaast dat ik redelijk eenvoudig mijn informatie kreeg, ondaks dat ik het zelf niet leuk vond.

Daarna heb ik wat gesprekken bij potentieele klanten uit mijn netwerk gehad en dat ligt me gewoon 10 keer beter. Gewoon een enthousiast verhaal kunnen houden over wat je doet en kijken of je wat voor de klant kunt beteken werkt denk ik het allerbest.

De vraag is alleen: "wat ga ik doen als de bodem van mijn portemonnee is bereikt en mijn netwerk onvoldoende werk levert?"
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 juli 2007, 23:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Zoals kortgeleden is onderzocht door het ministerie van EZ is telemarketing irritanter naarmate er minder sprake is van een relatie tussen prospect (consument in dit geval) en aanbieder (koude telemarketing vs warm). Er wordt (gelukkig! ) zelfs gepleit voor wettelijke regelingen om de ellende te beperken, waar nu zelfregulering centraal staat.

Moraal van dit verhaal: ook als freelancer boek je volgens mij het meeste succes door 'warm' te acquireren. Bedrijven die jou volstrekt niet kennen, zullen over het algemeen niet erg enthousiast zijn. Vanuit de freelancer bezien is dit schieten met hagel: als je raak schiet heeft dat meer met geluk te maken dan met wijsheid. Je treft toevallig iemand die mogelijk behoefte heeft aan jouw dienst of product.

Je kunt als freelancer wel creatief met je netwerk omgaan. Leg relaties tussen jouw relaties en derden. Probeer na te gaan wie binnen jouw relaties connecties heeft met andere bedrijven ( a la LinkedIn). Je kunt dergelijke verbanden gebruiken - door letterlijk iemand te gebruiken als kruiwagen, als referentie, als gemeenschappelijke kennis. Je kunt er ook mee laten zien dat je deel uit maakt van het betreffende netwerk, dat je verder kijkt dan je neus lang is en dat je overzicht hebt over de markt. En last but not least: je kunt laten zien dat je niet zo maar iemand benadert, maar een bedrijf waarvan jij denkt dat jij er toegevoegde waarde aan kunt leveren. Dat laatste kan je alleen maar onderbouwen met feitelijkheden: relevante vakkennis, ervaring, inzichten. Dat spreekt meer aan dan botweg zo maar bedrijven benaderen.

Dus bodem van het spaarvarkje in zicht ? Dan je bestaande netwerk onderzoeken, buiten kaders denken, veel surfen, verbanden leggen. Daar overigens ook de tijd voor nemen: niet een uurtje, maar dagen. Daarna komen de nieuwe mogelijkheden vanzelf.

@NoX: goede bedrijfsnaam trouwens!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 juli 2007, 00:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
is telemarketing irritanter naarmate er minder sprake is van een relatie tussen prospect (consument in dit geval) en aanbieder (koude telemarketing vs warm).
Uiteraard. Eigenlijk vind ik het vreemd dat ik regelmatig gebeld wordt over investeringen in China, de reorganisatie van mijn personeelsafdeling (n=1), een nieuw concept voor rietmatmarketing, ..., maar nooit door freelancers die best iets zinnigs te bieden zouden hebben.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 juli 2007, 00:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Rene, ik heb vreselijk veel te bieden zoals je weet maar ik bel inderdaad te weinig.

Het onderzoek van EZ is het gevolg van PvdA druk op de telemarketing business (outbound callcenters) die "altijd onder etenstijd bellen".
Ik denk dat bedrijven, hoe klein ook (in hun acquisitie) kunnen leren van hoe consumenten (zijn ook mensen) reageren op telemarketing.

Freelancers moeten het gewoon doen van meer intelligente vormen van (personal) marketing!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
marketing

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon