Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 maart 2017, 16:04
ajv ajv is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2017
Berichten: 3
Standaard privélening aan eenmanszaak

Bij de start van mijn bedrijf, 10 jaar geleden, heb ik de hypotheek op mijn huis verhoogd en dit bedrag gebruikt als startkapitaal. In de administratie van het bedrijf - een eenmanszaak - heb ik het als een lening verantwoord, zodat de bijbehorende rentelasten ook als bedrijfskosten afgetrokken kunnen worden.

Nu is de rente zo laag dat het fiscale voordeel verdwenen is; de aftrekbare hypotheekrente komt zelfs onder het eigen woning forfait.

Om het geld in de zaak te houden, heb ik als oplossing bedacht de lening te laten vrijvallen ten gunste van het eigen vermogen.

Volgens kan ik dit doen zonder verdere gevolgen. Of zie ik iets over het hoofd? Graag jullie visie. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 maart 2017, 21:25
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajv Bekijk bericht
In de administratie van het bedrijf - een eenmanszaak - heb ik het als een lening verantwoord, zodat de bijbehorende rentelasten ook als bedrijfskosten afgetrokken kunnen worden.
(...)
Of zie ik iets over het hoofd?
Je stelt de vraag over het laten vrijvallen van de lening, maar het is natuurlijk allereerst de vraag of je deze constructie überhaupt toe had mogen passen. Het is een privé lening met een privé onderpand. Je kunt niet aan jezelf lenen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 maart 2017, 10:22
ajv ajv is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2017
Berichten: 3
Standaard

Ron, bedankt voor je reactie.

Destijds dacht ik er ook zo over; lenen aan jezelf is geen lenen. Maar ik ben toen overtuigd door het argument dat de extra hypotheek wel een zakelijke lening is omdat ik deze lening niet was aangegaan zonder de start van het bedrijf.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 maart 2017, 12:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajv Bekijk bericht
Maar ik ben toen overtuigd door het argument dat de extra hypotheek wel een zakelijke lening is omdat ik deze lening niet was aangegaan zonder de start van het bedrijf.
Ik vrees dat het zo niet werkt. Er zijn fiscale en boekhoudkudige regels waar je je aan hebt te houden.

Een hypotheek op de privéwoning is een privéaangelegenheid. De hypotheekrente betaal je privé en daarvoor is wsch hypotheelrenteaftrek mogelijk in de inkomstenbelasting.

Vervolgens breng je privégeld in, in je onderneming en ga je in die onderneming zakelijke dingen doen.

Tussen jezelf en je eenmanszaak kun je niet naar believen leningconstructies bedenken en kosten opvoeren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 maart 2017, 13:12
ajv ajv is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2017
Berichten: 3
Standaard

We kregen na circa 1,5 jaar bezoek van de belastingdienst; controle voor startende ondernemingen of de administratie goed op orde is. Hierbij is deze lening niet als discussiepunt naar voren gebracht door de belastingdienst. Derhalve heb ik de lening in de daarop volgende jaren ook gewoon opgevoerd.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 maart 2017, 16:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Zeg je nou dat de Belastingdienst heeft goedgekeurd dat de rente op een privéhypotheek wordt verantwoord als zakelijke kosten?
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 maart 2017, 17:22
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Dat de Belastingdienst het niet heeft gezien wil niet zeggen dat het daarmee is goedgekeurd. De Belastingdienst geeft dat als het goed is ook aan in het rapport.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eisen aan winstgevendheid bij meerdere activiteiten binnen eenmanszaak? RikR Belasting 3 16 september 2016 21:16
Inkomstenbelasting Kosten aftrekken die niet aan de initiële crediteur betaald worden RJS Belasting 0 2 juli 2014 13:39
Eenmanszaak stoppen en btw nummer behouden of opnieuw aanvragen? Kroep1 Belasting 0 19 november 2013 11:59
Winst uit eenmanszaak uitlenen aan andere onderneming (belasting uitstellen) mcheij Belasting 1 21 juli 2013 23:48
Naam overgenomen eenmanszaak veranderen terwijl ik cursus bedrijfsbeheer nog aan het doen ben? redant Freelancepraktijk starten 3 6 september 2010 22:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon