Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 april 2011, 00:12
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard Auto op de zaak of niet

Wellicht dat deze vraag al meerdere keren gesteld is maar mijn antwoord vind ik er nog niet tussen.

Ik heb een 11 jaar oude auto. Deze auto IS privé-bezit echter rijd ik er nauwelijks privé in.
Ik rijd voornamelijk zakelijk.
Ik hou een km-registratie bij van alle verreden ritten.
Ik schat dat de economische waarde van de auto niet meer boven de €3.000,= uit komt (gebaseerd op verkoopprijzen van vergelijkbare auto's).

Ofschoon de auto perfect rijdt, kom ik nu voor een paar flinke onderhouds-aspecten te staan. Hiervan kan ik natuurlijk 75% van de BTW over het onderhoud aftrekken als ik de auto privé hou.

Wat is mijn voordeel om de auto alsnog op de zaak te zetten?
Wat is mijn nadeel om de auto alsnog op de zaak te zetten?

Bedankt voor het mee denken.
__________________
-------------------------
Met hartelijke groet,
Marc Huiberts

Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 april 2011, 00:45
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Hallo Marc,

Voordeel is: alle kosten mag je zakelijk toerekenen en de BTW dus 100% aftrekbaar. Hierdoor verlaag je de winst (wat soms gunstig kan zijn).

Nadeel: de auto is nog niet 15 jaar oud en je bent dus bijtelling verschuldigd (mist je meer dan 500 KM per jaar prive rijdt) De bijtelling zal schat ik 25% zijn en die wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto. Pas vanaf 15 jaar geldt dat het % bijtelling wordt berekend over de dagwaarde (op basis van taxatierapport). Mocht nou blijken dat de totale kosten (aanschaf, onderhoud, verzekering, belasting, brandstof en afschrijving (20% over aanschaf)) lager is dan de bijtelling (25% van CW) dan mag u er ook voor kiezen om de bijtelling te berekenen over de totale kosten in een jaar zodat uw autokosten op nihil uitkomen. In de aangifte IB moet dit appart worden aangegeven dat u de bijtelling verminderd naar gebruikskosten.

Mijn tip: laat het lekker prive staan. Je mag trouwens € 0,19 per KM declareren aan de onderneming zodat die in de winst- en verlies vallen. Dit mag naast de BTW correctie, die niet altijd 75% is. Lees hiervoor meer op het forum, daar is namelijk al e.e.a. over gemeld.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 april 2011, 08:55
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard

Even een kleine toevoeging: Voor auto's die ouder zijn dan de genoemde 15 jaar wordt ook bijtelling gerekend. Dit gaat echter niet meer op basis van de catalogusprijs.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auto van de zaak, belasting, kilometervergoeding


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of op de zaak welk ingezet wordt als visitekaartje art schilling Freelancepraktijk starten 9 2 februari 2011 21:19
Nieuwe auto op de zaak: waarom vallen bijtelling en afschrijving tegen elkaar weg? DJA Belasting 7 25 januari 2011 20:57
Inkomstenbelasting Auto van de zaak achteraf privé maken barry64 Belasting 6 26 september 2009 03:54
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 11:39
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 18:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon