Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 3 januari 2011, 16:39
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Precies, net zoals wij
Met citaat reageren
  #12  
Oud 3 januari 2011, 16:55
qwixzo qwixzo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 10
Standaard

Letterlijk het volgende gezegd: "In de aanloop naar mijn onderneming heb ik een opleiding gevolgd tot webdesigner met hierbij ook algemene ondernemings vaardigheden. Dit was in de periode van 1 jan t/m 1 juni 2010. Tellen deze uren ook mee voor de urennorm van 1225?"

Antwoord medewerker: "Deze uren tellen niet mee omdat deze als persoonlijke uren / kosten worden gezien. Alleen uren voor de start van de onderneming in de vorm van research, bezoek kvk en acquisitie tellen mee, geen opleiding."

Duidelijk gaf ik aan dat deze opleiding was bedoelt voor het uitoefenen van mijn vak als eigen ondernemer. Afijn, het blijft een moeilijk punt.

Omdat ik jullie niet te veel wil lastig vallen met dit onderwerp mijn laatste vraag: Is jullie advies om wel of niet uit te gaan van een geldige urennorm?

Wederom erg bedankt voor de snelle hulp!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 3 januari 2011, 18:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Er zijn twee algemene regels:
  • Uren vóór de start tellen mee (met mitsen en maren)
  • Scholingsuren tellen mee (met mitsen en maren)

Maar deze medewerker van de belastingdienst beweert kennelijk dat je de regels niet mag combineren en dat scholingsuren zijn uitgesloten van de uren vóór de start. Ik heb daar nog niet eerder van gehoord.

De vraag is dan waarop die bewering gebaseerd is. Als dat volgt uit een besluit van een minister, belastinginspecteur of rechter dan heb je waarschijnlijk pech. Je zou eens kunnen zoeken in de jurisprudentie op rechtspraak.nl.

Maar als het uit de hoge hoed van een belastingdienstmedewerker komt, dan kun je zonder bezwaar de uren meetellen. In het ergste geval keurt de belastinginspecteur het af, dan kun je nog bezwaar maken en daarna (desgewenst) naar de rechter.
__________________
René
Met citaat reageren
  #14  
Oud 3 januari 2011, 21:19
qwixzo qwixzo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 10
Standaard

Nu kwam ik dit tegen op rechtspraak.nl

Het betreft hier een vergelijkbare casus maar dan van en student universitaire studie fiscaal recht. Als ik het goed lees beoordeelt de rechter dat dit zo'n hoge gradatie is dat hij hier ook echt een betere carrière op na houdt en dat deze daarom niet meetellen voor het urencriterium. Tenminste, dat maak ik er uit op..

Blijft een moeilijk punt..

Overigs sta ik er van te kijken wat het scheelt voor onze gezinssituatie. Het toetsingsinkomen van mij en mijn partner, gaat met geldig urennorm van €28.880,00 naar €18.179,00, en aangezien wij in 2010 volledige huur- en zorgtoeslag hebben ontvangen zal er ongeveer €2.500,00 moeten worden terugbetaald.. :-(
Met citaat reageren
  #15  
Oud 4 januari 2011, 02:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door qwixzo Bekijk bericht
Nu kwam ik dit tegen op rechtspraak.nl
Ja, dit lijkt sterk op deze eerdere discussie:
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=2325

Een complete beroepsopleiding opvoeren als scholingsuren van een onderneming is een tikje creatief, zeker als die opleiding plaatsvond vóór de onderneming werd gestart.

Citaat:
Overigs sta ik er van te kijken wat het scheelt voor onze gezinssituatie.
Yep, het urencriterium is een toegangspoort tot een hoop belastingvoordeeltjes. Beetje raar eigenlijk, want het is een nogal arbitraire, discutabele en slecht-controleerbare regel.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium, urencriterium > opleiding


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
DTP versus Grafische opleiding Sandy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 28 10 februari 2007 18:27
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 17:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon