Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 februari 2013, 14:42
Michel30 Michel30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2013
Berichten: 18
Standaard De FOR omzetten in Lijfrente (teveel gestort en hoe oplossen?)

Beste allemaal,

Allereerst wil ik mij even voorstellen, mijn naam is Michel en werk al weer enkele jaren als interim controller voor grotere bedrijven.

Ik zit met het volgende probleem, hopelijk kan iemand mij adviseren want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een eenmanszaak en tot en met 2010 heb ik aan de FOR gedoteerd, de totale pot per 31/12/2010 was 21.224,22 EUR.

Nu heb ik in 2011 een lijfrente afgesloten bij de Rabobank in de vorm van toekomstsparen. Hierin ben ik niet goed begeleid. Mij was vertelt dat je het bedrag van je FOR hierin kan storten en dan is het automatisch omgezet in lijfrente. In die veronderstelling heb ik in juli 2011 een bedrag van 25.500 EUR gestort. Mijn idee was: 21.224,22 t/m 2010 plus een voorschot van 4k op 2011, om zodoende maximaal gebruik te maken van het fiscale voordeel. Dit blijk echter niet te kloppen, want FOR bouw je in het huidige jaar op en lijfrente over het afgelopen jaar, bij voorbaat wordt er dus teveel opgebouwd.

Nu heb ik een discussie met de belastingdienst die het standpunt inneemt dat ik de regels niet goed heb toegepast. Zij willen nu dat ik ontvangen rente in box 3 neem.
Ik heb mijn aangifte van 2011 bekeken en ik heb het inderdaad niet goed gedaan. Ik ben blijven doteren aan de FOR (conform foutieve instructie van de bank) en heb niks gedaan met het onderdeel “Box 1: uitgaven lijfrente e.d.”. Wanneer ik die nu invul voor het jaar 2011 + gebruik maak van de jaarruimtes teruggaande tot en met 2005 dan komt hier uit totaal:
- Niet gebruikte jaarruimte: 16.675 EUR
- Aftrekbaar bedrag: 7.795 EUR.
Het verschil wordt veroorzaakt doordat in de jaren 2008, 2009 en 2010 0 euro staat als aftrekbaar, waarschijnlijk omdat ik in deze jaren reeds FOR heb gedoteerd?

Wat ik tot nu toe in de nieuwe aangifte IB 2011 heb gedaan is het volgende:
a. Dotatie FOR 2011 uit originele aangifte 2011 draai ik terug, hierdoor neemt mijn winst uit onderneming toe met 6476,09 EUR
b. Ik breng de hierboven beschreven aftrekpost “aftrekbare bedragen lijfrentes 2005 t/m 2011” ten laste van mijn winst. Hierdoor neemt mijn winst uit onderneming af met 7.795 EUR.

Hierdoor krijg ik per saldo een bedrag terug van 610 EUR, omdat de jaarruimtes 2005 t/m 2011 hoger zijn dan de FOR die ik neem in 2011.

So far so good. ECHTER, ik zit natuurlijk nog met die FOR “pot” t/m 2010 ad 21.224 EUR die ik ook mee wil nemen in de aftrek lijfrente in het jaar 2011. Nu is mijn vraag: Hoe realiseer ik dit in de aangifte? Het lijkt erop dat de aangifte de aftrek maximeert op 7.795 EUR, maar ik hoor van diverse collega’s om mij heen dat je de opgebouwde FOR volledig kan laten vrijvallen, om deze vervolgens volledig af te trekken bij je lijfrente premies.

Of moet ik mij erbij neerleggen dat ik gewoonweg te veel in de lijfrente heb gestort (25.500 EUR) en is dit iets wat ik met de bank op moet lossen?


Mijn doel is dus zoveel mogelijk van mijn FOR over te hevelen naar lijfrente zonder bijbetaling aan de belastingdienst over 2011.


Wie o wie kan mij helpen met deze complexe vraag?

Met vriendelijke groet,
Michel
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 februari 2013, 14:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Lang verhaal met veel details. Dit lijkt me te ingewikkeld voor een forum. Ik denk dat je dit beter aan je boekhouder/fiscalist/accountant kunt voorleggen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 februari 2013, 14:23
Michel30 Michel30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2013
Berichten: 18
Standaard

Hoi Rene, bedankt voor je berichtje. Ik heb zelf een accountantsachtergrond en zelfs ik snap het niet meer ;-)

heel concreet komt het erop neer dat ik (op advies van de bank) ruim 18k teveel in een lijfrente bankspaar product heb gestort. mijn concrete vraag is nu, hoe moet ik dit oplossen?

mij was verteld dat je de FOR volledig kon laten vrijvallen om dit vervolgens volledig in een lijfrente product te stoppen. mijn aangifte 2011 laat dit echter slechts voor een beperkt bedrag toe (7795 EUR). heb je iets meer aan deze info?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 februari 2013, 11:54
avdhek avdhek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2013
Berichten: 14
Standaard

wat je in 2011 te veel gestort hebt trek je in 2012 weer recht. Het gaat niet om het bedrag wat je hebt gestort maar om de rente die je er over hebt gehad. deze moet je in 2011 opgeven alleen de rente over het te veel betaalde bedrag. je hebt een jaar extra rente gekregen, hier kom je niet omheen en je kan het ook nergens aftrekken. Als je wilt gebruik maken van de extra ruimte om lijfrente premies af te trekken, had je dit niet via de onderneming moeten doen. Maar prive moeten storten. Je onkomt er dus niet aan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 februari 2013, 12:01
Michel30 Michel30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2013
Berichten: 18
Standaard

Beste, bedankt voor je reactie. wat er volgens jou dus moet gebeuren is het volgende:

Saldo lijfrente per eind 2011 is 25.500 EUR. Aftrekbare ruimte in 2011 is 7.795 EUR, dit bedrag behoeft dus niet te worden aangegeven in box 3 in de IB van 2011, dan blijft over een bedrag van 17.705 EUR. Deze moet ik aangeven in box 3, waar ik dus vermogensrendementheffing over moet betalen, is dit een juiste aanname?

als dit juist is, hoe weet de belastingdienst dan over pak hem beet 30 jaar dat ik niet over het volledige bedrag IB hoef af te rekenen, maar slechts over een gedeelte? de transparantie is als het ware weg, snap je wat ik bedoel?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 februari 2013, 12:07
avdhek avdhek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2013
Berichten: 14
Standaard

je maakt het te moeilijk je mag elk jaar 12% van je winst in de for stoppen.

alees wat hier boven komt moet je in box 3 opgeven. Gewoon de regels aanhouden.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 februari 2013, 12:19
Michel30 Michel30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2013
Berichten: 18
Standaard

beste, dit is precies waar het misverstand in is ontstaan: de FOR en de lijfrente zijn twee aparte oudedagsvoorzieningen, jij haalt ze nu door elkaar. hoe het echt zit:

1. De FOR (Fiscale oudedagsreserve) geeft je de mogelijkheid om per jaar 12% de doteren ten laste van je winst. Voorwaarde is oa dat dit bedrag op een rekening moet staan die op naam van de onderneming staat, daardoor valt het rendement hierover onder je ondernemingswinst en moet je hier dus in box 1 belasting over afdragen.

2. mogelijkheid 2 is het gebruik van lijfrente in de vorm van een verzekering of banksparen. Aan de hand van een berekening jaarruimte mag je deze jaarruimte storten op een geblokkeerde rekening. Deze moet gehouden worden in de privesfeer en als aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan, dan behoeft dit niet te worden opgegeven in Box 3.

grote verschil is dat manier 2 fiscaal voordeliger is dan manier 1, omdat het rendement bij manier 2 zowel niet in box 1 als in box 3 hoeft te worden belast, bij manier 1 immers valt het rendement onder de ondernemingswinst. Een ander verschil is dat manier 2, de lijfrente aanpak dus, voor de bepaling van je ruimte kijkt naar het voorgaande jaar, in tegenstelling tot mogelijkheid 1 (FOR) waarbij je mag doteren over het huidige belastingjaar.

De twee mogelijkheden hebben gemeen dat het een uitgestelde belastingverplichting is, niet meer en niet minder.

Mijn vraag blijft dus staan: is het mogelijk je gehele FOR in 1x te laten vrijvallen om deze volledig als lijfrentepremie aftrek te nemen? Mijn aangifte maximeert deze namelijk op 7.795 EUR.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 februari 2013, 12:28
avdhek avdhek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2013
Berichten: 14
Standaard

als het gedoteerde bedrag van de lijfrente volgens de regels is gedoteerd en het bedrag staat op de balans. mag je het volledige bedrag wat op de balans staat in een levens verzekering of een speciial daarvoor bestempt bankproduct storten
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 februari 2013, 12:33
Michel30 Michel30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2013
Berichten: 18
Standaard

Zo had ik het inderdaad ook in me hoofd, echter nu komen we precies bij de kern van het probleem en dat is dat de aangifte de mogelijkheid maximeert tot 7.795 EUR, dat is precies het vreemde ervan. zie bijgaand screenshot.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 februari 2013, 12:36
Michel30 Michel30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2013
Berichten: 18
Standaard

het screenshot komt niet helemaal door zie ik, dan maar even zo:

jaar niet gebruikte jaarruimte aftrekbaar
2005 1786 1786
2006 2140 2140
2007 3488 2946
2008 3514 0
2009 3233 0
2010 1591 0
2011 923 923

aldus het onderdeel "uitgaven inkomensvoorzieningen" onder Box 1: uitgaven lijfrente e.d.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
for

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever betaalt € 0,10 te veel, hoe oplossen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 3 30 oktober 2011 11:19
Lijfrente gestort na 31 December niet langer aftrekbaar voor betreffend fiscaal jaar emeinema Nieuws - Voor en door freelancers 0 11 oktober 2011 16:22
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering te duur als startend freelancer, hoe oplossen? Rogier Al die andere praktische dingen 5 11 april 2010 16:37
Klant heeft teveel betaald, hoe boek ik dit? JPeeeeee Administratie 4 9 april 2010 23:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon