Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 november 2009, 09:35
JosH JosH is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 2
Question Parttime samenwerken in BV, VOF of stichting: hoe doen we dat fiscaal?

Een paar vrienden en ik hebben als nevenverdiensten/bedrijf een ecologisch adviesbureau. Dat was altijd vrij klein, maar de groei zit er in. Nu willen we om problemen te voorkomen er een echt bedrijf van maken. Maar een BV is lastig, duur (Vennootschapsbelasting) en voor wat we willen nodeloos ingewikkeld.

Een vof dan? Maar we willen dan graag een beroepsverzekering i.v.m. hoofdelijke aansprakelijkheid. En na enig navragen blijkt dat niet te lukken omdat we geen van allen fulltime in het adviesbureau werken (letterlijk citaat van een tussenpersoon), het is nl. een bijbaan.

We dachten om dan een stichting op te richten en dan ons als zelfstandige door die stichting in te laten huren. Dat wordt wel vaker gedaan. Maar dan zitten we met de vraag hoe we dan gezien worden door de belastingdienst. De stichting wordt dan (vrijwel) onze enige opdrachtgever. We krijgen geen uurtje factuurtje, maar per project betaald. Botweg, we delen met elkaar wat er over is, afhankelijk van elkaars inzet. Wat een project oplevert hangt heel sterk af van het project en de plaatselijke omstandigheden, soms zit het heel erg mee.
We zullen niet altijd aan dezelfde projecten deelnemen, en het komt ook voor dat we soms enige maanden geen project hebben. Vooral de periode januari-april is vaak een stille tijd. Wordt dit dan door de belastingdienst gezien als een werkgever-werknemer relatie? De VAR die hierbij hoort zal wel een VAR-row zijn. Ik denk dat als we elkaar gaan inhuren, dit voor de belastingdienst geen overtuigende reden zullen zijn de zaak anders te zien.

Hoe zal dit beoordeelt worden door de belastingdienst, en dan vooral bij controle? Is er hier iemand met ervaring hiermee?

Ik kan er nog aan toevoegen dat mijn drie vrienden alle drie een vaste baan hebben, die tenminste 75 % van hun inkomsten oplevert. Ik ben zelfstandig ict'er, en dat levert ongeveer hetzelfde op of meer.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 november 2009, 11:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Parttime samenwerken in BV, VOF of stichting: hoe doen we dat fiscaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JosH Bekijk bericht
Een paar vrienden en ik hebben als nevenverdiensten/bedrijf een ecologisch adviesbureau. Dat was altijd vrij klein, maar de groei zit er in. Nu willen we om problemen te voorkomen er een echt bedrijf van maken.
Mijn mening: als je samen met anderen een bedrijf wilt runnen, dan moet je de uitdagingen en complicaties die dat met zich meebrengt niet uit de weg gaan, maar aangaan

Jullie zien kennelijk beren op de weg, nemen een andere afslag, maar de tijgers op die andere weg verschuilen zich beter.

Citaat:
Maar een BV is lastig, duur (Vennootschapsbelasting) en voor wat we willen nodeloos ingewikkeld.
Dat laatste zou kunnen. Een BV is inderdaad een tikje ingewikkeld en duur. Maar dan vanwege de notaris- en accountantskosten en andere bedrijfsmatige overhead. De vennootschapsbelasting maakt een BV niet duur, integendeel, het is vaak een reden om de BV in te gaan.

Citaat:
Een vof dan?
Als jullie een BV te duur en ingewikkeld vinden, dan is dat de logische keuze.

Citaat:
Maar we willen dan graag een beroepsverzekering i.v.m. hoofdelijke aansprakelijkheid. En na enig navragen blijkt dat niet te lukken omdat we geen van allen fulltime in het adviesbureau werken (letterlijk citaat van een tussenpersoon), het is nl. een bijbaan.
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan inderdaad lastig te regelen zijn, maar ik zou dat niet zo snel opgeven. Probeer het eens bij een andere tussenpersoon, of direct bij een verzekeringsmaatschappij.

Citaat:
We dachten om dan een stichting op te richten en dan ons als zelfstandige door die stichting in te laten huren.
Een stichting is in het algemeen geen goede rechtsvorm voor een onderneming. Zo mag je de winst bijvoorbeeld niet uitkeren aan de bestuurders. En de oprichting is net zo ingewikkeld als die van een BV. Verder kun je je afvragen hoe je opdrachtgevers tegen een stichting aankijken.

Citaat:
De stichting wordt dan (vrijwel) onze enige opdrachtgever.
En jullie zijn zelf de stichtingsbestuurders die het gezag uitoefenen. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat dit al snel als een dienstverband wordt gezien.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 november 2009, 02:17
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Parttime samenwerken in BV, VOF of stichting: hoe doen we dat fiscaal?

Een stichting is om meerdere redenen geen goede keuze als je met je werk geld wilt verdienen. Lees dit stuk maar eens op Wikipedia.

Een vof lijkt ook mij de voor de hand liggende keuze. Als je een goed vennootschapscontract opstelt, kun je elkaar behoeden voor ongewenste aansprakelijkheid (beperking van tekeningsbevoegdheden, bijvoorbeeld door voor grote contracten en of uitgaven de handtekening van alle vennoten te eisen en meer van dat soort dingen).

Voor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering zou ik inderdaad mijn licht ook eens elders opsteken. Op voorwaarde dat het om een verzekerbaar beroep gaat, heb ik in mijn verzekeringstijd nog nooit van te voren kunnen inschatten of een risico verzekerbaar werd geacht en zo ja, voor welke premie: over het algemeen wordt het risico per aanvraag beoordeeld - volledig maatwerk dus.

Deze zaterdag wordt er op ca. 20 lokaties in Nederland een Startersdag georganiseerd door de KvK. Misschien is het een idee als jij daar samen met je vrienden naartoe gaat? Dan heb je in één dag een berg informatie, ook over rechtsvormen e.d..

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 22:07
BV's vormen VOF: VAR voor VOF of BV nodig? Richardw Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 29 februari 2008 18:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon