Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 november 2007, 09:14
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Hallo,
Zojuist las ik onderstaand berichtje op internet.
Begrijp ik het nou goed dat ik mijn pensioenvoorziening uit dienstverband nog 10 jaar kan voortzetten (waarvan 3 jaar premieaftrek)?
En zou dit ook nog achteraf kunnen (ben in juni 2007 uit dienst getreden)?
Groet, Yvonne


Geen verruiming pensioensaftrek zelfstandigen
uitgegeven 21-11-2007 13:26

AMSTERDAM - Ex-werknemers die een bedrijf beginnen mogen na het beëindigen van de dienstbetrekking de pensioenopbouw bij de pensioenuitvoerder vrijwillig voorzetten. De pensioenpremie blijft echter maximaal drie jaar aftrekbaar, meldt de staatssecretaris van Financiën.
De pensioenopbouw in Nederland is gebaseerd op 3 pijlers: pijler 1, pensioenopbouw van overheidswege; pijler 2, pensioenopbouw via huidige en vorige werkgevers en pijler 3, individuele aanvullingen.
De fiscale regeling houdt in dat alle belastingplichtigen die een dienstbetrekking beëindigen in beginsel gedurende een periode van ten hoogste drie jaar fiscaal gefacilieerd de pensioenopbouw in de tweede pijler kunnen voortzetten. Op basis van de Pensioenwet kunnen zogenoemde IB-ondernemers echter na het beëindigen van een dienstbetrekking gedurende een periode van tien jaar de pensioenopbouw in de tweede pijler voortzetten. De Pensioenwet biedt dus meer ruimte.
Bezwaar
Volgens de staatssecretaris is het echter niet vanzelfsprekend dat wat op grond van de Pensioenwet is toegestaan ook fiscaal gefacilieerd zou moeten worden. Zijn belangrijkste bezwaar is dat een dergelijke verruiming onverenigbaar is met het uitgangspunt van gelijke behandeling.
Er is volgens hem geen reden om juist de subgroep ex-werknemers waarvan kan worden gezegd dat de afstand tot het werknemerschap het grootst is (de IB-ondernemers), een andere en langere periode van voortzetting van de pensioenopbouw (op basis van het oude loon) toe te staan dan de andere subgroepen ex-werknemers.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 november 2007, 09:46
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Dit is voor mij ook een interessante vraag. Ik leg 'm even voor aan een "autoriteit" op dit gebied (mijn broer, werkzaam bij een grote pensioenverzekeraar).

Ik kom er op terug.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 november 2007, 11:18
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Heel graag!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2007, 10:24
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Ik heb het volgende advies gekregen dat ik graag met jullie wil delen. Of ik het nu helemaal snap........

"Pensioen voortzetten kan uiteraard altijd, op individuele basis. Wil je het voortzetten bij je oude werkgever, dan moet die werkgever daar wel aan willen meewerken, en ik kan mij niet voorstellen dat pensioenfondsen en werkgevers daar op zitten de wachten. Immers de incasso van de pensioenpremies en de deelnemersadministratie moet via de werkgever lopen (fiscale eis). Bovendien willen de werkgevers uit IFRS-overwegingen meestal geen oneigenlijke geldstromen in hun boeken hebben. En verder moeten er afspraken gemaakt worden over indexatierecht, overrente etc.

Wat wel kan is zelf een FOR (fiscale oudedagsreserve) aanhouden op de balans, daarover moet je wel geadviseerd worden door een fiscalist. Verder kun je bij een aantoonbaar pensioentekort (en dat heb je niet zo gauw meer met de nieuwe pensioenwet) bijsparen en fiscaal aftrekken, dit moet je bepalen aan de hand van de zgn. factor-A, waarover je pensioenfonds je als het goed is via de UPO (uniforme pensioenopgave) heeft geinformeerd.

Verder kun je als zelfstandig ondernemer uiteraard gewoon voor jezelf fiscaal aantrekkelijk pensioen opbouwen, dan moet je het wel via een verzekeraar regelen, want de risico's moeten afgedekt zijn (pensioenwet). Bovendien zijn pensioenaanspraken niet af te kopen, wel te vervroegen of uit te stellen bij een aantoonbaar dienstverband. Kortom het is best handig om daar een op maat gesneden advies over te vragen bij b.v. een ondernemersvereniging o.i.d."

Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 november 2007, 13:25
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Volgens mij snap ik het aardig...

Voortzetten van je oude pensioen móet via je werkgever lopen, maar werkgevers zullen daar niet op zitten te wachten... Niet echt een optie dus...

Andere optie om het te regelen als zzp'er is via reservering FOR of via individuele pensioenverzekering.

Als je een aantoonbaar pensioentekort hebt (te berekenen via de factor A die je altijd thuisgestuurd krijgt), dan kun je extra stortingen doen die ook weer fiscaal aftrekbaar zijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 november 2007, 13:27
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Bedankt voor je heldere uitleg!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 november 2007, 16:58
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Hangt ook af van de pensioenregeling waar je onder valt. Bij een aantal bedrijfstakpensioenfonds kun je, je pensioen vrijwillig voortzetten, voor de duur van 3 jaar. Is een kostbare zaak en 'maar' 3 jaar. Geen echte oplossing dus. Maar misschien voor jou mogelijk.

Wim
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 november 2007, 15:00
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Ik vraag me af waarom je uberhaupt aan een pensioen wilt denken?
Er verdwijnt namelijk een hoop geld bij de verzekeraar hangen. Ik ben van mening als je voor je oude dag voorziening wilt zorgen dat je het beter zelf kunt regelen: lijfrente of beleggen. Ga eens praten met een tussenpersoon (niet van 1 verzekeringsmaatschappij), laat je eens voorlichten.
Ik zie namelijk best veel dat mensen met een pensioen uiteindelijk niet zoveel overhouden.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 november 2007, 17:15
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Pensioen uit dienstverband voortzetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilco Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom je uberhaupt aan een pensioen wilt denken?
Als je, zoals ik, ruim 30 jaar pensioenpremie hebt betaald in loondienst dan wil je daar wel wat van terugzien. Ik heb op mijn 51e de salarisslavernij vaarwel gezegd en ben voor mezelf begonnen . Ik hoop natuurlijk oud te worden, maar ik heb niet zo heel veel tijd meer om nog op een betaalbare manier een "appeltje voor de dorst" op te bouwen. Daar heb ik dus (helaas) mijn pensioenaanspraken voor nodig.

Voor de rest heb je denk ik wel gelijk. Als je nog jong bent en je start voor jezelf, dan zijn er veel aantrekkelijker opties om op je ouwe dag te gaan rentenieren
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
pensioen, fiscale oudedagsreserve (for)


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pensioen moet je doen? Mariëlle Schrijft Al die andere praktische dingen 18 12 maart 2012 22:21
Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan ladydragon Freelancepraktijk starten 4 26 september 2007 14:14
Winst uit onderneming pim Al die andere praktische dingen 6 7 december 2006 22:07
Pensioen oudedagvoorziening, wat zijn de mogelijkheden? carsten888 Al die andere praktische dingen 2 3 oktober 2006 13:17
Pensioen of doorwerken tot het einde? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 5 30 januari 2006 12:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon