Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2013, 11:11
RJS RJS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 juni 2013
Berichten: 7
Standaard Ondernemer, IB ondernemer, of resultaat?

Hallo!

Ik ben sinds 2007 actief in 3D ontwerp voor 1 a 2 klanten per jaar. Dit was altijd een beetje vogelen naast mijn werk en dat leverde gemiddeld zo'n 4000/5000 euro aan omzet op per jaar. Na mijn avondstudie ben ik het wat gaan uitbouwen en vorig jaar was de omzet 8000 Euro, dit jaar tot nu toe ongeveer 15000 Euro verdeeld over ca. 10 klanten. Daarnaast start ik binnenkort samen met 2 compagnons 2 nieuwe bedrijven die een afgeleide zijn van onze gezamenlijke activiteiten. Hiernaast werk ik nog steeds fulltime, maar daar wil ik binnenkort verandering in brengen.

De belastingdienst heeft mij als non-ondernemer geregistreerd, ik geniet resultaat uit overige werkzaamheden (en betaal me al jaren scheel aan IB á 42+5%). De stijging in omzet betekent ook een stijging in uren... zoals altijd in het begin ben ik veel tijd aan onderzoek, marketing en klantenwerving kwijt. Kortom werk ik zo'n 40 uur fulltime en momenteel 20 uur voor mijn eenmanszaak (binnenkort 28 omdat ik 1 dag minder ga werken). Dit jaar heb ik aan computers, marketing en kilometers zo'n 4500 euro geďnvesteerd.

Omdat ik momenteel niet kan hardmaken (met een dergelijke omzet) dat ik 1225 uur per jaar voor mijzelf werk, probeer ik te achterhalen hoe ik dan in ieder geval IB-ondernemer kan worden, maar ik kan de criteria niet vinden en vraag me af of ik met de bovenstaande situatie in aanmerking kom. Ik zou namelijk 2 dingen willen doen om nog iets over te houden van het harde werk. Ten eerste wil ik MKB korting van 14% toepassen op de winst en ten tweede zou ik op basis van Financial lease een andere/zuinige auto willen kopen. Ik weet dat ik de auto niet mag afschrijven als ik geen volle ondernemer ben.. maar kan ik dan in ieder geval de BTW terugvorderen.. of mag dat ook niet... (of mag ik helemaal niet leasen?)

Alvast bedankt voor de tijd!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 september 2013, 16:42
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste,

De criteria voor IB ondernemerschap vind je in deze link
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...stenbelasting/

voor de goede orde, of je wel of niet 1225 uur maakt is niet erg relevant voor het feit of je wel of geen IB ondernemer bent, het is alleen van belang voor de zelfstandigenaftrek.

Op basis van wat je hier beschrijft, denk ik dat je met succes aangifte kunt gaan doen als ondernemer, meestal is het genoeg om te bellen met de belastingdienst en te vragen om het ondernemersbiljet voor 2013, dat zou je nu al kunnen doen, normaal gesproken word dan achteraf beoordeeld of dat terecht was, je hoeft in principe niet vooraf te bewijzen dat je aan de criteria voldoet.
Het zou kunnen dat je gevraagd word om je verzoek schriftelijk te doen, maar de beste manier om erachter te komen is om even te bellen.

Of je ook echt het urencriterium haalt is een 2e want gemiddeld 28 uur per week is dicht op de grens, een paar weken te lang op vakantie of ziek en je haalt het niet.. maar goed, dat moet geen beletsel zijn om ondernemersaangifte te gaan doen, maar uitsluitend voor het behalen van de zelfstandigenaftrek en ik vermeld het vooral omdat er sinds dit jaar extra aandacht is voor die aftrekpost (buiten de discussie over de afschaffing ervan of niet)
Dus zeker bij mensen die rondom die grens uit dreigen te komen (voor mij is rond de grens grofweg alles minder dan ca 1600 uur op jaarbasis) waarschuw ik dan altijd even extra om zeer gedegen bij te houden hoeveel tijd je besteed en niet te gemakkelijk van gemiddelden uit te gaan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2013, 18:08
RJS RJS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 juni 2013
Berichten: 7
Standaard

Bedankt Roel! Volgens mij had ik die link eerder wel gezien maar wist ik niet of dat de juiste was Ik voldoe wel degelijk aan alle voorwaarden, in principe deed ik dat eerder ook al alleen was mijn winst toen denk ik ondermaats.

Weet je toevallig ook of ik de BTW van een 2ehands lease auto mag aftrekken zodra ik aan die criteria voldoe? Want inderdaad, ik ga het er niet op wagen om de zelfstandigen aftrek te gebruiken, maar ieder beetje extra overhouden is meegenomen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Resultaat overige werkzaamheden maar toch ondernemer voor IB? Streekstra Belasting 1 1 augustus 2013 09:43
Kiezen tussen IB aangifte particulier of ondernemer DM Unseen Belasting 1 31 maart 2012 15:36
Ondernemer of Resultaat Overige Werkzaamheden? dwolf Freelancepraktijk starten 2 29 december 2011 16:37
Inkomstenbelasting Resultaat overige werkzaamheden, maar website belastingdienst zegt aangifte ondernemer voor 1 april Jochem B Belasting 2 24 april 2009 08:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon