Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 november 2011, 17:42
exactomundo exactomundo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2011
Berichten: 7
Standaard Startende ondernemer, nu of in 2012 investeren?

Beste Lancelot's,

Vorige week als startende ondernemer begonnen.

Gaarne jullie advies in verband met de fiscale/zakelijke aanschaf van een laptop en GSM telefoon met mobielinternet. Alles kopen in 2011 of 2012?

Lees mij suf op jullie website en weet nu alle regels, maar snap het nog niet helemaal :-)
Ben dan ook blij deze site ontdekt te hebben..

Ik zal proberen kort, gedetailleerd en bondig te zijn.
Wil graag weten wat voor mij het beste is m.b.t. de verschillende belasting voordelen.(“btw, kosten en investeringen)

Info:

a. ingeschreven bij KVK op 22 november. j.l.
b. betreft een eenmanszaak
c. branche: verkoop via webwinkel (omzet pas medio maart 2012)
d. heb een WIA- uitkering
e. heb een prepaid abonnement (per direct opzegbaar)
f. totaal budget voor hardware 2011 is max. 750 euro.
g. uren criterium haal ik niet voor dit jaar.

Mijn vraag is nu:
  1. De aankopen doen in 2011 of 2012?
  2. Ik kan bij een nieuw abonnement een gratis laptop en/of gsm krijgen, danwel tegen bijbetaling. Maar, als ik de gsm en/of laptop gratis krijg kan ik de btw niet aftrekken.!
  3. Ik kan ook niet kiezen voor een gratis GSM en/of laptop (lagere abonnementskosten betalen) en hardware zelf los kopen.
  4. Een consumenten contract mag dat volledig als zakelijk in de boekhouding worden opgenomen? (verschil tussen prive/zakelijk gebruikskosten even buiten beschouwing gehouden)
  5. Moet ik rekening houden met aankopen van boven de 450.00 excl. btw?(ivm definitie kosten t.o.v investering.)
  6. Als ik geld terug krijg van alle gemaakte kosten en btw over 2011, moet ik dan inkomstenbelasting betalen?

Please help mij, want ik durf nog geen beslissing te nemen

P.s. heb een eigen gemaakte pdf bijgevoegd met tekst v.d belastingdienst site over startende ondernemers en belasting, wilde dit delen met jullie.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf Kosten van uw onderneming(DK Edit).pdf‎ (233,8 KB, 0x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2011, 21:36
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

2. Je kunt de btw dan niet aftrekken, maar die betaal je ook niet. Gratis is altijd mooi, toch? En betaal je wel iets bij, dan zit er wel btw in, die je natuurlijk wel af kunt trekken.

3. Persoonlijke keuze. Ik zou gewoon uitrekenen wat goedkoper is; kijk wat het verschil tussen maandbedrag + gratis dingen en maandbedrag zonder gratis dingen in, vermenigvuldig dat met het aantal maanden dat je aan het contract vast zit en kijk of je dan meer of minder betaalt dan wanneer je het los koopt. Vaak zijn dingen bij abonnementen niet zo gratis als je denkt.

4. Volgens mij wel, ik heb mijn contract gewoon op mijn eigen naam staan, maar voer het volledig op in mijn boekhouding (gebruik het ook alleen zakelijk). Mijn accountant heeft daar nog nooit een punt van gemaakt (of iets over gezegd).

6. BTW en inkomstenbelasting staan los van elkaar, dus het is niet afhankelijk van de btw of je inkomstenbelasting moet betalen. Ga er vanuit dat je IB moet betalen. Als je minder dan iets van €1345 btw moet betalen, dan wordt dat kwijtgescholden. Als je terugkrijgt, dan krijg je dat terug los van de IB.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 november 2011, 00:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

M.b.t. punt 6 een aanvulling: als je BTW niet hoeft af te dragen omdat je (op jaarbasis) onder de 1345 blijft telt die BTW die je wordt "kwijtgescholden" wel mee voor de IB, het is dan namelijk een opbrengst.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 november 2011, 04:12
exactomundo exactomundo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2011
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
M.b.t. punt 6 een aanvulling: als je BTW niet hoeft af te dragen omdat je (op jaarbasis) onder de 1345 blijft telt die BTW die je wordt "kwijtgescholden" wel mee voor de IB, het is dan namelijk een opbrengst.
Hi, dank je voor die toelichting, maar heb nog een vraagje over wat wijs is.

Geld de kwijtschelding ook bij een negatief btw bedrag?
(Want ik heb dit jaar geen omzet en de kosten zijn max 750-. incl. 19% btw.)

Heb zo vermoeden dat ik beter alles naar 2012 kan doorschuiven, want:

119-. BTW is onder de 1345-. grens, mijn IB wordt hoger en misschien moet ik straks nog een deel van mijn WIA hierdoor terugbetalen..

Kan ik het ook dit jaar kopen en btw + kosten boeken op 2012, officieel beginnen dan de werkzaamheden, ben nu nog in voorbereiding fase.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 november 2011, 12:30
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Dat doorschuiven heeft geen zin vanwege het btw verhaal.

De kleine ondernemersregel pas je alleen toe als die voordelig is voor jou, het is geen verplichte regel en als je jaarsaldo te betalen btw negatief is geld hij so wie so niet dus in jou geval 119 euro krijg je die btw gewoon terug en hoort niet in de IB sfeer.

Simpele regel: BTW heeft nooit effect op de te betalen IB met 1 uitzondering als je de Kleine OndernemersRegel (KOR) toepast.

Je bent ingeschreven dus voor de fiscus niet meer in de voorbereidingsfase.
Nu zaken kopen een doorschuiven naar 2012 is niet toegestaan, btw moet verantwoord worden het tijdvak dat de aanschaf is gedaan. en ook voor de IB moeten kosten verantwoord word worden in het jaar dat ze zijn gemaakt, behalve dan als het om investeringen zoals een laptop gaat omdat die fiscaal over meerdere jaren afgeschreven word. Zonder inschrijving had je iets meer mogelijkheden gehad om wel met deze kosten te schuiven als kosten van de aanloopfase

Het was beter geweest als je wat langer had nagedacht of inschrijving bij de kvk wel handig is op dit moment omdat zelf zegt dat je nog in voorbereiding bent. Normaal schrijf je je toch pas in als je daadwerkelijk start. Je zit nu namelijk vast aan allerlei verplichtingen en bent de vrijheid om wat met kosten te schuiven kwijt en je loopt ook al allerlei verplichtingen aan zoals de BTW aangifte en je moet toch jaarcijfers 2011 maken tbv de belastingen (hieft niet zo spannend te zijn) en moet je al een ondernemersaangifte doen omdat je nog geen omzet hebt en wel kosten en je dus dit kleine verlies over 2011 in 2012 wilt kunnen verrekenen. Als je nog geen ondernemersaangifte mag doen dan kun je die kosten die je nu maakt ook niet meer verrekenen met de inkomstenbelasting 2012.

Gezien de relatief geringe omvang van de te maken kosten zal het uiteindelijk belastingvoordeel of nadeel gering zijn dus moeten er ook niet een te groot probleem van maken. Maar om discussies over 2011 gemaakte kosten die wel of niet als verlies uit onderneming mogen worden aangemerkt in de IB of niet (door de kleinschaligheid) zou ik de kosten zoveel mogelijk uitstellen tot begin 2012 en alles in de IB (en BTW) 2012 houden.

Wat was de reden dat je je nu al ingeschreven hebt terwijl je pas over ruim 4 maanden begint?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 november 2011, 13:30
exactomundo exactomundo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2011
Berichten: 7
Standaard

Hi Roel,

De reden is dat ik o.a zonder KVK, geen zakelijke bankrekening kan openen en zonder (of een van) beide ik geen IDEAL modules kan nemen/afsluiten en dan mijn webshop niet kan testen.

Wat de btw doorschuiven betreft, dat is correct bedoelde eigenlijk de afschrijvingskosten.

Ik heb begrepen dat de kleinschaligheidsregeling voor mij niet van toepassing is, omdat ik geen omzet ga maken en daardoor niet te maken krijgen met "ontvangen btw." Mijn btw is dan toch negatief?

Ook kan ik in 2011 nog van de regeling gebruik maken dat aankopen van onder de 450.- ecl. btw als voordeel kosten wordt gezien en ik in 1x kan afschrijven.

Ik denk dat ik dus btw + de kosten kan terug krijgen over 2011.
Mijn btw aangifte gaat per kwartaal en zit nu in Q4 en zou dan de btw eerder terugkrijgen, dan wanneer ik het in Q1 van 2012 aangeef, zelfde geld voor de kosten..

Wat is jouw mening? :-)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer beemsterman Belasting 5 5 februari 2010 16:24
Aftrekposten startende ondernemer Zbigniew Belasting 4 2 februari 2010 11:39
Verras jezelf. Een dag investeren een jaar lang resultaat! DittavV Marktplaats 0 15 augustus 2007 13:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon