Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 oktober 2010, 22:26
matthijs matthijs is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2010
Berichten: 2
Standaard Wat is nou precies een fictief dienstverband?

Deze post gaat niet specifiek over de VAR, maar het leek me aanverwant genoeg om het hier te posten.

Bij het rondstruinen op het internet kom je een hoop tegen over het begrip "fictief dienstverband". Echter, ik kom eigenlijk tegenstrijdige dingen tegen.

Enerzijds zie je op veel sites het volgende onderscheid. Een "echte dienstbetrekking" is een dienstverband wat de werkgever en wernemer ook als zodanig bestempelen, middels een arbeidsovereenkomst (al dan niet op papier). Een "fictieve dienstbetrekking" is dan een dienstverband wat wel aan de voorwaarden voor een dienstverband voldoet (persoonlijke arbeid, beloning, gezagsverhouding), maar niet als zodanig bestempeld is (bijvoorbeeld een freelancer die volgens de Belastingdienst eigenlijk gewoon in loondienst is).

Anderzijds lees ik op de site van de Belastingdienst dat een "echte dienstbetrekking" elke arbeidsrelatie is die aan de drie voorwaarden voldoet (dus volgens mij ook al hebben de "opdrachtgever" en "opdrachtnemer" een overeenkomst van opdracht op papier gezet). Er is sprake van een "fictieve dienstbetrekking" in een aantal specifieke, voorgedefinieerde gevallen (zoals bij aanemers, garnalenpellers, etc.) Deze opvatting wordt ook ondersteund door de Beleidsregels UWV en BD voor de beoordeling en vaststelling van een dienstbetrekking, hoewel daar de eisen voor een fictieve dienstbetrekking niet uitdrukkelijk genoemd staan en een "echte dienstbetrekking" daar volgens mij een "privaatrechtelijke dienstbetrekking" wordt genoemd).

Is er dus gewoon een hoop rommel op het internet te lezen en is mijn interpretatie van de Belastingdienstsite correct, of zie ik nog iets over het hoofd?

Overigens lijkt het ook zo dat er in de wet loonbelasting geen onderscheid gemaakt wordt tussen echte en fictieve dienstverbanden en dat deze scheiding en de de drie eisen aan een dienstverband meer uit de jurisprudentie komen dan daadwerkelijk uit de wet. Zie ik dat goed?
  #2  
Oud 7 oktober 2010, 11:51
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Ik zou het niet weten, maar ben jij toevallig al zelf wat wijzer geworden?
  #3  
Oud 31 december 2010, 12:36
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard

Mattijs,

Een fictieve dienstbetrekking vindt je terug in de sociale verzekeringwetten (WW, ZW, WAO, enz). Bij de SVW spreekt men over 'kring der verzekerden'. Dat zijn dus o.a. alle werknemers met een gewoon dienstverband, maar 'de kring' wordt daarna nog uitgebreid met een aantal categorien. Zie artikel 4 van de WW. Deze arbeidsverhoudingen die gelijk worden gesteld met 'echte dienstbetrekkingen'.
  #4  
Oud 2 januari 2011, 12:57
matthijs matthijs is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2010
Berichten: 2
Standaard

Hoi Aspon, bedankt voor je uitleg.

Vanuit het belastingsperspectief ben ik ook iets wijzer geworden. In mijn startersgesprek met een medewerker van de belastingdienst hebben we het hier ook even over gehad en de volgende conclusie getrokken (merk op dat dit mijn eigen samenvatting van het gesprek is, deze tekst is niet door de Belastingdienst geschreven):

Citaat:
Er zijn drie soorten dienstbetrekkingen: Echte, fictieve en
oneigenlijke. Een echte dienstbetrekking betekent dat er arbeid wordt
verricht, tegen betaling, met een gezagsverhouding. Van een fictieve
dienstbetrekking is sprake in een specifiek aantal gevallen, die op de
site van de belastingdienst worden genoemd. Van een oneigenlijke
dienstbetrekking is sprake bij inkomen uit een vroegere
dienstbetrekking, zoals een uitkering of pensioen (dit laatse is niet
besproken, maar heb ik achteraf nagezocht).

Tot slot is er nog de term "Verkapte dienstbetrekking", wanneer een
werkgever en werknemer pretenderen dat ze opdrachtgever en opdrachtnemer
zijn en er dus geen loondienstcontract is, maar de belastingdienst hun
relatie wel als dienstbetrekking beoordeelt. In dit geval is er gewoon
sprake van een "echte dienstbetrekking" (en niet van een "fictieve
dienstbetrekking", zoals op het internet veel gezegd wordt).
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Naheffing / verkapt dienstverband curvers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 27 maart 2009 14:12
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50
Huisstijl ontwikkeling voor een casestudy Dirk L Marktplaats 10 17 maart 2008 19:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon