Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 november 2006, 10:31
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Auteursrechtschending: tegenpartij vraagt factuur en VAR

Heb uitgebreid gezocht op Internet, maar alle teksten geven mij niet echt een duidelijk antwoord. Hopelijk zijn hier mensen die mij kunnen adviseren:

Situatie:
Ergens in 2006 heb ik een aantal foto's gemaakt. Deze foto's zijn toen zonder mijn toestemming gebruikt voor een dvdhoes. Aangetekende brief verstuurd en uiteindelijk overeengekomen dat ik een paar honderd euro ontvang. Echter wil men dus een factuur en een VAR.

Ben gewoon fulltime ergens in loondienst en ben pas net aan het overwegen misschien naast mijn baan te gaan freelancen, maar dit is nog maar een orientatie.

Ik heb dus geen idee wat ik nu kan en mag als (eigenlijk) particulier.... gewoon een eigen gemaakte factuur sturen en een VAR aanvragen en dan de inkomsten als bijverdienste opgeven? Of toch nog inschrijven als eenmanszaak?

Wie kan mij adviseren?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2006, 11:02
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Die durven! Een foto´ongevraagd gebruiken en dan van jou eisen dat je een VAR hebt? Da´s dus een reactie vanuit rechtsgevoel.

Je hebt goed gebruik gemaakt van je auteursrecht. Ik vraag me af of de betaling niet als een schending van jouw auteursrecht kan worden gezien. Misschien is het dan niet nodig om een VAR aan te vragen. Je hebt er tenslotte niet zelf voor gekozen om zelfstandig te zijn.

Of misschien hebben ze wel gelijk, en zul je een VAR-ROI moeten hebben. Als je toch al wilde beginnen met freelancen naast je werk is die eerste losse freelanceopdracht een goed startpunt.

Er zijn denk ik op dit forum mensen die een beter advies kunnen geven.
Ik wens je in ieder geval veel succes!
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2006, 11:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karian Bekijk bericht
Ergens in 2006 heb ik een aantal foto's gemaakt. Deze foto's zijn toen zonder mijn toestemming gebruikt voor een dvdhoes. Aangetekende brief verstuurd en uiteindelijk overeengekomen dat ik een paar honderd euro ontvang. Echter wil men dus een factuur en een VAR.
Dat heeft men niet te willen. Dit is een minnelijke schikking van een auteursrechtschending, geen overeenkomst van opdracht.

Citaat:
Ik heb dus geen idee wat ik nu kan en mag als (eigenlijk) particulier....
Dat heb je kennelijk al gedaan. Nu kunnen ze betalen en anders kan jij naar de rechter voor minimaal het drievoudige bedrag.

Citaat:
en dan de inkomsten als bijverdienste opgeven?
Dat wel, denk ik.

Al die andere dingen (KvK, VAR) zijn verstandig om te doen als je gaat freelancen, maar niet alleen vanwege een auteursrechtschending.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2006, 11:18
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Ik heb die meneer teruggemaild dat ik bezig was met mijn 'freelance-status' en ik tot dan toe nog even niks kan.....

Ik kan hem dus in principe nu mailen dat ik besloten heb mij niet als zelfstandige in te schrijven en dat ik geen VAR / factuur voor hem wil en kan regelen en dat het een minnelijke schikking betreft en hij zijn boekhouder maar aan moet geven gewoon te boeken ipv op basis van een factuur?

Hmm zo zie je maar dat foto's maken, indirect, zelfs zakelijk inzicht vereist
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 november 2006, 11:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Je kunt de schikking schriftelijk bevestigen. Daar staat het bedrag in, jouw naam en adres, zijn naam en adres, omschrijving, datum, betalingsinstructie, daarmee is het feitelijk een factuur.

Ik zou er ook duidelijk in zetten wat de reikwijdte van de auteursrechtschending is waarvoor deze schikking geldt, zodat ze zich niet vrij voelen om jouw foto's voor van alles en nog wat te gebruiken.

Verder hoef je hem niet te mailen over wat je al dan niet besloten hebt en hoef je hem niet uit te leggen hoe hij moet boekhouden. Maak het jezelf niet onnodig ingewikkeld.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 november 2006, 12:02
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Dank voor jullie inzichten

Ik denk dat ik te uitleggerig ben

Zal het af gaan handelen, ben benieuwd naar de reactie. Zal hier de afloop wel posten, wellicht handig als iemand anders er ooit nog eens naar zoekt
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 februari 2007, 13:47
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Eindelijk weer eens respons van de tegenpartij.

Ze geven aan te zullen betalen....zonder VAR of factuur
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 februari 2007, 14:13
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Is dat dan zwart? Rare casus eigenlijk dit.

Want het zou ook raar zijn als jij gedwongen eigen baas moet worden, puur om het feit dat iemand ongevraagd je foto´s pikt.

Maar dit vind ik dan ook wel weer raar.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 februari 2007, 18:42
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

@fotograaf: Ga ook nog even na (voor zo ver al niet gedaan) hoe ze aan je foto;s zijn gekomen. Biedt een leermoment voor de volgende keer. Al eens in Creative Commons gedoken?
Ik Google regelmatig mijn eigen naam (zoek via Google met je eigen naam tussen dubbele aanhalingstekens) om te checken of publicaties onder mijn naam (onrechtmatig) worden (her)gebruikt. Ca. 1x per jaar is dat het geval.
Passende actie is dan op zijn plaats! Voor een fotograaf lijkt me dat dezelfde werkwijze volstaat, (natuurlijk ook zoeken naar afbeeldingen). Sommige mensen hebben het idee dat bij hergebruik met naamsvermelding geen toestemming verschuldigd is. Chapeau Rene voor deze Lancelots-auteursrechtenverdedigingsactie.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 februari 2007, 20:15
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Voor mij is het dan 'zwart;, alsin: ik moet zelf beslissen of ik al dan niet dit opgeef aan de beastingdienst als inkomsten.

En ik Google regelmatig mijn naam. Op mijn site is het inmiddels ook onmogelijk de rechtermuisknop te gebruiken om het iig lastiger te maken
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrechtschending

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe boek ik een factuur van SFZ? Verwijderd account Administratie 17 29 juni 2007 17:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon