Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juli 2011, 23:27
VZH VZH is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2011
Berichten: 3
Standaard Opdrachtgever weigert btw te betalen

Ik heb voor een van mijn opdrachtgevers werk gedaan dat in tegenstelling tot mijn overige werk niet onder de vrijstelling btw valt.

Nu weigert deze opdrachtgever de btw te betalen, omdat ik in hun administratie sta als iemand die niet btw-plichtig is - voorheen was ik dat ook niet omdat ik nog niet ingeschreven stond bij de kvk.

Dit werk staat overigens niet omschreven in de werkzaamheden die ik volgens mijn inschrijving bij de kvk doe, maar is daar wel aan gerelateerd.

Wat nu? Ik heb weinig zin om de btw zelf te gaan ophoesten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juli 2011, 23:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik zou zeggen simpelweg mededelen dat ze jou verkeerd geregistreerd hebben staan en dat je inmiddels wel btw plichtig bent geworden. Eventueel stuur je ze een kopie van de uitnodigingsbrief voor de aangifte btw voor het 2e kwartaal, dan is duidelijk dat je btw plichtig bent.

Als ze blijven weigeren te betalen kun je een deurwaarder of incassoburo inschakelen om je geld te krijgen. Als je een keiharde weigering op papier hebt hoef je ook niet eerst te gaan aanmanen, dan stuur je direct een ingebrekestelling en draagt het daarna over aan de deurwaarder.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 juli 2011, 15:50
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Het zou wel netjes zijn geweest als je de verandering zelf had doorgegeven voor je aan de opdracht begon.

Aangezien je over "administratie" praat neem ik aan dat het een zakelijke klant is? Zo ja, kan je uitleggen dat hun de BTW dan gewoon terugkrijgen en dat er aan de prijs dus niks veranderd eigenlijk.

Of is het een 0% BTW organistatie? Ik heb zelf ook een klant die daar onder valt, een onderwijsinstelling, die krijgen de BTW niet terug en moeten dus wel opeens meer betalen. Als jij dat niet van te voren gezegd hebt dat je BTW situatie is veranderd kan je dat achteraf eigenlijk ook niet eisen. Dat had je voordat je aan de opdracht begon moeten onderhandelen. Als jij de wijziging niet hebt doorgegeven kan een deurwaarder ook niks want je hebt gewoon een bedrag incl. BTW afgesproken.

Als je dat wel duidelijk hebt gemeld en hun dat niet in de administratie hebben veranderd is het wel hun fout en moet je even verwijzen naar de brief/e-mail die je hebt gestuurd daarover (vóór de opdracht).
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 september 2011, 20:22
deedees deedees is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2011
Berichten: 17
Standaard

Als eerste denk ik dan ook: huh? een bedrijf krijgt btw toch terug?

Zoiets heb ik aan de hand gehad bij een instelling die cursussen en workshops verzorgt voor volwassenen (als hobby).

Zij wilden geen btw betalen, want: zij hadden geen btw nummer, dat kregen ze niet van de overheid.

En dus moest ik geen btw berekenen.

Ik zei: ik ben btw plichtig (19%), daarnaast betreft het geen workshop voor beroep (scholing) aan jongeren (is vrijgesteld). (aard van het werk)

Hun reactie: nou, dan moet je het honorarium maar zien als incl btw.

Ik zei: dan blijft er niks over, dat kan niet.

Belastingdienst nog eens gebeld: zij kunnen een brief maken waarin staat welk btw tarief voor het soort werk van toepassing is.

Een heel gedoe, maar wat van belang is, is wat voor jouw bedrijf van toepassing is. Dat zij geen btw nr hebben/kunnen terugvorderen is niet mijn probleem.

Uiteindelijk mijn gelijk gekregen.

Later weer zoiets: ze wilden de reiskosten onder het totaal met btw op de factuur. Dat mag ook niet.

Ik heb de pagina van lancelots gemaild met het doorberekenen van reiskosten (ex 6% met het OV) en andere kosten. Dat helpt wel.

Maar het is wel ongelooflijk soms, die ontwetendheid.

Terwijl het zo simpel is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW UK opdrachtgever, NL onderaannemer, NL afnemer; BTW verleggen? Bert Duivenvoorden Belasting 7 16 februari 2011 00:46
BTW BTW buitenlandse opdrachtgever? JennyL Belasting 4 2 februari 2011 22:49
Opdrachtgever wil minder betalen watmetebs Omgaan met opdrachtgevers 8 1 november 2010 15:13
Vrijgestelde opdrachtgever en BTW Jenny77 Belasting 3 12 januari 2009 12:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon