Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 12 juli 2007, 14:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zakelijk karma

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riël Notermans Bekijk bericht
Alles op deze wereld is oorzaak-gevolg
Integendeel! De begrippen oorzaak en gevolg komen in de natuurwetten niet voor. Oorzaak-gevolg is een illusie van de menselijke geest, net als tijd
__________________
René
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 juli 2007, 15:21
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Zakelijk karma

Wat is aktie=-reaktie van Newton dan?

Naja, zeg dan maar, alles op Mijn wereld
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 juli 2007, 15:37
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Zakelijk karma

Feitelijk kan Riël dan dus in een dimensie vertoeven waar oorzaak-gevolg wel geldende wetten zijn en René in één, waar dit niet het geval is.

Qua actie=reactie; dit kan toch op een niet-causale manier nog steeds gelden? Binnen een niet-lineair tijdsbeeld kan ik dan met een actie van nu "verleden" en "toekomst" beïnvloeden. Da's wel een beetje een instinker want verleden en toekomst zijn dan weer geen geldige paradigma's om dat gedachtenexperiment (het verleden/de toekomst veranderen) mee uit te voeren.

JuliaV, interessante bijdrage.
Wat denk jij, is er een soort 'neutrale' werkelijkheid en kan je daar ofwel negatief ofwel positief naar kijken of gebeurt er iets op een ander niveau al naar gelang je andere gedachten (en intenties) koestert?
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 juli 2007, 16:04
Sandra Schoppers Sandra Schoppers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 22
Standaard Re: Zakelijk karma

Zoals JuliaV het uitlegt, zo zie ik het ook. De LOA, de wijze waarop het universum functioneert, is nog weer een stap verder dan de 'oorzaak-gevolg'-theorie. Dat laatste impliceert nl. ook dat er geen vrije wil zou bestaan en dat is een leugen. Vrije wil bestaat wel degelijk, maar in een andere dimensie dan ons rationele verstand kan omvatten. De werkelijkheid die zich buiten de rationaliteit van ons verstand afspeelt is oneindig, het is een terrein dat op dit moment wereldwijd ontdekt wordt. Er bestaan geen grenzen aan wat je kunt bereiken. Dat is een hele andere manier van denken dat dat we gewend zijn.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 juli 2007, 16:12
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Zakelijk karma

Hoe impliceert de oorzaak-gevolg theorie dan dat er geen vrije wil zou bestaan? Je vrije wil uitoefenen heeft toch ook gevolgen?
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 juli 2007, 16:24
Sandra Schoppers Sandra Schoppers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 22
Standaard Re: Zakelijk karma

Je kunt je afvragen of alles wat je doet een reactie is op alles wat zich vantevoren heeft afgespeeld, of dat het je vrije wil is.

Er is een verschil tussen reageren uit een soort automatisme (doen wat je denkt dat gepast is in die situatie, bijvoorbeeld op basis van culturele normen), of uit vrije wil reageren.

Terwijl ik dit opschrijf, kan ik me voorstellen dat het warrig overkomt. Ik vind het moeilijk om het uit te leggen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 juli 2007, 02:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zakelijk karma

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riël Notermans Bekijk bericht
Wat is aktie=-reaktie van Newton dan?
Inderdaad wordt de derde wet van Newton vaak uitgedrukt als oorzaak en gevolg, maar dat is ten onrechte. De wet zegt alleen dat er in bepaalde situaties twee gelijke (maar tegengesteld gerichte) krachten moeten zijn. Dit artikel en dit artikel lichten het toe.

In mijn mechanicastudieboek staat bijvoorbeeld dat een steen in rust op een tafel de actie is en de vervorming van de tafel (die de tegenkracht oproept) de reactie. Maar stel: naast jou valt een steen. Als jij niets doet valt hij op de grond. Je besluit je hand uit te steken, de steen valt op je hand en komt daar tot rust. De situatie is vergelijkbaar met de steen op de tafel. Wat is de oorzaak van de kracht die jouw hand op de steen uitoefent? Is dat de steen, de aarde, jouw besluit of dit forumbericht?

Zulke dingen zijn meer een kwestie van menselijke interpretatie dan van de derde wet van Newton. Die zegt slechts dat in beide gevallen de zwaartekracht die de aarde op de steen uitoefent gecompenseerd wordt door een even grote tegenkracht van het lichaam waar de steen op rust.
__________________
René
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 juli 2007, 08:47
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Zakelijk karma

Goed verhaal René, en dat voor een Beta!

Als voormalig lector in de plastische thermokunde aan de universiteit van Harderwijk (ja, waar ook het Klokhuis een graag geziene gast was) stel ik vast dat - ongeacht hoe je het doet, met welke oorzaak of met welke reden dan ook - het vermogen tot bezinning een zeer goede eigenschap is. Uiteraard voor ieder mens, maar zeker voor de freelancer.
(Zelf)reflectie, een pas op de plaats, nadenken over patronen, oorzaken, gevolgen, ontwikkelingslijnen: het zijn allemaal zaken die in de kern niets met vaagheid te maken hebben. Zelfreflectie kan hard en confronterend zijn, filosofisch of juist zweverig, religieus of zakelijk, je kunt er de hele dag mee bezig zijn, je kunt het ook beperken tot één coachingsgesprek per jaar: ontkennen dat je dit nodig hebt vormt al het begin van zelfreflectie .

Omdat velen van ons als kenniswerker werkzaam zijn (de creativiteit is (mede) een vorm van intellectuele arbeid of intellectueel kapitaal), moeten zij net als de eigenaar van een koekjesfabriek regelmatig hun eigen machine inspecteren. Nadenken over verdere automatisering, uitbreiding, onderhoudsvormen, vervanging. Jezelf beperken tot uitsluitend productie draaien is een vorm van stilstand en dus achteruitgang. Zelfs groei die je alleen afleidt uit je omzetcurve is een vorm van achteruitgang. De grootste groei en ontwikkeling zit in je zelf - jij maakt geen omzet, maar jouw producten zorgen er voor. En voor alle sceptici die het liefst zo ver mogelijk verwijderd blijven van alles wat zweeft: de enige vraag die telt is: ben ik gelukkig? Wat daarna als antwoord volgt is inderdaad actie-reactie.

Oef, en dat op vrijdagochtend om half negen
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 juli 2007, 12:48
Sandra Schoppers Sandra Schoppers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 22
Standaard Re: Zakelijk karma

Interessant!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Zulke dingen zijn meer een kwestie van menselijke interpretatie dan van de derde wet van Newton.
Je zou het terrein van menselijke interpretatie ook menselijke schepping kunnen noemen.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 13 juli 2007, 14:22
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Zakelijk karma

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sandra Schoppers Bekijk bericht
Interessant!


Je zou het terrein van menselijke interpretatie ook menselijke schepping kunnen noemen.
Ik haak meestal af bij zulke discussies...vind het al snel dat het 'zweverig' is...en ik ben toch een alfa...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijk internetabonnement of niet sioux ICT 18 19 januari 2009 23:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon