Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 augustus 2011, 14:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Vanavond op tv: Goudzoekers over zzp'ers

Het tv-programma Goudzoekers van de VPRO gaat vanavond over zzp'ers.

Citaat:
Elk jaar vestigen hordes mensen zich als ZZP'er: zelfstandige zonder personeel. Nederland kent er al bijna 1 miljoen. Eerst was de ZZP'er zeer populair in Den Haag: politici prezen deze doener die tijdens de crisis de arbeidsmarkt flexibel hield en daarmee de economie draaiende. Maar het tij lijkt te keren: na een veelal vliegende start en gouden bergen in het vizier, zitten steeds meer ZZP'ers nu onder de armoedegrens en dreigen door ziekte, recessie en slechte verzekeringen aan de bedelstaf te geraken. Goudzoekers, zelf een ZZP-bolwerk, zoekt uit hoe het zit. Hadden zij zelf ook niet wat beter op moeten letten?
Goudzoekers, maandag 8 augustus 2011, 20:55-21:25, Ned 2
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 augustus 2011, 21:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Samenvatting van het programma:

Zelfstandig ondernemer zijn is tof en als je voldoende kunt werken is het win-win, maar veel zzp'ers hebben te weinig financiële buffer en te weinig geregeld voor de situaties waarin ze niet kunnen werken:
  1. Weinig tot geen opdrachten (door de recessie of een andere oorzaak)
  2. Ziekte/arbeidsongeschiktheid
  3. Pensioen

Klopt, en ik ben geneigd te zeggen: dat wisten we al.

Toch vind ik de interviewtjes ontluisterend. De een geen geld en geen opdrachten meer, de ander geen AOV en een hartaanval, niemand bouwt pensioen op

De vraag is: in hoeverre is dit selectieve waarneming? Of hebben zzp'ers dit massaal slecht geregeld?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 augustus 2011, 22:12
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Dat laatste ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Uit het programma spreekt nogal het "stereotiepe" beeld van de zzp'er die niks geregeld heeft. Maar is dit werkelijk zo? Is hier al eens onderzoek naar gedaan?
Vaak hoor je alleen maar degenen die klagen dat een aov te duur is maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een kostwinner geen enkele voorziening treft.
Overigens ben ik onlangs geïnterviewd voor een artikel over ondernemers en aov (verschijnt 20 augustus in het FD) omdat ik blijkbaar een van de weinigen ben die over de aov en zijn verzekeraar positieve geluiden laat horen. Wellicht neemt het FD ook achtergrondcijfers mee in zijn artikel.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 augustus 2011, 10:18
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Denk dat er ook veel mensen zijn die een eventueel eigen huis zien als pensioenvoorziening. Of leunen op een partner of hun ouders? Allemaal niet bereverstandig natuurlijk.
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 augustus 2011, 08:57
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Ik had het opgenomen, gisteravond gekeken. Eigenlijk vond ik het niet veel bijzonders; het zijn conclusies die al regelmatig in het nieuws geweest zijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 augustus 2011, 14:33
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvH Bekijk bericht
Denk dat er ook veel mensen zijn die een eventueel eigen huis zien als pensioenvoorziening. Of leunen op een partner of hun ouders? Allemaal niet bereverstandig natuurlijk.
Is een eigen huis dat afbetaald is tegen je pensioenleeftijd geen verstandige strategie?
(of bedoel je dat men rekent/hoopt op overwaarde t.z.t.?)
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorontwerp wijziging auteurswet raakt creatieve zzp'ers René Nieuws - Voor en door freelancers 9 5 oktober 2010 10:18
ZZP'ers in het onderwijs met één opdrachtgever per jaar NELSING223 Omgaan met opdrachtgevers 3 16 mei 2010 17:25
Nieuwe dienstverlener Associates bemiddelt ZZP'ers erix Nieuws - Voor en door freelancers 10 4 juni 2009 16:40
Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV René Nieuws - Voor en door freelancers 7 28 december 2008 15:46
Betaalbare vangnet-AOV voor ZZP'ers met gezondheidsproblemen René Nieuws - Voor en door freelancers 1 26 november 2008 10:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon