Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 september 2011, 13:14
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Uitspraak rechter over meetellen onbetaalde uren voor urencriterium

http://www.pekaar.nl/nieuws.php?nieuws=12237

Wat meer info over onbetaalde uren meetellen in het urencriterium vind je op deze website.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 september 2011, 13:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het moest bij wet verboden worden om over uitspraken van rechters te publiceren, zonder verwijzing naar het vonnis (hiermee doel ik op het verwijzingsloze artikel op de site van Pekaar & Partners, niet op het forumbericht van jesse).

Even gezocht op rechtspraak.nl en ik vermoed dat het gaat om uitspraak LJN BR5323 d.d. 18-8-2011.

Deze overweging vind ik interessant:
Citaat:
Daarbij wijst het Hof erop dat belanghebbende – zoals hij zelf ook heeft verklaard – een zakelijk belang had bij de verrichte en onbetaalde werkzaamheden voor G omdat deze hem (meer) naamsbekendheid gaven en hem (meer) ervaring gaven als lichttechnicus, waardoor hij nieuwe en grotere opdrachten kon verwerven, hetgeen – naar belanghebbende heeft verklaard – ook daadwerkelijk is gebeurd. Dat de omzet na 2006 geen stijgende lijn vertoont, hoeft daaraan niet in de weg te staan.
Je moet dus kunnen aantonen dat de werkzaamheden van zoveel uren hebben plaatsgevonden, én je moet aannemelijk kunnen maken dat je een zakelijk belang had bij het onbetaald werk (zoals naamsbekendheid, werkervaring uitbreiden), dat niet uit meetbaar geld hoeft te bestaan.

In 4.4 wordt dit min of meer herhaald:
Citaat:
4.4 De Inspecteur betwist dat de onbetaalde werkzaamheden van belanghebbende voor G kunnen meetellen voor het urencriterium. Hij stelt dat de onbetaalde werkzaamheden aan hobbymatige activiteiten van belanghebbende moeten worden toegerekend. Belanghebbende stelt daartegenover dat hij de onbetaalde werkzaamheden heeft verricht met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming. Deze stelling acht het Hof voldoende aannemelijk gemaakt gelet op de getuigenverklaring van B en de toelichting daarop van belanghebbende (zie 2.4 en 4.2), zodat de onbetaalde uren geacht kunnen worden te zijn gemaakt ten behoeve van de onderneming. De daarmee gemoeide werkzaamheden zijn niet bedoeld om in particuliere behoeften te voorzien.
Ook interessant dat de beoordeling niet puur op basis van de tijdregistratie is (daar viel in dit geval wel wat op aan te merken), maar dat ook getuigenverklaringen achteraf meewegen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 september 2011, 02:21
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Inderdaad wegen getuigenverklaringen mee in het oordeel van de rechter.
Het is wel zaak te zorgen voor betrouwbare getuigen. Ik heb ook al zaken zien stuk lopen juist op de verklaringen van getuigen. In die gevallen stonk het zaakje overigens sowieso en probeerde men met het opvoeren van een paar mensen die de dingen die krom waren dachten recht te kunnen praten de zaak te redden. Van de regen in de drup....
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 september 2011, 12:28
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard

Bedankt voor de aanvulling.

Ik maak hieruit op dat mijn vrijwilligerswerk op mijn vakgebied kan meetellen want dat bevordert toch mijn naamsbekendheid en werkervaring?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 september 2011, 12:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nee in principe kan dat niet. Er is een verschil tussen werken met 100% korting (bij gebrek aan een betere term) doen en vrijwilligerswerk.


Ook in de aangehaalde rechtzaak is de kern van de discussie of het nou vrijwilligerswerk is of dat het om werken met 100% korting (of werken zonder geldelijke vergoeding). Het is een schemergebied waarbij er dus altijd een gerede kans is dat het word afgewezen en je moet dus heel voorzichtig zijn met het opvoeren van dergelijke uren als je daarmee net je urencriterium haalt, het probleem is gewoon dat het belang in geld om het wel te halen best groot is, waardoor de belastingdienst ook heel kritisch is op het zakelijk karakter.

Eigenlijk kun je alleen iets meer zeggen als je iets meer over je vrijwilligerswerk vertelt. Dus wat voor soort vrijwilligerswerk doe je en waarom is dat van belang voor jou bedrijf?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 september 2011, 09:59
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard

Het betreft het schrijven van een communicatieplan voor een 'goed doel' instelling. Ik zie het als sponsoring ter bevordering van mijn naamsbekendheid in de regio.....Uiteraard tel ik de uren mee in verhouding tot betaalde opdrachten.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 september 2011, 12:24
11afotografie 11afotografie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 6
Standaard

Maar hoe zit het dan met de uren die je besteed aan netwerken, aan social media, aan het lezen van vakliteratuur? Dat zijn allemaal onbetaalde uren, maar zoals ik het geleerd heb, mogen die wel opgenomen worden in je urenregistratie.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 september 2011, 12:43
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
Het betreft het schrijven van een communicatieplan voor een 'goed doel' instelling. Ik zie het als sponsoring ter bevordering van mijn naamsbekendheid in de regio.....Uiteraard tel ik de uren mee in verhouding tot betaalde opdrachten.
Dat klinkt wel redelijk zakelijk.. het word altijd lastiger als je voor deze stichting ook prive vrijwilligerswerk doet of dat het type vrijwilligerswerk dat je doet ook makkelijk als prive persoon kan of elke persoon kan worden gedaan (bijv kantinedienst). Het schrijven van een communicatieplan is niet iets wat je gewoonlijk door elke vrijwilliger kan/zal worden gedaan
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 september 2011, 12:50
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 11afotografie Bekijk bericht
Maar hoe zit het dan met de uren die je besteed aan netwerken, aan social media, aan het lezen van vakliteratuur? Dat zijn allemaal onbetaalde uren, maar zoals ik het geleerd heb, mogen die wel opgenomen worden in je urenregistratie.
Daar is ook niets aan veranderd, er word hier verwezen naar een zeer specifieke rechtzaak en dat tast niet direct andere rechten aan.
Al geld ook hier een redelijkheids- en billikheidseis en zul je in sommige gevallen aan moeten tonen dat je zoveel uren zakelijk hebt besteed aan een activiteit. Bijv social media. Als jij claimt 400 uur op social media te hebben gezeten en je hebt net 1300 uur zakelijk gemaakt krijg je daar geheid vragen over.
En als dan blijkt dat jij een facebookbedrijfspagina hebt met 7 "likes" / leden en 4 berichtjes over je bedrijf dan houden die 400 uur echt geen stand.

De hoofdregel is gewoon nog steeds dat je alle uren die je zakelijk besteed mag opvoeren voor het urencriterium. Je moet je altijd in gedachte houden dat het behalen van het urencriterium tot best grote fiscale voordelen leid, het is daarom niet gek dat de belastingdienst toetst of de opgegeven uren daadwerkelijk zakelijk zijn.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 september 2011, 14:55
11afotografie 11afotografie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 6
Standaard

Oh zo.
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk moet het goed te verantwoorden zijn, maar begon nu even te twijfelen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium, vrijwilligerswerk

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Urencriterium: belastinginspecteur staat meetellen uren voor de start niet toe snaber Belasting 2 23 februari 2010 17:03
Uren in vrijgestelde dagen van de baas meetellen voor urencriterium? Verwijderd account Belasting 2 11 januari 2009 17:38
Opting in: kosten aftrekken, uren meetellen? EdwinH Belasting 3 7 maart 2007 11:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon