Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 november 2011, 09:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Nieuw sociaal vangnet voor freelancers voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid

Ferdinand Grapperhaus, hoogleraar arbeidsrecht en kroonlid bij de Sociaal-Economische Raad, pleitte gisteren in Nieuwsuur voor een nieuw sociaal vangnet voor zzp'ers. Volgens hem is er in onze economie veel verborgen werkeloosheid in de vorm van zzp'ers zonder opdrachten.

12% van de zzp'ers, zo'n 45-55.000 mensen, zouden eigenlijk liever een vaste baan hebben. Grapperhaus ziet ze daarom als verborgen werkelozen, die niet worden meegeteld in de statistieken. Of dat helemaal terecht is vraag ik me af, want het werd niet duidelijk dat die 12% allemaal zonder werk zitten.

Een ander punt van zorg is dat slechts 20% van de zzp'ers is verzekerd tegen ziekte en 38% tegen arbeidsongeschiktheid. Minister Kamp van Sociale Zaken reageerde met:
Citaat:
Hoewel de markt veel mogelijkheden voor ondernemers biedt om zich tegen deze risico's te verzekeren, maken weinigen daar gebruik van. Ik laat onderzoeken waarom niet. Dit onderzoek zal begin 2012 worden afgerond.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 november 2011, 22:57
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Ik las het ook.
Ik vind dit zo ongelooflijke kul van zo'n hoogleraar.
Als je geen ZZP-er wilt zijn en ook die risico's niet wilt lopen, ga dan in godsnaam in loondienst en laat de ZZP-ers lekker hun eigen gang gaan.

Weer zo'n sociaal vangnet, net als die mensen die een verplicht pensioen voor ZZP-ers willen.
Zucht, snappen ze niet dat je juist ondernemers niet moet pamperen...
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 november 2011, 07:43
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
Als je geen ZZP-er wilt zijn en ook die risico's niet wilt lopen, ga dan in godsnaam in loondienst en laat de ZZP-ers lekker hun eigen gang gaan.
Voor sommige mensen is het door bijvoorbeeld een handicap niet mogelijk om in loondienst te werken. Een eigen bedrijf starten is dan de enige optie om te proberen te voorzien in je eigen onderhoud ipv je hand op te houden voor een uitkering.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 november 2011, 09:12
Frieza Frieza is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 november 2011
Berichten: 13
Standaard

Ik vraag me af wat het gevolg van zo´n vangnet voor "verborgen werklozen" zou zijn. Aan de ene kant wordt het aantrekkelijker om een eigen zaak te beginnen. Maar aan de andere kant kost het natuurlijk ook geld. Ik vraag me af, of het uiteindelijk goed of slecht zou uitpakken voor de economie.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 november 2011, 22:12
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Voor sommige mensen is het door bijvoorbeeld een handicap niet mogelijk om in loondienst te werken. Een eigen bedrijf starten is dan de enige optie om te proberen te voorzien in je eigen onderhoud ipv je hand op te houden voor een uitkering.
Dan moet je voor die gevallen een vangnet/verzekering aanbieden en niet voor de hele ZZP-bevolking.
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon