Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2007, 13:24
Hans Rath Hans Rath is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Akkefietje

=Ook door schade en schande van anderen wordt men wijs=

Ik ben nog maar een paar maanden geleden begonnen als freelancer, maar heb mijn leergeld inmiddels betaald. Van een tekstbureau kreeg ik een haastklus. Formeel ging het om het herschrijven van 50 teksten van 200 woorden, maar in de praktijk betroffen het ongeveer in totaal 15.000 woorden met de vermelding dat hun klant zeer gevoelig was voor spelling. Toen bleek – je raadt het al – dat ik abusievelijk in de haast twee spelfouten heb laten zitten, en zij een boze klant aan de lijn kregen, heeft mijn opdrachtgever hen te kennen gegeven dat zij niks hoeven te factureren. Eenzelfde boodschap kreeg ik per mail. De argumentatie? Bij hun klant is de directeur communicatie op de vingers getikt, er is bij hun klant tot laat in de avond doorgewerkt om al het andere te controleren en waarschijnlijk zijn ze deze klant kwijt. Op advies heb ik enkele weken later toch een factuur aangetekend verzonden inclusief een korting. Mijn argumentatie: ik ben niet verantwoordelijk voor hun ontevreden klant, ik heb geen gelegenheid gekregen om de omissies te corrigeren en in feite hebben ze de overeenkomst eenzijdig gewijzigd plus vooralsnog het Eigendomsrecht geschonden. In reactie op mijn factuur ontving ik een schrijven met dreiging tot schadeclaims als ik toch mijn vordering zou doorvoeren.

Conclusie: in het schip voor ruim twee dagen pezen, want de sop is de kool niet waard (ik heb geen rechtsbijstandsverzekering). Maar belangrijker: vanaf nu stuur ik ALTIJD mijn leveringsvoorwaarden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juli 2007, 14:01
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Akkefietje

Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet zeggen, omdat ik niet weet hoe sterk je staat vanwege het ontbreken van je voorwaarden (naar hen toe dan). Toch klopt je redenering wel in de zin dat jij niet verantwoordelijk bent voor hun ontevreden klant. Jij doet wat voor hen, zij moeten dat nakijken en aangeven bij jou of ze wel of niet tevreden zijn. Dan kan jij daarop reageren (door verbetering of korting). Dat zij jouw werk "doorverkopen" lijkt me hun probleem.

En als die fouten ontdekt zijn: in hoeverre kan er dan sprake zijn van schadeclaims? Misschien dat een ervaringsdeskundige hier wel wat meer van weet.

En inderdaad (maar in hoeverre MOET dat ingesloten worden in Alg. Voorwaarden?): zolang er niet betaald wordt, is jouw werk van jou. Volgens mij is dat wel een redelijk sterk punt! Ik zou misschien toch eens juridisch advies inwinnen, ik begrijp dat dat niet altijd wat hoeft te kosten, dan kun je kijken hoe sterk je staat. De benadering van dit bureau lijkt me niet helemaal kloppend.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 juli 2007, 14:41
Hans Rath Hans Rath is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Akkefietje

Toch heel fijn om wat van vakgenoten te horen. Ik heb iig begrepen dat bij afwezigheid van AV het Nederlands recht van toepassing is. Maar ik raak wel nieuwsgierig naar dat voordelige juridisch advies waarover je rept. Vooral om te weten hoe sterk mijn zaak juridisch is. Ik heb inmiddels met een gerechtsdeurwaarder gesproken. Die kan voor een redelijk bedrag een ingebrekestelling en dagvaarding sturen, maar ik acht de kans aanwezig dat mijn ex-klant deze aan hun laars zullen lappen, en een juridisch vervolgprocedure wordt nog veel kostbaarder. Afgezien nog van alle energie en tijd... Ik stuur ze denk ik over een paar weken een aanmaning en kijk hoe ze zullen reageren.

Dank je wel
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 juli 2007, 14:47
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Akkefietje

Ik werk overigens ook als Copywriter (en vormgever, vertaler), misschien heb je wat aan mijn voorwaarden als model. Ik heb ze op mijn site staan. Natuurlijk moet je ze wel aanpassen aan jouw specifieke situatie, maar ik was er wel tevreden over, ze dekken behoorlijk wat in!

Kijk inderdaad gewoon goed hoe sterk je staat, want als je sterk staat, dan draait de verliezer toch op voor de kosten. Informeer er gewoon naar en doe ondertussen gewoon je eigen herinnering.

Gaat het hier om een tekstbureau dat goed aangeschreven staat, of weet je dat niet?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juli 2007, 15:27
Hans Rath Hans Rath is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Akkefietje

Wel, ik heb reeds leveringsvoorwaarden, en ze ook gedeponeerd bij de kvk. Maar dank je wel voor het aanbod.
Eerlijk gezegd werk ik ook liever niet met tekstbureaus. Ik vind het prettiger om direct met de klant aan tafel te zitten en hem of haar te debriefen en te offreren. Overigens heb ik jouw voorwaarden niet gevonden (btw, de link naar je portfolio op de visie-pagina gaf een 404-error) .

Nee, ik heb geen idee (noch hoe daar achter te komen) of het bureau hoog staat aangeschreven. Ze zijn iig geen lid van een branche organisatie als Tekstnet.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 juli 2007, 15:39
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Akkefietje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Rath Bekijk bericht
Wel, ik heb reeds leveringsvoorwaarden, en ze ook gedeponeerd bij de kvk. Maar dank je wel voor het aanbod.
Eerlijk gezegd werk ik ook liever niet met tekstbureaus. Ik vind het prettiger om direct met de klant aan tafel te zitten en hem of haar te debriefen en te offreren. Overigens heb ik jouw voorwaarden niet gevonden (btw, de link naar je portfolio op de visie-pagina gaf een 404-error) .

Nee, ik heb geen idee (noch hoe daar achter te komen) of het bureau hoog staat aangeschreven. Ze zijn iig geen lid van een branche organisatie als Tekstnet.
Bedankt! Ik zal het meteen even doorgeven aan mijn webmeneer! (Via de gewone portfolio link is hij wel te bereiken )
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon