Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2007, 14:51
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Herstarten met freelancen?

Hallo! Ik heb een tijd gewerkt als freelance copywriter, naast een baan van 4 halve dagen. Inmiddels werk ik 4 volle dagen in de week als redactioneel webmaster voor een ander bedrijf, omdat mijn vriend destijds nog geen baan had. Dit euvel is inmiddels verholpen. Mijn vriend heeft een baan en dus kriebelt het bij mij ook heel erg om weer te gaan freelancen.

Wat mij tegenhoud is de onzekerheid van inkomen en dat is met een aanstaande bruiloft en de wens om daarna een huis te kopen (en dus een hypotheek aan te gaan) voor mij nog een drempel dan wel struikelblok. Ik twijfel dus...

Misschien hebben jullie tips of ervaringsverhalen om mij over de streep trekken? Als ik weer ga freelancen, ga ik er dit keer wel vol voor, want mijn eigen ervaring is dus dat het niet echt te combineren is met een parttime baan.

Ik hoor graag van jullie...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 oktober 2007, 19:27
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peet Bekijk bericht
Wat mij tegenhoud is de onzekerheid van inkomen en dat is met een aanstaande bruiloft en de wens om daarna een huis te kopen (en dus een hypotheek aan te gaan) voor mij nog een drempel dan wel struikelblok. Ik twijfel dus...
Twijfel op dat punt kan ik me voorstellen, maar is een beetje onzin. Je financiering rondkrijgen lukt vaak iets beter met een of twee vaste banen, dat klopt. Als je als starter weinig kunt laten zien (omzethistorie) wordt het lastig om je inkomen mee te laten tellen.
Omgekeerd is het financieren van een huis op 2 loondienstverbanden ook een gok. Je weet immers helemaal nooit zeker of je je hypotheeklast kunt blijven dragen? Er kan vanalles gebeuren!
Maak het jezelf (+ partner) gemakkelijk en wees het er samen over eens dat als er iets misgaat qua inkomen, dat het ergste wat je kan overkomen is dat je je huis moet verkopen. M.a.w. flexibele opstelling zorgt voor flinke steun in de rug. Kiezen voor ijzeren zekerheden maakt het nemen van risico's alleen maar enger. Ondernemen is slim risico's nemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peet Bekijk bericht
Als ik weer ga freelancen, ga ik er dit keer wel vol voor.
Dat lijkt me ook. Nog 2 tips: 1) waarom ging het de vorige keer niet goed? en
2) het werkt allemaal een stuk beter als je samen op één lijn zit.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 oktober 2007, 22:59
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Mijn filosofische benadering: doe wat je leuk vindt en waar je denkt goed in te zijn. Als dat freelancen is, ligt daar je keuze. Probeer risico's te relativeren. Ik heb na 32 jaar "vastigheid" bij de overheid mijn pensioenopbouw op de helling gezet . Ik had over een decennium kunnen gaan "rentenieren" , maar mij dan nog wel bijna 10 jaar een weg moeten banen door een jungle waar achter elke boom burnout op de loer ligt . Ik ga nu weer fluitend over straat. Maar dat was mijn keuze.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 oktober 2007, 12:03
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Omgekeerd is het financieren van een huis op 2 loondienstverbanden ook een gok. Je weet immers helemaal nooit zeker of je je hypotheeklast kunt blijven dragen? Er kan vanalles gebeuren!
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het is eigenlijk ook wel schijnzekerheid. En wie weet doe ik het als freelancer wel zo goed dat ik uiteindelijk nog meer verdien dan in loondienst ook

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Dat lijkt me ook. Nog 2 tips: 1) waarom ging het de vorige keer niet goed? en
2) het werkt allemaal een stuk beter als je samen op één lijn zit.
1) Vorige keer is het misgelopen omdat ik er een baan naast had. Door die baan kon ik er niet vol voor gaan en dat beperkte mij in mijn flexibiliteit als freelancer.

2) Mijn vriend heeft gezegd wel volledig achter me te staan als ik hier voor kies, dus dat zit wel goed.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 oktober 2007, 12:07
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Mijn filosofische benadering: doe wat je leuk vindt en waar je denkt goed in te zijn. Als dat freelancen is, ligt daar je keuze. Probeer risico's te relativeren. Ik heb na 32 jaar "vastigheid" bij de overheid mijn pensioenopbouw op de helling gezet . Ik had over een decennium kunnen gaan "rentenieren" , maar mij dan nog wel bijna 10 jaar een weg moeten banen door een jungle waar achter elke boom burnout op de loer ligt . Ik ga nu weer fluitend over straat. Maar dat was mijn keuze.
Ik denk inderdaad dat freelancen mijn roeping is. Als ik denk aan mezelf als freelancer, voelt het goed. Alsof het zo hoort te zijn.

Ik bewonder jou overigens wel dat je na 32 jaar "vastigheid" de overheid & je pensioen vaarwel hebt gezegd! Wat heerlijk dat je nu weer fluitend over straat gaat! Dat gevoel zoek ik ook! Gewoon genieten van het leven en doen wat je leuk vindt .
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 oktober 2007, 13:22
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Eigenlijk ben ik mijn hele leven al freelancer geweest. Ik heb nooit een vaste baan gehad, maar hopte van baan naar baan. Wel in loondienst, maar nooit langer dan 2 jaar in dienst. Dat zit gewoon niet in mij.

Ik wil steeds iets nieuws, mijzelf ontwikkelen en ontdekken wat ik nog meer kan.

Vier jaar geleden heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en ben zelfstandig geworden. Dit voelt heel prettig.

Ik vind het leuk om een site te hebben, te zeggen dat ik een bedrijf heb, facturen te schrijven, enz. Het geeft mij een trots gevoel. Daarnaast heeft het mij ook een gevoel van vrijheid.

P.S. Volgens mij zit er nu geen taalfoutje in mijn schrijven
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 oktober 2007, 13:34
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hetty Dalsheim Bekijk bericht
Eigenlijk ben ik mijn hele leven al freelancer geweest. Ik heb nooit een vaste baan gehad, maar hopte van baan naar baan. Wel in loondienst, maar nooit langer dan 2 jaar in dienst. Dat zit gewoon niet in mij.

Ik wil steeds iets nieuws, mijzelf ontwikkelen en ontdekken wat ik nog meer kan.
Oh, wat is dit herkenbaar! Ik ben dan pas 23 jaar, maar heb hetzelfde gevoel. Half jaartje hier, half jaartje daar en elke keer na zo'n korte tijd: verveling! Wat ik nodig heb is die constante uitdaging van nieuwe dingen, zélf veel dingen doen en vooral constant nieuwe mensen leren kennen.

En wat jij zegt: het trotse gevoel van het hebben van een eigen bedrijf... dat had ik destijds als freelancer ook al. Dat wil ik weer!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hetty Dalsheim Bekijk bericht
P.S. Volgens mij zit er nu geen taalfoutje in mijn schrijven
hahaha nee, ook niets kunnen ontdekken nu
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 oktober 2007, 14:08
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Rene gaf mij op het forum van Carrieretijger de tip dat eerst trouwen en een huis kopen en dán gaan freelancen misschien een optie was....

Dat is natuurlijk een goed idee, ware het niet dat ik nu bij een bedrijf werk dat van beide kanten niet je-van-het is en ik een tijdelijk contract heb, dat waarschijnlijk niet verlengd gaat worden. Dit is natuurlijk ook niet ideaal voor het krijgen van een hypotheek....

Ik zet mezelf dus eigenlijk voor de keuze: nu gaan freelancen of een andere baan zoeken. Want is het niet heel lullig om nu een dienstverband aan te gaan om na een jaar te zeggen: toedeloe?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 oktober 2007, 23:15
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peet Bekijk bericht
hahaha nee, ook niets kunnen ontdekken nu
Oepzsch, er staat toch echt: "Daarnaast heeft het mij ook een gevoel van vrijheid."
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 oktober 2007, 08:41
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Herstarten met freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Oepzsch, er staat toch echt: "Daarnaast heeft het mij ook een gevoel van vrijheid."
hoe heb ik dat over het hoofd kunnen zien.....
__________________

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan ladydragon Freelancepraktijk starten 4 26 september 2007 14:14
Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding? itfreelancer Al die andere praktische dingen 14 19 juli 2007 11:52
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon