Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 februari 2008, 02:46
TJ Utreg TJ Utreg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 2
Standaard Afspraken over gebruiksrecht II

Ik overweeg een opdrachtgever te benaderen over een boekwerkje dat ik begin 2007 heb geschreven en waarover ik met de opdrachtgever in het verleden heb afgesproken dat we nog eens de rechten zouden bepalen. De opdrachtgever wilde er vrij over beschikken. Dat doet hij inmiddels rijkelijk, maar de afspraken over de rechten zijn nog niet gemaakt.

Het boekje is mijn weergave van een zestal lezingen/presentaties, dus nu vraag ik me af of ik uberhaupt wel aanspraak kan maken op auteursrecht.

En/of is dit iets waar je achteraf niet over moet zeuren, bijvoorbeeld omdat je je uren wel betaald hebt gekregen?



Fijn initiatief, trouwens
(maar, "Lancelots"?)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 februari 2008, 12:47
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Afspraken over gebruiksrecht II

Afspraken omtrent rechten leg je vooraf vast in een auteurscontract en niet achteraf. De rechten liggen standaard bij de auteur, dus als jij als auteur bent aangeduid, heb je de rechten. Tenzij daar andere afspraken over zijn gemaakt, bijvoorbeeld over het afstand doen van rechten of over rechten die ingaan op het gebruik van het materiaal.
Is de opdrachtgever ook de uitgever?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 maart 2008, 01:25
TJ Utreg TJ Utreg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 2
Post Re: Afspraken over gebruiksrecht II

Dank voor je reactie! De opdrachtgever is ook de uitgever. Ik besef dat ik over het afstaan van auteursrecht vooraf afspraken had moeten maken. Ik probeer uit te vinden waar ik sta, en hoe ik zoiets bij volgende gelegenheden moet aanvliegen. Het gaat om 8000 woorden, 60 uur werk, 2250 euro, over het afkopen van auteursrecht worden aanvullende afspraken gemaakt.

't Boekje wordt verkocht voor 100 euro het stuk en ik geef toe dat ik er niet op was teruggekomen als ik niet ook pruimen had zien hangen. Maar ik weet eigenlijk niet wat redelijk is, hoe regelt de freelancer dat?

Daar ga ik me zo maar eens in verdiepen.

Leg ik het daarna de opdrachtgever eens voor, benieuwd wat die van de oude koe vindt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 maart 2008, 00:57
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Afspraken over gebruiksrecht II

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TJ Utreg Bekijk bericht
't Boekje wordt verkocht voor 100 euro het stuk en ik geef toe dat ik er niet op was teruggekomen als ik niet ook pruimen had zien hangen. Maar ik weet eigenlijk niet wat redelijk is, hoe regelt de freelancer dat?
Achteraf pruimen zien hangen is aan de late kant, hoe jammer ook.
Hoe de freelancer dat (achteraf) regelt, weet ik niet. Ik denk dat je kans op succes afhangt van de mate waarin de opdrachtgever/uitgever nu nog afhankelijk van je is (voor lopende of komende werkzaamheden) en er een goede verstandhouding is.

Normaal gesproken regel je vooraf een fee voor het werk en/of een percentage aan royalties. Meestal is dat laatste niet meer dan 5% van de netto verkoopprijs. In jouw geval alleen interessant (100 euro, leuk geprijsd boek ) als er aanzienlijke volumes aan de orde zijn.

Algemene opmerking: van het schrijven van boeken (of een bijdrage daaraan leveren) wordt je niet rijk, je kunt er zelfs niet van rondkomen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance afspraken vastleggen... youneedstyle Omgaan met opdrachtgevers 7 17 januari 2008 13:30
Vergoeding voor hergebruik van mijn tekst Sofie Omgaan met opdrachtgevers 7 6 december 2007 16:57
Afspraken met jezelf Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 3 20 juli 2007 12:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon