Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 januari 2007, 21:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Je energie managen

Op Lancelots is een nieuw artikel gepubliceerd van mede-forummer Annedien Hoen.
"We gebruiken het woord zo gemakkelijk: energie. We krijgen ergens energie van, of iets kost ons energie. We ‘zitten laag in onze energie’ of we ‘bruisen van de energie’.
Tegenwoordig zit het ook overal in, van drankjes tot snoep tot shampoo. Er wordt de indruk gewekt dat je naar eigen believen je energieniveau kunt reguleren en het uit een product of activiteit kunt halen als je dat nodig hebt.

Hoe kan jij als freelancer zo goed mogelijk met je energie omgaan? Hoe word je je bewust van waar je jouw energie aan besteedt en hoe rendabel je dit doet? Je commerciële resultaten en succes hangen sterk samen met je vermogen om dit zo bewust mogelijk te doen."

Lees verder: Je energie managen
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 januari 2007, 15:07
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Je energie managen

Mmh, een goed verhaal, maar toen over over stress ging heb ik even doorgeklikt naar het gezondheidsitem van Ysolde.

Volgens mij mag nog wel iets bondiger en korter worden beschreven hoe je kunt omgaan met stress. Want stress vermijden is niet altijd nodig, niet altijd mogelijk en sommigen willen graag stress ervaren (denken ze ).

Het gaat m.i. om de balans tussen het ervaren van stressoren en hoe je er mee omgaat ('last hebben van stress'). Psychologen noemen dat de 'coping style'. Een effectieve coping style zorgt voor een hogere concentratie en voor minder of geen klachten. En een langdurig ineffectieve coping style leidt tot meer dan stressklachten alleen.

Leren omgaan met stress betekent niet altijd dat je stress moet leren vermijden of reduceren. Goed leren omgaan met stressoren (de zaken die stress veroorzaken, voor eenieder weer andere factoren) is het belangrijkste en kan ook betekenen:
- stress accepteren en daarna compenseren
- stress relativeren
- na stress lichamelijk ontspannen
- tot tien tellen alvorens gestressed te reageren
- anders attribueren (in plaats van 'ik heb stress want anderen doen hun werk niet goed' kan je ook stellen 'anderen doen hun werk niet goed, maar ik gelukkig wel')


Wie heeft welke stress? Facturen die niet betaald worden? Opdrachten die uitblijven? Een pc die hapert?
En wie kent zijn eigen coping styles?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 januari 2007, 22:16
Monique de Neef Monique de Neef is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2006
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar Monique de Neef
Standaard Re: Je energie managen

Veel mensen denken bij stress aan hard werken: er ligt meer werk dan je aan kan, en toch moet het af.
Zelf heb ik ervaren dat 'stress' ook kan zijn:
- onder je niveau werken
- veel doen uit enthousiasme en de 'brandstoftank' niet goed in de gaten houden.
Ook hier trekt het lichaam aan de bel, als je niet met volle aandacht bij de brandstoftank blijft.

Gisteren of eergisteren een documentaire over migraine gezien. Daarin werd een mooie vergelijking gemaakt, vind ik: een Ferrari-motor met een 2CV brandstoftank. Natuurlijk is migraine een symptoom van die lege tank, maar het kunnen net zo goed andere lichamelijke klachten zijn.

Het jaar 2005 was voor mij extreem stressvol door allerlei omstandigheden. Wat ik heb gemerkt is, dat humor en positiviteit enorm belangrijk zijn. Ook al maak je een nare tijd door en heb je de neiging om op de bank te ploffen of in bed te gaan liggen: ga er toch uit en ga leuke dingen doen, ontmoet leuke mensen, blijf werken en in beweging. Zoek iets op wat je inspireert. Werk aan belemmerende gedachten en kies ervoor om je vrij te voelen.

Hoe en wat precies, dat blijft toch voor ieder persoonlijk. Deels leer je het zelf door vallen en opstaan, en deels door begeleiding en je sociale netwerk.
__________________
Groeten,
Monique de Neef

De Neef Procescoaching & Onderzoek
- voor Publieke- en Zorg & Welzijn sector
- betere dienstverlening of bedrijfsvoering
- via focus, reflectie en inspiratie (uit Zweden)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 januari 2007, 08:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Je energie managen

@Monique: Helemaal mee eens, het lichaam trekt aan de bel op het moment dat geest doorschiet. Ben er overigens van overtuigd (ook mee eens) dat afleiding zoeken cruciaal is (de kroeg in, eens goed met iemand sparren) ook effectief kan zijn: relativeren, pauze nemen.

Daarnaast denk ik dat de aanwezigheid (en besef) van successen belangrijk is. Naast misschien wel dagelijkse zorg(en) over de groei/voortgang en de facturen moeten er in ieder jaar wat positieve uitschieters zijn: stimulerende projecten, uitstapjes, nieuwe opdrachtgevers. Dat soort positieve zaken geeft energie waarmee je de rest gemakkelijker kunt afhandelen. Ik heb zelf 1,5 jaar lang voor een opleider gewerkt (opstellen tentamens, examens, correctiewerk, schrijven opleidingsmateriaal) en na zo'n periode van ambachtelijk ruggemergwerk (met aan het eind een soort verveling en vermoeidheid) is het prettig als zich een nieuwe uitdaging voordoet.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 maart 2007, 11:33
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Je energie managen

Citaat:
Ook al maak je een nare tijd door en heb je de neiging om op de bank te ploffen of in bed te gaan liggen: ga er toch uit en ga leuke dingen doen, ontmoet leuke mensen, blijf werken en in beweging. Zoek iets op wat je inspireert. Werk aan belemmerende gedachten en kies ervoor om je vrij te voelen.
In mijn ervaring is 'instorten' (de druk eraf, de-pressie) soms precies wat je nodig hebt. Ik heb het idee dat het een regulerende functie heeft, dat je systeem om wat voor reden dan ook even in de introverte, passieve modus moet staan zodat iets (?) kan herstellen, regenereren, verwerken.

Veel freelancers gaan juist door terwijl ze het eigenlijk even los zouden kunnen laten om een balans te laten herstellen die verstoord is.
Volgens mij worden veel mensen uiteindelijk juist zwaar depressief omdat ze de kleine depressie'tjes niet toestaan. Dat mag en kan niet in deze maatschappij, je moet door, je filofax regeert je leven en het is een taboe als je even niks wil of kan. We zijn constant bereikbaar en stel je voor dat iemand belt met een opdracht; dan móet je wel!

Of niet?
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 mei 2007, 20:08
belinda's schermafbeelding
belinda belinda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 6
Standaard Re: Je energie managen

Ik krijg stress van mijn eigen onzekerheden: "waar ben ik mee bezig..heeft het wel nut..kan ik het wel..wie zit er nou werkelijk op mijn advies te wachten" etc. Deze stressgedachten kloppen regelmatig aan mijn deur, zelfs als ik op vakantie ben :-S
Na wat zelfonderzoek geconcludeerd dat ik mijn leven leef met Highs & Lows. Misschien heb ik meer de structuur van een 9-to-5 job nodig en komt genoemde karaktereigenschap (?) niet echt van pas als freelancer...??

Ach..misschien maar eens een meditatiemomentje inlassen voor een verhelderend antwoord.. (als ik die ene opdracht af heb )


Zie hier, mijn eerste bijdrage..ahem..aan het forum
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 mei 2007, 18:58
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Je energie managen

hi Belinda,
onzekerheid vreet wel energie volgens mij ...
Zelf vind ik de 'structuurloosheid' juist prettig aan zelfstandig zijn. Uiteraard is het gemakkelijker om dipjes in de tijd van een baas te hebben en zijn die des te confronterend als je voor jezelf werkt, maar ik vind het goed te doen om de cycli van eb en vloed te accepteren en er naar te leven. Binnen die dynamiek onstaat trouwens vanzelf een structuur, is mijn ervaring.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 juni 2007, 15:02
Ilse Dhont Ilse Dhont is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 juni 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Je energie managen

Waar ik soms moeite mee heb en stress van krijg, is mijn ongeduld

Mijn statuut als freelancer is nog in opstartfase en dan zit ik met het gevoel van ... ik wou dat ik al twee jaar verder was, alles op wieltjes liep, mijn website er ondertussen ongelooflijk goed uitzag, de opdrachten vlotjes binnenkwamen, ...

Hebben nog starters last van ongeduldige stress
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 juni 2007, 23:44
belinda's schermafbeelding
belinda belinda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 6
Standaard Re: Je energie managen

ja hoor! Dat herken ik, ik zit nu nog (het is 23:30) mijn website te bewerken, na een dag aan een opdracht gewerkt te hebben en een solo brainstormsessie over een leuke naam voor mijn 'bedrijf'.

Alles gaat in sneltreinvaart en in omgekeerde volgorde, ...ik moet nog van alles regelen zoals verzekeringen, een btw nummer en algemene voorwaarden. En mijn eerste facturen gaan volgende week al de deur uit!

Laat ik on-topic blijven: ik wil er toch naar toe dat ik enigszins acceptabele kantooruren maak, in plaats van 's nachts met een adrenaline rush op mijn laptop te hameren omdat ik me plots geinspireerd voel.

Ik heb een sticky op mijn scherm geplakt: "Energie doseren is te leren, ik ga het proberen..."
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 juni 2007, 16:27
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Je energie managen

Gewoon zo nu en dan op tijd naar bed, dat helpt ook. Hoe kan je nou werken met de hele dag zo'n plakkertje op je laptop? Of typ je daar om heen?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon