Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 maart 2006, 15:51
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

hoi,

Ik ben Wilco.. en zit met nog een hoop onbekende stukken van wat betreft freelancen. Ik probeer me hier in te lezen en de ontbrekende en open vragen beantwoord te krijgen. Blijft natuurlijk veel uitzoekwerk te gaan. Ik hoop hier ook gelijkgestemde in mijn hoek (1e & 2e lijn IT'ers) te vinden. Maar vrees dat die mensen erg schaars zullen zijn..
Op het moment ben ik dus een tijdlijn voor mezelf aan tekenen met de actie punten en het moment dat ik uiteindelijk mijn eigen onderneming ga starten.

Ik wil graag freelance gaan, om te scheppen om eigen ideeen uit te kunnen voeren.
Mijn grootste vraag is hoe doen jullie dat jezelf blijven ontwikkelen op nieuwe (en onbekende) tereinen. Bijv. Werk op tereinen waar jezelf geen ervaring mee hebt (hooguit enkel scholing)?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 april 2006, 12:16
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

Het ligt misschien voor de hand, maar je ontwikkelen op terreinen waar je nog geen ervaring in hebt doe je door die ervaring op te doen en een beetje onzekerheid (je bent dan uit je 'comfort zone') op de koop toe te nemen. De kunst is om genoeg nieuw gebied te ontdekken om niet te fossiliseren in je kennis en kunde, maar geen dingen op je te nemen waar je je in zal verslikken. Ik ben in 2001 een vak gaan uitoefenen waar ik geen scholing in heb, maar erg veel aanleg en passie voor had (het ontwerpen van websites en logo's en dergelijke). Op autodidactische wijze kan je een hoop nieuwe vaardigheden verwerven...
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 april 2006, 19:09
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

Het gaat me met name over het ontwikkelen in werk waar je geen scholing en/of ervaring hebt... en wel de intresse en motivatie om er helemaal in op te kunnen/willen gaan. In de zin van opdrachten aannemen waar je die vaardigheden/ervaring wel kunt ontwikkelen.
Ik zou bijv. wel graag projecten willen leiden, heb wel wat scholing gehad (prince2 foundation), maar relevante werkervaring ontbreekt. Ik kan me voorstellen dat men dan niet zo happig is om je opdrachten aan te bieden. Sowieso, wil ik graag goed werk afleveren. Dan moet je toch wel enigzins weten waar Abraham de mosterd haalt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2006, 19:13
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

Je zou eens in je netwerk kunnen vragen of je in het gebied waarin je ervaring wil opdoen tegen gereduceerd tarief wat proefopdrachten mag doen.
Wat projectmanagement aangaat komen de meeste mensen toch bij hun eigen custom-aanpak uit; geen enkele tool is helemaal op iemands persoonlijke stijl toegesneden. Het is vaak een combinatie.
Goeie projectmanagers zijn trouwens goud geld waard! En er is ook redelijk wat vraag naar, als ik althans afga op de signalen die ik oppik.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 april 2006, 19:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilco
hoe doen jullie dat jezelf blijven ontwikkelen op nieuwe (en onbekende) tereinen?
  1. Boeken en artikelen lezen
  2. Af en toe een cursus volgen
  3. Praktijkervaring herinterpreteren en benutten
Met dat laatste bedoel ik: je hebt bijvoorbeeld een praktische klus gedaan, zeg een netwerk aanleggen. Maar je was in feite ook bezig met projectmanagement, inkopen/uitbesteden/onderhandelen met (onder)aannemers en nog zo wat.

Op een gegeven moment heb je in je portfolio een paar klussen met projectmanagementelementen erin. Dan verdiep je je daar wat in (methoden 1 en 2) en je kunt jezelf projectmanager noemen.

Vervolgens komen er klussen op je pad die om projectmanagement draaien en waarbij het aanleggen van een netwerk of ontwikkelen van een database eigenlijk bijzaak is geworden. Zo ontwikkel je je tot ervaren en all-round projectmanager.

Het is maar een voorbeeld natuurlijk. Maar op deze manier kun je ook als freelancer allerlei carrièrepaden afleggen.

Sterker, terwijl een werknemer gebonden is aan een functietitel en -beschrijving, een baas, een POP en andere ontwikkelingsbelemmerende factoren, kun je jezelf als freelancer van jaar tot jaar herpositioneren en het verhaal op je website aanpassen. En wat kost het nou helemaal? Voor een paar tientjes heb je een nieuw doosje visitekaartjes
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 april 2006, 22:10
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

Rene, Dat vind ik heel mooi omschreven van jouw. En het is natuurlijk helemaal waar.
Een vriend van me wees me er al op; ik denk (nog) te beperkt. Je bent als freelancer natuurlijk veel vrijer en hebt niets meer van doen met de 'hokjes' waar je je laat in proppen door in loondienst te zijn. Het is maar de draai die jij er aan kunt geven. Mogelijkheden leren zien. Bedankt
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon