Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 april 2012, 17:27
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard Zzp-er of in loondienst mbt aanvraag VAR

hoi,

Ik heb misschien een vraag die al vaker is gesteld maar de belastingtelefoon deed meer vragen oproepen dan antwoorden
Ik heb n baan voor 30 u pwk en ik kan bijklussen voor 2 dagen bij een ander bedrijf. Ik heb eerst via een verloningsbedrijf voor hen gewerkt voor anderhalve maand maar dat wilen ze niet meer.
Waarom weet ik niet want ze betalen geen extra kosten oid.
Ze willen of via een contract voor 2 dagen of via een var. Dat vind ik geen probleem want via verloningsbedrijf ben ik meer dan de helft kwijt van wat ik verdien. En via VAR of contract is dat max ong 40% (?)
zelf wil ik liever via een var omdat ik o.a. niet de verplichting wil dat ik elke week 2 dagen moet komen.

volgens de belastingtelefoon moet ik eerst uitzoeken of ik in loondienst komt of als zzp-er. Maar de zzp-er kan ook fysiek op kantoor bij het bedrijf werken.
Ik zou bij dat bedrijf in een montageset aan de slag gaan.

Heb ik gezien mijn info recht op een VAR-ROW?

alvast bedankt voor de antwoorden


boudewijn
  #2  
Oud 10 april 2012, 18:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Bij een tussenpartij blijft er wat meer aan de strijkstok hangen, maar de inkomstenbelasting komt in alle varianten op hetzelfde neer. Zoveel meer zul je netto niet overhouden.

Als zelfstandige werken met een VAR wordt pas echt interessant als je meerdere opdrachtgevers hebt, aan andere criteria voldoet, een VAR-WUO krijgt en voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien. Dan zijn er namelijk allerlei extra aftrekposten mogelijk. Onze VAR-handleiding geeft je een indruk van de criteria waar je aan zou moeten voldoen.

Of je een VAR-loon krijgt of een VAR-ROW is zo niet te zeggen. En áls je een VAR-ROW krijgt, bestaat de kans dat de werkgever je fiscaal toch als werknemer moet behandelen. Maar nogmaals, dat maakt netto voor jou niet zoveel uit.
__________________
René
  #3  
Oud 10 april 2012, 18:20
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard

Hoi,

bedankt voor je reactie

Dus jij zegt dat verloningsbedrijven voor de opdrachtgever wel extra kosten opleveren ? ik had bij diverse payrollingbedrijven nagevraagd maar bij hoog en bij laag werd beweerd niet zoiets als commisssie oid te rekenen. terwijl er voor mij toch een financiele reden moest zijn dat de opdrachtgever liever voor een var of een contract kiest.

" Of je een VAR-loon krijgt of een VAR-ROW is zo niet te zeggen. En áls je een VAR-ROW krijgt, bestaat de kans dat de werkgever je fiscaal toch als werknemer moet behandelen. Maar nogmaals, dat maakt netto voor jou niet zoveel uit"

een var-wuo daar ga ik niet eens vanuit.
ik dacht aan een var-row!!
maar als ik via pay-roll zeker 52% kwijt ben van brutoverdiensten
en via contract of var row maar max 42% dan scheelt dat toch 10%? of zie ik dat verkeerd?

t gaat erbij mij om dat ik zelf kan bepalen of ik wel of niet kom en niet dat ik de verplichting heb om 2 dagen per week te komen.

B
  #4  
Oud 10 april 2012, 18:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boudewijn Bekijk bericht
Dus jij zegt dat verloningsbedrijven voor de opdrachtgever wel extra kosten opleveren ?
Natuurlijk. Bij de verloningsbedrijven moet de schoorsteen ook roken.

Citaat:
maar als ik via pay-roll zeker 52% kwijt ben van brutoverdiensten
en via contract of var row maar max 42% dan scheelt dat toch 10%? of zie ik dat verkeerd?
In alle gevallen kan de inkomstenbelasting oplopen tot 52%. Dat is nu eenmaal het tarief van de hoogste schijf.

Via het payrollcontract wordt er misschien pensioenopbouw voor je geregeld. Dat kan een verschil uitmaken, maar dan mis je natuurlijk ook de pensioenopbouw.

Citaat:
t gaat erbij mij om dat ik zelf kan bepalen of ik wel of niet kom en niet dat ik de verplichting heb om 2 dagen per week te komen.
En hangt de werkgever dat op aan de contractsvorm? Hij wil dat je 2 dagen per week komt, maar als jullie voor het zzp-model kiezen dan wil hij dat opeens niet meer?
__________________
René
  #5  
Oud 10 april 2012, 18:39
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard

Hoi Rene,

wat fijn dat je reageert maar sorry ik begrijp niet alles.

Ik begreep vt payrollbedrijf dat ik zowel de werkgeverslasten als de werknemerslasten betaal en dat het nettobedrag - 52% is.
Er is nooit gesproken over pensioenopbouw via payroll.
T gaat er ook om dat ik zo min mogelijk natuurlijk aan de BD kwijt wil zijn vandaar dat ik dacht aan VAR row of contract?
ik heb t forum al afgesurfd en misschien is een nulurencontract dan wel een optie?


Citaat:
" t gaat erbij mij om dat ik zelf kan bepalen of ik wel of niet kom en niet dat ik de verplichting heb om 2 dagen per week te komen"

En hangt de werkgever dat op aan de contractsvorm? Hij wil dat je 2 dagen per week komt, maar als jullie voor het zzp-model kiezen dan wil hij dat opeens niet meer?

T gaat er bij mij om dat als ik een keer niet 2x per week kan. Ik niet verplicht word om de dag in een andere week in te halen want dat wordt lastig met een part time baan ernaast.
En als ik een contract heb dan kunnen ze druk uitoefenen
en als zzp-er / freelancer kan ik nee zeggen.
Ik heb al een werkgever in mijn vaste part time baan die al druk kan uitoefenen. Ik vind t fijn om dan bij andere opdrachtgevers meer vrijheid te hebben
  #6  
Oud 10 april 2012, 18:59
boudewijn boudewijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2012
Berichten: 8
Standaard

Hoi,

Ik heb inmiddels begrepen dat je met een nul-urencontract ook verplicht bent om te komen, mocht de werkgever dat willen.
Dat wil ik juist niet. Ik wil t meer in eigen hand houden.
Maar als de BD aangeeft dat er geen loondienst mag zijn mbt tot een var row: hoe kan ik dan in afspraken met de werkgever t zo regelen dat ik een var row kan aanvragen? waar moet ik opletten?

al vast bedankt voor de reacties!
  #7  
Oud 11 april 2012, 18:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Een VAR-ROW wordt niet afgegeven op basis van de concrete afspraken met één opdrachtgever, maar op basis van het geheel van jouw antwoorden op het VAR-aanvraagformulier.

Om meer zelfstandig tegenover deze werk-/opdrachtgever te staan, zou je meerdere opdrachtgevers moeten hebben.

Wat je precies verplicht bent met een nul-urencontract hangt helemaal af van wat je met elkaar afspreekt en wat er in dat contract staat.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 15:23
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 17:49
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon