Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 juli 2012, 00:40
Agijzen Agijzen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2012
Berichten: 3
Standaard Beoordeling wijziging voorlopige aanslag

Beste medeforumgebruikers,

Ik heb een vraag van praktische aard:

Ik heb door mijn ondernemerschap een VAR aangevraagd en een VAR WUO gekregen van de Belastingdienst. Nu heb ik ook een wijziging voorlopige aanslag ingediend met als belangrijkste verschil dat ik wil opteren voor de zelfstandigen en startersaftrek. Ik kan dit geld nu goed gebruiken voor investeringen.

Nu lees ik dat de Belastingdienst dit beoordeelt. Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de Belastingdienst al bij de wijziging voorlopige aanslag ging controleren? Deze info verbaasde mij enigzins daar ik in de veronderstelling was dat een en ander pas na het jaar bekeken en gecontroleerd zou worden. Afwijzing zou voor mij een fikse tegenvaller zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Dank voor jullie antwoord.

Mvg AGijzen
  #2  
Oud 27 juli 2012, 01:21
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Bij wijziging van een voorlopige aanslag vindt zelden controle plaats of je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek. Dit is ook eigenlijk pas te beoordelen na afloop van het kalenderjaar omdat het gaat om het aantal uren op jaarbasis. Alleen in evidente gevallen waarin de belastingdienst twijfelt zal nader onderzoek plaatsvinden. Als je bijvoorbeeld opgeeft dat je winst uit onderneming 3000 euro is maar wel de zelfstandigenaftrek claimt kan ik me voorstellen dat het niet erg aannemelijk is dat je meer dan 1225 uur besteedt.

Houd er wel rekening mee dat de financiele tegenvaller dus achteraf kan komen. Als je nu zelfstandigenaftrek claimt en achteraf blijkt dat je niet voldeed aan de voorwaarden hiervoor kan er een fikse aanslag volgen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
  #3  
Oud 27 juli 2012, 01:40
Agijzen Agijzen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2012
Berichten: 3
Standaard

Hi Marjan,

Dank je wel voor je antwoord. Ik vond dit ook vrij apart. Nu moet ik zeggen dat ik voor dit jaar een bedrag van -1500 als winst opgegeven heb gezien het feit dat ik veel aanloopinvesteringen gedaan heb (laptop briefpapier, visitekaartjes etc aquisitiekosten)

Zou jij dit een aannemelijk verhaal vinden voor een startende onderneming?

Die 1225 uur ga ik halen omdat ik een studie volg teneinde mijn certificaten en adviesvaardigheden te verbeteren. Zover ik begrepen heb tellen deze uren wel degelijk mee voor het urencriterium.

Dank voor je reactie.

Groet

Agijzen
  #4  
Oud 30 juli 2012, 14:10
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Op het eerste oog niet aannemelijk, je kunt dus wel vragen verwachten. Als je vervolgens goed kan onderbouwen waarom je van mening bent wel als ondernemer gezien te moeten worden kun je e.e.a. waarschijnlijk wel weerleggen.

Studie uren zijn altijd een lastige. Als het een studie is die noodzakelijk is om je vaardigheden als ondernemer op peil te houden en dus je onderneming te kunnen continueren is het geen probleem. Alle overige studies kunnen tot discussie leiden of dit inderdaad ondernemingsgerelateerd is of niet.

Overigens: als je een verlies van 1500 euro verwacht, waarom zou je dan gebruik willen maken van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek? Je kunt het verlies ook aangeven als negatief resultaat uit overige werkzaamheden.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
  #5  
Oud 30 juli 2012, 14:58
Agijzen Agijzen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2012
Berichten: 3
Standaard Re

Hi Marjan,

Dank voor je antwoord. Ik heb dit jaar wel loon uit werkzaamheden genoten. Hiermee kan ik de zelfstandigenaftrek en startersaftrek verrekenen. Vandaar de aftrekpost.

Onderwijsuren zijn aannemelijk te maken vanwege het feit dat het hier om het behalen van WFT certificeringen gaat die ik nodig heb om financieel advies te mogen geven.

Hartelijk dank voor je info. Ik wacht het antwoord van de fiscus af.

Groet,

Agijzen
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 23:37
Inkomstenbelasting Saldo Fiscalewinstberekening en de impact hierop van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting emeinema Belasting 3 26 februari 2010 13:16
Inkomstenbelasting Voorlopige aanslag te hoog Markie Belasting 1 1 februari 2010 18:57
Inkomstenbelasting Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting Interfico Belasting 7 13 februari 2009 17:15
Voorlopige aanslag IB: moet ik vooruitbetalen? Fjodor Belasting 27 5 juni 2007 22:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon