Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 november 2009, 15:06
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard Inkomstenbelasting, student, studiefinanciering

Hallo,

Ik heb een vraag over de inkomstenbelasting. Op dit moment ben ik student en ontvang ik studiefinanciering. Er is echter een grens aan de hoeveelheid dat je bij mag verdienen. In 2009 is dit € 13.215,83. Boven dit bedrag krijg je geen studiefinanciering meer en moet je het terugbetalen.

Bij de IB-Groep kijken ze naar je verzamelinkomen. Nu de kern van mijn vraag: als ik mijn werkzaamheden van december als zelfstandige in januari factureer aan mijn klant, geldt dit dan als 2009 of 2010 voor de inkomstenbelasting?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 november 2009, 15:14
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Inkomstenbelasting, student, studiefinanciering

Zover ik weet loopt je boekjaar van 1 jan tm 31 dec inclusief alle facturen die je daarin verstuurt en krijgt.

Daarmee valt de factuur van jan 2010 voor werk uit dec 2009 dus in 2010.

Nog een verduidelijking: als je op 30 dec een factuur stuurt en je klant betaalt m in het nieuwe jaar, behoort die factuur gewoon in je "oude" jaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 november 2009, 15:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Inkomstenbelasting, student, studiefinanciering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Zover ik weet loopt je boekjaar van 1 jan tm 31 dec inclusief alle facturen die je daarin verstuurt en krijgt.

Daarmee valt de factuur van jan 2010 voor werk uit dec 2009 dus in 2010.
Dat geldt voor de BTW.

Maar voor de winstbepaling en daarmee de inkomstenbelasting geldt het goed-koopmansgebruik: omzet en kosten toeschrijven aan het jaar waarop ze betrekking hebben.

Van een factuur gedateerd in januari 2010 voor werk verricht in december 2009 moet de btw na het eerste kwartaal van 2010 worden afgedragen (even uitgaande van kwartaalaangiftes), maar telt de omzet mee voor de winst van 2009. Zonodig moet daarvoor aan het eind van 2009 onderhanden werk in de boeken worden opgenomen, om in de toekomst te factureren werk dat al is verricht mee te rekenen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Saldo Fiscalewinstberekening en de impact hierop van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting emeinema Belasting 3 26 februari 2010 12:16
Inkomstenbelasting Aangifte inkomstenbelasting onduidelijkheid Marije Belasting 2 18 maart 2009 15:04
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet Verhoven Belasting 6 13 februari 2009 14:47
Werk 2008 gefactureerd in 2009, welk jaar inkomstenbelasting? Anita Belasting 2 7 januari 2009 10:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon