Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 mei 2008, 19:26
nottum nottum is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2008
Berichten: 3
Standaard Premies sv

Hallo

Ik ben mezelf aan het orienteren om een eigen eenmanszaak te starten. Een hele hoop dingen heb ik inmiddels (redelijk) op een rijtje staan.

Ik heb een fulltime (40+) baan die op dit moment zorgt voor mijn hoofdinkomsten. Ik wil van mijn passie fotojournalistiek iets meer doen, dan op dit moment aan de orde is. Heb al een groot deel van het huiswerk gedaan en er staan een aantal opdrachtgevers te popelen om met mij te gaan werken. Zij willen echter vanzelfsprekend niet met een particulier van doen hebben en is een zakelijke verhouding zeer noodzakelijk.

Het fotograferen is een bijverdienste en dat moet het voorlopig ook blijven. Ik heb (in elk geval niet op korte termijn) de ambitie om daar fulltime van te gaan leven. Het gemak van de zekerheid van een vaste baan vind ik erg prettig. Bovendien zijn de werkzaamheden van de eenmanszaak goed te combineren met mijn fulltime baan.

Nu hoor ik verschillende verhalen over de SV-premies. De een zegt dat mijn huidige baan met die 40 uur alles voldoende afdekt. Immers zorgt die baan voor mijn levensonderhoud en dat is dus het allerbelangrijkste. Mocht ik om wat voor reden geen inkomsten kunnen krijgen (bv door ziekte) uit mijn eigen bedrijfje is dat dus geen ramp. Een ander zegt dat ik ten alle tijde die premies moet afdragen.

Misschien haal ik iets door elkaar, maar kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

Alvast erg bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 mei 2008, 20:49
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Premies sv

'De een' heeft gelijk. 'De ander' niet.
Je bent verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en werkloosheid en daar betaal je premies voor. Of dat voldoende is, blijft altijd de vraag. Maar dat geldt voor iedereen die in loondienst werkt. Bovendien: als je meer premie zou gaan betalen, wordt er niet automatisch meer uitgekeerd.

'De ander' is denk ik in de veronderstelling dat je als ondernemer SV premies moet betalen. Dat geldt alleen als jouw werkzaamheden als ondernemer gelijk wordt gesteld met werkzaamheden waarvoor je verzekerd bent voor de sociale verzekeringswetten. Dat kun je voorkomen met een VAR-WUO. Maar ik denk dat jij daar niet voor in aanmerking komt, omdat je ook nog een in loondienst werkt. Dan is het belangrijk om je werkzaamheden zodanig in te richten dat de Belalstingdienst geen verzekeringsplicht SV kan stellen. Belangrijk daarbij is het ontbreken van een gezagsverhouding met je opdrachtgever.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt.

Wim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 mei 2008, 21:58
nottum nottum is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Premies sv

Hoi Wim,

Dank je wel.. In elk geval een stuk verder. Hoe moet ik zo'n gezagsverhouding zien?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 mei 2008, 22:54
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Premies sv

Het kenmerk van 'werknemer zijn' is dat je 'onder het gezag' van een werkgever staat. Redelijke opdrachten moet je uitvoeren.
Je bent werknemer (dus SV-premieplichtig) als er sprake is van zo'n gezagsverhouding, persoonlijke arbeid en loon dat je voor deze arbeid ontvangt.

De Belastingdienst controleert daarop. Dat je persoonlijke arbeid verricht is meestal wel duidelijk. Loon ook (dat hoeft geen geld te zijn, bananen mag ook).
Gezagsverhouding is het grijze gebied. Je kunt vooraf bij een opdracht wel contractueel vastleggen dat er geen sprake is van een gezagsverhouding, maar daar prikt de hoogste rechter doorheen. De situatie achteraf (= feitelijke situatie!) is namelijk bepalend. Ook het feit dat men geen aanwijzingen geeft is niet bepalend. Voldoende is dat de opdrachtgever de de mogelijkheid heeft om aanwijzingen te geven. Kortom een groot grijs gebied, waar de CRvB (=hoogste rechtscollege) elk jaar een bonte stoet van situaties tegenkomt en uitspraken over doet. En er is geen echte rode draad in te vinden.

Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 mei 2008, 10:31
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Premies sv

Het al of niet aanwezig zijn van een gezagsverhouding is met name onduidelijk, omdat een opdrachtgever over het algemeen toch wel graag aangeeft wat hij gedaan wil hebben en wat het eindresultaat zou moeten zijn.

Hoe specifieker de "wensen" van de opdrachtgever (tijd dat je aanwezig moet zijn, tijd dat je pauzes hebt, hoe laat je moet doorgeven dat je niet gaat komen wegens ziekte, inrichting van je werkplek, kledingadvies, in welke volgorde je je werk moet doen ....), hoe eerder er geneigd zal worden naar een gezagsverhouding.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 mei 2008, 13:12
nottum nottum is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Premies sv

Veelal van mijn werkzaamheden zullen hoofdzakelijk geschieden op basis van aanbieding ipv opdracht. Dat is ook een van de redenen dat ik het als bijverdienste wil blijven doen. Natuurlijk zullen er ook wel opdrachten gedaan worden, maar dat zal in duidelijk minderheid zijn.

Dus dan is er niet echt sprake van een gezagsverhouding, als ik jullie begrijp.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 mei 2008, 14:06
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Premies sv

Ik vond nog een mooie omschrijving in het "Besluit Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking": Bij een overeenkomst van opdracht staat het overeengekomen resultaat voorop, terwijl bij een arbeidsovereenkomst de nadruk ligt op het leveren van een bepaalde inspanning van de werknemer."

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 mei 2008, 22:05
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Premies sv

Als fotojounalist kan er zeker sprake zijn van een gezagsverhouding, omdat je misschien een bepaald iets moet fotograferen, met deadlines, hoe het er uit moet zien, enz.

De beleidsregels zijn niet helemaal precies omschreven. Alleen bij aannemeing van werk is er sprake van een resulaatverplichting. Tegen een bepaalde prijs een bepaald resultaat opleveren (bijvoorbeeld de bouw van een woning).

Bij opdrachten kan niet altijd een bepaald resultaat geleverd worden. Een tandarts doet zijn best dat je van de kiespijn afkomt, maar kan dit niet beloven. Het is dus een twijfelgeval tussen inspanning en resultaat.

Een arbeidsovereenkomst is een zuivere inspanningsverplichting.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
gezagsverhouding


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
premies en loonbelasting klusmarie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 11 september 2007 10:16
Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR? M.Zandbergen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 16 14 januari 2007 21:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon