Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 januari 2012, 14:39
exactomundo exactomundo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2011
Berichten: 7
Standaard Drop Shipment van producten door leverancier

Beste allemaal,

Graag jullie hulp bij het volgende vraagstuk.

Ik heb een webwinkel en kan bestellingen van klanten, rechtstreeks laten bezorgen aan de klant, vanuit het magazijn van mijn leverancier.
Mijn leverancier en ik krijgen te maken met drie aspecten per bestelling:
  1. mijn inkoopprijs
  2. extra personeels kosten leverancier
  3. verzendkosten
N.b punt 2+3 kunnen ook onder één noemer vallen namelijk: handlingkosten. Vanwege mijn vraagstuk splits ik deze twee.

De leverancier verstuurd normaliter meerdere orders per dag, dat zijn dan pallets. De orders via mijn webwinkel kunnen honderd per dag gaan worden, dus meer volume, meer afleveradressen en toename in personeelkosten voor leverancier.

Wat betreft de verzendkosten, die kan ik 1op1 per bestelling zelf betalen, bijvoorbeeld direct aan TNT, maar ook achteraf aan mijn leverancier. (directe doorbereking).

Maar, als zijn personeelskosten groeien vanwege toenemende volume aan orders, moet hij dat ook doorberekenen. Dit noem ik even voor het gemak: handlingkosten.
Aangezien ik dus zelf geen magazijn heb en geen personeel, kan ik die kosten niet van mijn omzet aftrekken. De BTW op de verzendkosten kan ik uberhaubt wel verrekenen, zowel via hem als TNT.

Mijn vraag waar ik mee zit is:

Kan ik ook een constructie met hem opzetten, zodat ik een factuur van hem ontvang met als post: huur magazijn? (wat de waarde van de extra kosten van persooneel vertegenwoordigd.)

Wat is voor ons het beste om de kosten bij punt 2 te gaan verrekenen. Want uiteindelijk worden alle kosten naar mij doorberekend, maar heb ik minder aftrekposten/kosten.
Want als de kosten van punt 2 bij punt 3 wordt opgeteld moet ik BTW betalen, terwijl ik alleen de btw van mijn klant krijg voor punt 3.

Ik weet niet wat ik hier het beste kan doen, graag jullie hulp met dit vraagstuk.

P.s. alleen reacties met legale constructies!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 januari 2012, 18:23
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Alle kosten die jou leverancier aan jou doorberekend kunnen worden afgetrokken van jou winst en jou leverancier rekent over alle kosten btw die jij volledig terugkrijgt. Hoe kom je erbij dat dat niet zo zou zijn?

Wat de verzendkosten betreft daarvan moet je gewoon uitrekenen wat het voordeligst is. gebruik maken van het verzendcontract van jou leverancier die misschien meer korting krijgt omdat hij hogere volumes heeft en bereid is een deel van die korting met jou te delen.

OF kijk naar je eigen verzendcontract, als deze zendingen via jou leverancier gaan behoud je zelf dan nog wel je korting. of duurt het langer voordat je in een hogere kortingsschaal ivm aangeboden volume kunt komen.


Voor de wijze van doorberekenen van de handlingskosten (personeel leverancier en verpakkingsmateriaal) zou ik proberen een prijs per order af te spreken in combinatie met een minimum bedrag per maand. Op die manier heeft jou leverancier zekerheid hoeveel extra personeel hij kan inzetten voor jou orders (het minimum bedrag) en jij betaald niet de hoofdprijs terwijl er nog weinig orders zijn of de orders tijdelijk terugvallen. En als er meer orders komen krijgt de leverancier als vanzelf extra vergoeding en hoef je niet steeds te steggelen over het bedrag of de ingezette uren. Je evalueert dan gewoon eens per 3 maanden ofzo of de afspraken voor beide partijen nog werken. (in het begin doe je dat vaker natuurlijk)

De andere oplossing is dat zij personeel alleen voor jou inzetten en dat jij hen gewoon betaald voor gewerkte uren, maar dat is meestal duur omdat ze dan gewoon elke dag een mannetje neerzetten voor jou terwijl misschien een medewerker van hun het ook in 2 uurtjes erbij had kunnen doen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2012, 21:15
exactomundo exactomundo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2011
Berichten: 7
Standaard

Beste Roel,

Excsues voor de late reactie en bij deze uieraard weer bedankt voor je geduld en visie.

Oh, ik was van mening dat verzendkosten niet als kosten kunnen worden opgevoerd en alleen de btw op de verzendkosten kon worden afgetrokken(voorbelasting). Begrijp nu dus, dat de handelingskosten EN verzendkosten als kosten kan worden gesteld.

Zat met de vraag in mijn maag of ik niet beter een factuur kon krijgen met daarop een post van: huur magazijn ruimte. Maar dat maakt dus niet uit, want beide zijn kosten begrijp ik nu.?

Ik ga inderdaad nog even goed nadenken over de inzet van extra personeel, zoals je aangaf, want ik kan niet controleren of hij daar bijv. efficiënt en/of niet onnodig personeel inzet. Heet hangijzer.

Wat betreft de verzendkosten die hij nu betaald, ga inderdaad uitzoeken of het goedkoper kan, maar begreep dat hij al bijna in het laagste tarief zit. Ik betaal liever hem de totaal factuur van verzendkosten aan einde van de maand, dan ik het moet bijhouden en aan de vervoerder moet gaan betalen, de verantwoordelijkheid op correctheid en disputen ligt dan bij hem aangaande zijn vervoerder.

Bedankt,
Daniel
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, kostenbesparing, omzetbelasting


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 21:42
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 09:56
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon