Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #41  
Oud 18 april 2008, 21:56
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Starten met freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Anne en Jesse,

Hebben jullie begeleiders het ook gehad over de effecten op je (eventuele huidige) WAO uitkering en/of arbeidsongeschiktheid in de toekomst? Ik merk dat op dit punt nog weleens ondergeschoven wordt.

Wim
Ja, daar is over gesproken, maar mijn coach kon me daarin niet goed adviseren. Uiteindelijk heb ik hierover een gesprek gehad met mijn UWV-contactpersoon. Zij adviseerde me maandelijks het aantal gewerkte uren op te geven die dan in mindering worden gebracht op mijn (inmiddels ww) uitkering ipv het kiezen voor een ondernemersregeling bij de UWV. Er staat me iets van bij dat als je weer ziek wordt je wel ergens op terug kunt vallen, maar de details ben ik vergeten.

Zeker een verbeterpunt voor coaching!
Met citaat reageren
  #42  
Oud 18 april 2008, 21:58
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Starten met freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
Anna Welkom,


Ben je nog steeds bezig met het coachingstraject?

groetjes Jesse
Ja, maar wel in de afrondingsfase. Zij is meer een netwerker en motivator voor me dan dat ik echt praktische steun (nog) krijg. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen: je goed oriënteren, stappen zetten, keuzes maken.
Met citaat reageren
  #43  
Oud 19 april 2008, 10:00
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

Mijn coach werkt met een methodiek. Ik werk nu aan de marktanalyse, SWOT analyse, concurrentenanalyse en Productmarktcombinaties. Dat zijn allemaal onderdelen voor het opstellen van de ondernemingsplan, als we daarmee klaar zijn komt de rechtsvorm, inschrijving KvK, financiel bedrijfsvoering etc nog aan bod. Uiteraard moet je het zelf doen, maar ik verwacht van een coach dat hij wel wat toevoegt.

Ik merk dat hij ook wel wat praktische kennis mist als het gaat om eenmanszaken. Zo kon hij mij weinig vertellen over de VAR, maar daar ben ik hier met behulp van een aantal forumleden uitgekomen.

Maar Wim, de effecten op langere termijn zijn niet besproken, kan je me daar meer over vertellen.? Ik heb geen WW maar alleen een deeluitkering vanuit de WAO. Ik heb wel ontheffing gekregen voor de sollicitatieplicht voor de duur van het traject.

Groetjes en een prettig weekend
Jesse
Met citaat reageren
  #44  
Oud 20 april 2008, 10:41
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Starten met freelancen

Hej Anna en Jesse,
ook ik zit (100%) in de wao en probeer er zelf uit te komen met mijn tekstbureau. Ik heb geen gebruik gemaakt van IRO o.i.d. Probeer het in mijn eentje te doen. Dat ligt me beter.

Op de lange termijn heeft je werk alleen gevolgen voor je wao als je meer dan het afgekeurde percentage gaat bijverdienen. Voorbeeld: ik ben 80-100% afgekeurd. Als ik meer verdien dan 20% van mijn maatmanloon, gaan ze mijn arbeidsongeschiktheidspercentage opnieuw inschatten. Daar zou dan kunnen uitkomen dat ik nog 'maar' 65% in de wao zit. Dat is natuurlijk prima, want de rest blijk ik er dan bij te kunnen verdienen.

Een goede website met veel info over wao, ziekte en werk etc. is die van het Breed Platform Verzekerden: http://www.bpv.nl/

Zij hebben zeer informatieve brochures/downloads en FAQ's .

Natuurlijk heeft ook de site van het UWV veel informatie. Maar die van het BPV vind ik helderder.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

Marlies
Met citaat reageren
  #45  
Oud 20 april 2008, 10:43
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Starten met freelancen

Oeps, ik vergeet nog een belangrijke, informatieve site voor wao-ers: het waocafé:
www.waocafe.nl

Marlies
Met citaat reageren
  #46  
Oud 20 april 2008, 14:54
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

Bedankt Marlies voor je toelichting. De sites zijn mij bekend.
Ik ben voor 45 - 55 % afgekeurd, dus het zal wel even duren voordat mijn verdiensten invloed op de hoogte van de uitkering hebben. Ik wil sowieso alleen parttime aan de slag want met mijn chronische ziekte zit een werkweek van 40 uur of meer er helaas niet meer in.

Ook met een coach via het IRO-traject moet je uiteindelijk alles zelf doen maar het scheelt een hoop zoekwerk want hij wijst mij de weg bij het uitwerken van mijn ondernemingsplan.
Bovendien is hij heel kritisch waardoor mijn plannen alleen maar meer vorm krijgen.

Iig heel veel succes met je bureau,

groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #47  
Oud 22 april 2008, 18:37
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Starten met freelancen

@Anne
Voor het deel waarover je WW ontvangt ben je verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid (via de Ziektewet / WIA). Voor het deel dat je nu als zelfstandige werkt niet.
Lukt het ondernemen niet, dan kan binnen 1,5 jaar nadat je gestart bent, je WW uitkering weer herleven. Je moet dan ook echt stoppen. Zet deze datum (min enkele maanden) in je agenda, om hierover na te denken.
Verder moet je met deze regeling, ook rekening houden dat je uren WW vrij snel (definitief!) kunt verliezen.

@Jesse en Marlies
Op zich klopt de berekening zoals Marlies stelt wel. Maar zorg ervoor:

1. Dat je niet precies op die 20% terecht komt. Eén euro te veel, betekent al een klasse lager in de WAO. Dat kan dan op dat moment iets te hard aankomen.

2. Als verdiensten wordt het resultaat uit je onderneming genomen. Daar wil het UWV wel eens onzorgvuldig in zijn omdat dit niet zo exact is als loon uit een dienstbetrekking. Het gevolg kan zijn een ten onrechte te lage (of misschien te hoge) WAO uitkering.

Voor Jesse geldt nog dat als hij arbeidsongeschikt wordt, de WAO na vier weken wordt opgehoogd. Daarvoor bestaat een speciaal formulier die dan naar het UWV gezonden moet worden.

Wim
Met citaat reageren
  #48  
Oud 23 april 2008, 08:46
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

Wim, bedankt voor je uitgebreide toelichting.
(Ik ben trouwens een zij )
Je schrijft als ik binnen 4 weken arbeidsongeschikt wordt dan kan ik aanspraak maken op een verhoging van de WAO-uitkering.
Maar wat is de peildatum? Start van mijn bedrijf? Of hogere verdiensten dan 50 %?

Elke antwoord roept weer een vraag op

Alvast bedankt,

groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #49  
Oud 23 april 2008, 14:34
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Starten met freelancen

Jesse,
Sorry voor de 'hij' in plaats van 'zij'.

Zolang jij meer dan 45% arbeidsongeschikt bent, dus vanaf de huidige WAO klasse, kan je arbeidsongeschiktheid binnen 4 weken worden verhoogd, ongeacht de reden van arbeidsongechiktheid. Moet wel iets reeels zijn. Een griepje zal niet leiden tot een verhoging.

Als je minder dan 45% arbeidsongeschikt bent, kan de WAO binnen 4 weken worden verhoogd, maar dan moet het wel om dezelfde klachten gaan, waarvoor je destijds een WAO uitkering hebt gekregen. Voor alle andere oorzaken geldt een wachttijd van 2 jaar. Als je dus een klasse zakt in de WAO, krijg je hiermee te maken! Je kunt je dan vrijwillig verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bij het UWV, voor die 1e twee jaar, op basis van de ziektewet. Dat kan ook bij een verzekeringsmaatschappij, maar ik weet niet of die dit graag willen, omdat je al deels arbeidsongeschikt bent. Het UWV accpepteert je altijd. Bovendien heb je al een UWV-uitkering en is het handiger om dit dan ook bij het UWV te verzekeren.

Wim
Met citaat reageren
  #50  
Oud 23 april 2008, 15:06
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Starten met freelancen

Geeft niet hoor! Het is je vergeven

Bedankt voor je toelichting. Ik zal het in de gaten houden voor het geval ik met mijn bureua op volle toeren ga draaien. Voorlopig stapt de coach regelmatig op de rem zolang we niet klaar zijn met het ondernemingsplan.

Ik ga gauw weer verder met de concurrentenanalyse. Het is allemaal nogal veel uitzoekwerk maar een goede voorbereiding is ten slotte al het halve werk.

groetjes Jesse
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
starten als freelancer met een uitkering


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst? MDJ Belasting 8 24 maart 2008 22:09
Herstarten met freelancen? Peet Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 9 17 oktober 2007 08:41
Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding? itfreelancer Al die andere praktische dingen 14 19 juli 2007 11:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon