Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 30 mei 2011, 08:48
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard

Plezier in mijn werk en genoeg verdienen. Ik denk dat je alleen je talent echt kan benutten als je voldoende brood op tafel krijgt.

Ik had voorheen een hele leuke baan waar ik meestal veel plezier in had, maar dat gezeur eromheen.....mis ik totaal niet ook al verdien ik nog steeds stukken minder.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 30 mei 2011, 11:45
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard

Heel erg waar Marlies! Het is goed hier even bij stil te staan. Ikzelf probeer zo veel mogelijk 'fair trade'-producten te kopen. Ook bloemen, want een gemiddeld bos bloemen wordt aan de andere kant van de wereld gekweekt en is een ware gifbom. En die mensen daar hebben geen keus dan hun gezondheid op het spel te zetten voor een plaatsje in het bestaan. En dat terwijl er alternatieven zijn voor ons; we hoeven hier niet aan mee te doen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld exotische vruchten (bananen, mango's), die horen bij het chemisch afval.

En zo bezien zit er inderdaad wel een heel groot gat tussen 'plezier in je werk' enerzijds en werken onder miserabele, zelfs gevaarlijke omstandigheden omdat je geen keus hebt. En vergeleken met dat laatste is vakkenvullen of lopendebandwerk in een westers land nog een luxe.

Maar om even op de vraag terug te komen: onder goede omstandigheden (voldoende werk) vind ik plezier in het werk belangrijker dan veel verdienen. Een opdracht waar ik geen plezier in heb, maakt mijn dagen zwaar en donker en ik tors dat werk dan als een loodzware last met me mee.
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 30 mei 2011, 18:20
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Ik heb de luxe weinig vast lasten te hebben (of met weinig tevreden te zijn?) dus doe ik eigenlijk alleen maar dingen die ik leuk vind (of vind ik gewoon veel leuk?).

Ik heb wel meegemaakt dat de magere verdiensten die tegenover werk stonden er voor zorgden dat ik het werk niet meer leuk vond. Misschien gaat het in die zin wel hand in hand.

Eigenlijk hanteer ik de regel dat twee van de drie profijten aanwezig moet zijn: ik vind het heel leuk, en/of het verdient goed en/of ik leer er nieuwe dingen van. Voorbeeld: reisreportages maken voor het AD verdient maar mager, maar ik vind het ontzettend leuk en ik leer er veel van. Interviews maken voor een jaarverslag is niet echt nieuw voor me, maar ik vind het leuk en het verdient prima. Achtergrondverhalen maken voor een bedrijfsblad vind ik niet heul erg leuk, maar het verdient prima en ik leer er iets nieuws van. Voila!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 juni 2011, 11:25
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Hoi,

Voor mij gelden de drie P's: Poen, Pret, Prestige. Als het aan twee (soms een) voldoet, doe ik het. Als het veel oplevert en ik werk voor een bekend blad, dan zal ik eerder 'ja' zeggen. Dat spreekt aan op mijn cv.
Maar als het niet veel oplevert, maar het is wel voor een bekend blad en ik vind het leuk, zijn het ook twee p's die gelden.
Ik probeer zoveel mogelijk voor twee p's te gaan, soms kan het niet anders. En soms zijn ze er alledrie!

Groet,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 juni 2011, 13:07
Mental Coach Amsterdam Mental Coach Amsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 15
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hai Joke,

Wat grappig dat je voor jezelf een manier hebt gevonden om keuzes te maken op grond van de 3 P's zoals je die noemt. Een leuke mooie manier vind ik het.

Groet,

Baukje Westerlaken
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mental coach voor kleine ondernemers en freelancers. Zie: www.mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #16  
Oud 20 augustus 2011, 11:17
businessX businessX is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2011
Berichten: 4
Thumbs up leuk en interessant werk

Ik probeer om en leuk werk te doen en aan de andere kant werk ik ook voor minder leuk werk zoals tekstschrijven, maar ik let daar ook wel op bij dat mijn salaris voldoende blijft zodat ik ok kan investeren in nieuwere projecten enz..

Maar als het geld maar binnen komt is alles ok. Misschien overwerkte ik mij wel af en toe. Maar ik hou heel erg van mijn werk.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 20 augustus 2011, 11:28
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Als je tekstschrijven minder leuk vindt dan mag je die klusjes wel aan mij doorschuiven hoor ;-).
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 augustus 2011, 09:52
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvH Bekijk bericht
Als je tekstschrijven minder leuk vindt dan mag je die klusjes wel aan mij doorschuiven hoor ;-).
* mod edit: natuurlijk, maar als je werk zoekt, gebruik daarvoor de marktplaats fora
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 oktober 2011, 22:07
Sebastian Sebastian is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2011
Berichten: 1
Standaard

Ik ben juist gaan freelancen zodat ik verlost werd van werk dat ik niet leuk vond! Dus ja, voor mij moet werk leuk zijn. Als werk niet leuk is of ik zie er het nut niet van in, dan raak ik sneller afgeleid en kan ik meestal geen goed werk afleveren.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 29 november 2011, 17:34
Frieza Frieza is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 november 2011
Berichten: 13
Standaard

Werk MOET leuk zijn. Als ik een klus heb die ik niet leuk vindt, werk ik ook veel slechter. Ik heb er dan gewoon geen zin in.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werk vanuit huis voor klant uit de VS. Hoe gaat de belasting in zijn werk? maerschalk Belasting 2 23 januari 2012 10:53
Inkomstenbelasting Hoe gaat teruggave inkomstenbelasting in zijn werk? Benny van de Werfhorst Belasting 2 20 mei 2009 12:11
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon