Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 27 februari 2010, 16:39
jkpieterse jkpieterse is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 november 2009
Berichten: 7
Standaard Re: Broncode

php, tsja, dan wordt het inderdaad anders... Dan heb je slechts de SSL certificaten om de authenticiteit van een https site te "bewijzen".
__________________
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
Microsoft Excel MVP
www.jkp-ads.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 februari 2010, 17:14
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Broncode

Nou het gaat me dan meer om te kijken of een klant zelf wat heeft gewijzigd.

De gratis support vervalt indien de klant zelf wijzigingen heeft aangebracht, maar dan lijkt een CRC/checksum de meest logische weg vrees ik.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 3 januari 2011, 21:09
NicoOud NicoOud is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 december 2010
Berichten: 9
Stuur een bericht via Skype™ naar NicoOud
Standaard Broncode

In tegenstelling tot de meeste hier vindt ik dat je als klant recht hebt op de broncode. Daar moet dan inderdaad wel een redelijke vergoeding tegenover staan.

Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat als de klant aanpassingen doet de garantie vervalt.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 4 januari 2011, 11:29
Jakob Buis's schermafbeelding
Jakob Buis Jakob Buis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar Jakob Buis Stuur een bericht via Skype™ naar Jakob Buis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NicoOud Bekijk bericht
In tegenstelling tot de meeste hier vindt ik dat je als klant recht hebt op de broncode. Daar moet dan inderdaad wel een redelijke vergoeding tegenover staan. [...]
Ik kan als webdeveloper de (concepten/ideeën in de) broncode hergebruiken en opnieuw toepassen in andere projecten. Broncode heeft voor mij dus grote waarde. Voor de klant is het meestal slechts een extra zekerheid (dat hij/zij niet van mij afhankelijk is), maar in een goede relatie is die zekerheid er grotendeels ook. Daarnaast kunnen klanten vaak niets zelf met de broncode.

Leiden die twee conclusies niet automatisch tot het feit dat de broncode wel door de klant (erbij) gekocht kan worden, maar dat dat economisch niet haalbaar is door het waardeverschil?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 4 januari 2011, 11:39
NicoOud NicoOud is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 december 2010
Berichten: 9
Stuur een bericht via Skype™ naar NicoOud
Standaard

Dat zou kunnen, maar stel dat je als klant niet beschikt over de broncode en de programmeur besluit om te emigreren, heeft een andere baan, enz... dan kan hij nooit zijn website laten aanpassen door een derde partij. De duurzaamheid van zijn investering is dan wel erg afhankelijk van de maker.

Gaat het alleen om een banner is dat geen ramp, maar gaat het over een website van € 10K...

Misschien zou je de broncode vrij moeten geven aan de klant en deze een NDA (non-disclosure agreement) laten tekenen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 4 januari 2011, 11:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakob Buis Bekijk bericht
Ik kan als webdeveloper de (concepten/ideeën in de) broncode hergebruiken en opnieuw toepassen in andere projecten.
Zeker, maar dat verhindert toch niet dat je de klant zijn broncode geeft en hem royale rechten geeft voor eigen gebruik en onderhoud?
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 4 januari 2011, 11:50
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NicoOud Bekijk bericht
In tegenstelling tot de meeste hier vindt ik dat je als klant recht hebt op de broncode. Daar moet dan inderdaad wel een redelijke vergoeding tegenover staan.

Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat als de klant aanpassingen doet de garantie vervalt.
In deze opmerking kan ik me wel vinden. Het hangt er overigens wel erg van af wat voor opdrachtgever het is en wat het doel van het project is.

Als ik een website voor iemand maak (inclusief backend) met als projectdoel bijvoorbeeld een webshop is de code niet relevant voor een klant. Daarnaast kan ik met die code ook andere projecten uitvoeren en zal de klant dus ook minder betalen voor het ontwikkelen, maar meer voor het implementeren (van zijn specifieke wensen). De kosten van de ontwikkeling verdeel je vervolgens over meerdere projecten.

Echter wanneer je klant een softwaresysteem levert aan zijn klanten of wanneer je deel uitmaakt van een multidisciplinair team (van ZZP-ers) bij een klant is het redelijk dat de code de klant toebehoort. In dat geval word je meestal ook per uur betaald (al dan niet een van te voren afgesproken hoeveelheid, dus fixed price maar dan bepaald op verwachtte uren). Daarnaast kan het ook gebeuren dat je support van een project overneemt, je kunt dan niet stellen dat jouw aanpassingen niet aan de klant toebehoren.

Ook wanneer bijvoorbeeld een component specifiek voor een klant is ontwikkeld (en dus niet echt herbruikbaar is) en opgenomen wordt in het product van je klant vind ik het ook redelijk om de code aan de klant op te leveren.

Wat ik echter wel belangrijk vind is dat je goed communiceert over of je wel of niet delen van de code/opgedane kennis zou mogen herbruiken. Het is lastig te checken door je opdrachtgever, maar je zit er niet op te wachten dat hij je in de gaten houdt en bijvoorbeeld sites van je andere klanten gaat bekijken of er iets bekends tussen staat. Daarnaast is het lastig om eigendom (en diefstal) van code, maar des te meer van ideeën, aan te tonen en te bewijzen.

Zelf doe ik bij een klant meerdere projecten, van het maken van een component voor zijn product tot het opzetten van een nieuw software product (welke hij weer bij zijn klanten kan implementeren (al dan niet met mijn hulp)), de code behoort in al deze projecten tot de klant. Wel gaan we op een zodanige manier om met het eigendom dat ik eigen componenten (die ik in het verleden heb gemaakt) inbreng in het project en dat ik eventuele aanpassingen hieraan (bijvoorbeeld voor een andere databasebackend) wel weer mee mag nemen. Ik breid op die manier ook mijn standaard "tool-belt" steeds verder uit en kan zo steeds sneller (en dus concurrerender) te werk gaan.

Het belangrijkste zijn goede afspraken en dat je beide het gevoel hebt redelijk te zijn en redelijk behandeld te worden. Als je in goede "harmonie" met elkaar werkt zul je minder snel discussies krijgen en grijp je zelden terug op de afspraken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Hoeveel btw op elektronische diensten aan Japanse klant? MoonCakez Belasting 0 1 juni 2010 00:24
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 03:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon