Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 maart 2007, 23:05
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Talking Startersaftrek - wel of niet?

Hoi allemaal,

Dit jaar lukt mij wel om min. 3 opdrachtgevers te vinden (of meer), maar in de laatste 2 jaar was dat niet het geval. In 2006 had ik niet meer dan 2 opdrachtgevers, die mij door middel van gemaakte facturen betaalden. Een andere opdrachtgever wilde geen facturen zien. Uit reakties in dit forum heb ik o.a. geleerd dat een startende ondernemer moet groeien, zodat er tijd/ruimte genoeg moet zijn om later voor meer opdrachtgevers te gaan werken.

Aangezien ik een groot bedrag (lijkt mij) aan de belasting terug moet betalen (voor 2006, inkomstenbelasting 41,45 %) , wil ik naast al die "heffingskortingen" voor de startersafterk in aanmerking komen. Ik voldoe waarschijnlijk aan het "urencriterium".
Mijn vraag aan jullie : Is het verstandig om de startersaftrek bij de aangifte inkomstenbelasting 2006 te vermelden? Of juist niet? Wanneer word ik interessant voor een belastinginspecteur?

tot jullie reaktie,
arbi
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 maart 2007, 00:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: startersaftrek - wel of niet?

Wat is je antwoord op de vragen op "Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting" m.b.t. 2006?

Let ook op het zinnetje "Na uw aanmelding als ondernemer". Wanneer heb je bij de belastingdienst gemeld dat je voor of in 2006 een onderneming startte?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 maart 2007, 14:47
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: startersaftrek - wel of niet?

Bedankt Rene, voor je reaktie!

<<Wanneer heb je bij de belastingdienst gemeld dat je voor of in 2006 een onderneming startte?>>
Op 7 juli heeft de Belastingdienst mijn 'allereerste' aanvraagformulier voor een VAR -verklaring ontvangen (geldig van 1 jan. t/m 31 dec. 2005)
Zelf dacht ik dat ik de aanvraag veel eerder deed, maar dat is dus niet zo!

Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
N.v.t. - meer dan een piano, pc, stereoset, bladmuziek (muziekliteratuur) en wat kleine (goedkope dingen) heb ik niet nodig om mijn "onderneming" (bah, de term past niet bij muziek!) draaiende te houden.

Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
- Behalve eigen website moet ik mezelf inderdaad reclameren, door middel van reclame, uithangbord of eigen briefpapier. (het moet dus beter)

De rest van de vragen die je als link stuurt heb ik niet beantwoord, omdat ik vind dat er verder geen 'dingen' zitten waaruit blijkt dat ik niet aan het zelfstandigheidscriteria voldoe .

Startersaftrek of niet?

ik hoor het wel,
gr.
arbi
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 maart 2007, 16:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: startersaftrek - wel of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arbi Bekijk bericht
<<Wanneer heb je bij de belastingdienst gemeld dat je voor of in 2006 een onderneming startte?>>
Op 7 juli heeft de Belastingdienst mijn 'allereerste' aanvraagformulier voor een VAR -verklaring ontvangen
Een VAR zegt iets voor jouw opdrachtgevers, maar het is geen aanmelding als ondernemer bij de belastingdienst.

Citaat:
Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
N.v.t. - meer dan een piano, pc, stereoset, bladmuziek (muziekliteratuur) en wat kleine (goedkope dingen) heb ik niet nodig om mijn "onderneming" (bah, de term past niet bij muziek!) draaiende te houden.
Hoezo nvt? Een piano, pc en stereoset zijn toch kapitaal? Je hoeft jezelf niet te benadelen bij het interpreteren van dit soort vragen.

Citaat:
De rest van de vragen die je als link stuurt heb ik niet beantwoord, omdat ik vind dat er verder geen 'dingen' zitten waaruit blijkt dat ik niet aan het zelfstandigheidscriteria voldoe.
Als dat zo is dan lijkt me dat je best zelfstandig ondernemer zou kunnen zijn. Het gaat er alleen nog om jezelf als zodanig aan te melden, te gedragen en te profileren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 maart 2007, 23:37
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: startersaftrek - wel of niet?

Beste Rene,

Bedankt voor je reaktie

de groeten van

arbi
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
startersaftrek


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel of niet een AOV? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 71 29 oktober 2010 09:29
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon