Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 december 2011, 18:03
otasseron otasseron is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2008
Berichten: 4
Standaard Bijtelling auto van de zaak gelimiteerd op afschrijving + onderhoudskosten?

Hallo,
Ik had een discussie met mede zzp'ers over bijtelling bij een auto vd zaak. Ik heb er vele artikelen op nagelezen, maar het komt weinig ter sprake. Excuus als het toch al in een ander artikel uitgelegd is.

De casus is de volgende:
Wanneer ik een auto koop met een nieuw waarde van 60.000 euro zal de bijtelling voor het privegebruik vd auto 25% van 60.000 = 15.000 euro zijn.

Wanneer ik (fictief) echter inclusief afschrijving 5.000 euro kosten maak, zal de bijtelling toch hooguit 5.000 euro zijn?

Dat is dan het bedrag dat ik moet bijtellen voor het privegebruik van de auto. Er wordt niet nogmaals 25% van de nieuwwaarde bijgeteld voor het privegebruik?

Met vriendelijke groeten en bijvoorbaat dank voor het meedenken,

Oscar
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 december 2011, 18:42
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je bijtelling is inderdaad gemaximeerd op de werkelijke autokosten, maar daar zitten wel alle autokosten in dus afschrijving, onderhoud, brandstof, parkeerkosten, autowassen, maar ook de correctie btw over privegebruik.
Mogelijk dat door dat laatste punt de verwarring ontstaat. Je boekt namelijk het hele jaar de autokosten ex btw in je winst en verlies rekening en op het einde van het jaar moet je een deel van de teruggevraagde kosten weer als kosten boeken omdat btw over privegebruik niet mag worden afgetrokken.


Nog een opmerking: bij een auto van 60.000 euro zijn totale jaarlijkse autokosten van 5.000 buitengewoon onwaarschijnlijk.

Uitgaande van normale (fiscale) afschrijftermijnen en rekeninghoudend met 20% restwaarde na 5 jaar moet je in 5 jaar dus 48.000 euro afschrijven en dat alleen is al 9.600 euro per jaar. Maar mogelijk had je 5000 euro zomaar genoemd als voorbeeld zonder feitelijke inschatting van de kosten te maken.

Overigens heeft die regeling een heel logische achtergrond, als jij die exact zelfde auto prive had gekocht dan had je ook niet meer als 5.000 euro kosten gehad, het zou dus onredelijk zijn als de belastingdienst jou straft met hogere bijtelling enkel omdat jij je auto op naam van de zaak hebt gezet. vandaar dat de bijtelling word gemaximeerd op de werkelijke kosten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 december 2011, 21:14
otasseron otasseron is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2008
Berichten: 4
Standaard

Hallo Roel,

dank voor je reactie. Die 5.000 euro was idd een fictief bedrag om het verschil duidelijk te maken.
Ik weet dat het over het totale bedrag van de auto is.

Het onderwerp had te maken met de aankoop van een 2e hands auto die een hoge nieuw waarde heeft. Echter 2e hands is de afschrijving een stuk lager. Daardoor zullen de totale kosten een stuk lager uitkomen dan de 25% bijtelling van de nieuw waarde.

Ik vraag me nu wel af of het prive aankopen verstandiger is, omdat je dan nog 0,19 cent per kilometer in rekening kunt brengen.
Ga ik eens over nadenken.

Met vriendelijke groeten,
Oscar
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auto, bijtelling, kosten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Nieuwe auto op de zaak: waarom vallen bijtelling en afschrijving tegen elkaar weg? DJA Belasting 7 25 januari 2011 21:57
Inkomstenbelasting Auto van de zaak achteraf privé maken barry64 Belasting 6 26 september 2009 04:54
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon