Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juli 2013, 10:48
Monocled Viking Monocled Viking is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2013
Berichten: 2
Post Huurauto en 19ct per KM vergoeding

Ik heb even op het forum gezocht maar kon het juiste antwoord niet direct vinden vandaar mijn vraag.

Ik ben zzp en ik huur af en toe een auto ongeveer 3x in de maand.
Nu maak ik hiervoor de volgende kosten.
Dit zijn alleen zakelijke ritten.

Ik rijd ongeveer 150km per keer.

-huur auto ongeveer 40 euro ex btw 48 euro incl btw
-benzine kosten ongeveer 16 euro ex 19 euro incl btw

beide 21% tarief.

A:
Mag ik beide kosten opgeven voor de belasting?

B:
of moet ik de 19ct per kilometer regel hanteren?
Zo ja, mooi jammer.

C:
Of mag ik de huur auto opgeven voor de belasting en voor benzine de 19ct per kilometer hanteren?

Alvast bedankt voor het meedenken
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 juli 2013, 13:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het lijkt me dat zowel de huur als de benzine gewoon zakelijke kosten zijn, net als al je andere zakelijke kosten. Die hoef je niet apart op te geven voor de belasting en je hoeft geen speciale regelingen toe te passen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 juli 2013, 13:02
Monocled Viking Monocled Viking is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2013
Berichten: 2
Standaard

Hi Rene,

Bedankt voor je antwoord.
Ik kan er ook niks over vinden op internet.
Dus misschien maak ik een te groot probleem voor iets wat niet is

Bedankt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juli 2013, 19:40
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Als je alle kosten aftrekt, dan heb je een auto van de zaak / bedrijfsauto. Het maakt niet uit of je een auto een dag, maand, jaar of jaren huurt. De regelingen blijven hetzelfde.

Zorg voor een sluitende kilometeradministratie anders moet je een bijtelling hanteren voor privégebruik zowel in de inkomstenbelasting als in de omzetbelasting (je trekt neem ik aan de kosten netto af in de inkomstenbelasting en verrekent de BTW?)

let er op dat een sluitende kilometeradministratie in houdt dat je iedere rit vastlegt. Ook de rit naar de benzinepomp om de auto af te tanken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 juli 2013, 21:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beladv Bekijk bericht
Zorg voor een sluitende kilometeradministratie anders moet je een bijtelling hanteren voor privégebruik
Dat is een goede aanvulling, dankjewel. Ik had me niet zo gerealiseerd dat die regeling evenzeer geldt als je incidenteel een auto huurt voor alleen zakelijk gebruik.

Ik kan me wel voorstellen dat als je de huurauto's totaal minder dan 500 kilometer in het jaar gebruikt, de facturen/specificaties van de verhuurders daarvoor voldoende bewijs zijn en je geen rittenadministratie hoeft bij te houden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 juli 2013, 00:19
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Je moet die 500 kilometergrens wel bewijzen. Op de factuur van de verhuurder staat alleen de beginstand en de eindstand.

De gereden route staat er volgens mij niet op. Als je meerdere afspraken hebt op een dag, een route hebt gereden die ongebruikelijk is door file of omleiding is een kilometeradministratie wel zo handig.

Ik weet over het algemeen niet meer na een paar maanden of ik linksom of rechtsom ergens naar toe ben gereden. Laat staan dat dat lukt na 4 jaar wanneer de belastingdienst komt controleren.

Als je ongebruikelijke routes bijhoudt, kun je het beter voor alle ritten doen, anders vergeet je wellicht een keer iets vast te leggen. Stukje standaardisatie van je administratie is wel zo handig.

Bovendien is controle op privégebruik van een bedrijfsauto nog steeds een belangrijk speerpunt van de belastingdienst. Zie bijvoorbeeld het nieuws over uitlezen van kentekens bij parkeerautomaten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
19ct, auto, belasting, benzine, huren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Is € 2,10 voor 200 woorden SEO-schrijven een normale vergoeding? Gerda Omgaan met opdrachtgevers 8 22 juli 2011 10:08
Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding MariskaV Administratie 6 9 april 2010 11:31
Vergoeding voor lezing Marcelot Administratie 0 25 januari 2010 12:44
Aftrek huisvestingskosten vs. vrije vergoeding thuiswerkplek EdwinMus Belasting 1 26 maart 2009 01:34
goede opdracht, maar kleine vergoeding.... Cesair Marketing en acquisitie 4 11 april 2007 09:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon