Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 11 december 2007, 18:46
Menno
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Vraag voor de opslagvreters onder ons

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Dag allemaal,

Zeer regelmatig loop ik tegen het probleem aan dat ik weer een harde schijf volgewerkt heb. Op dit moment is mijn gemiddelde verbruik zo'n 4-5 gig per week, wat inhoudt dat ik iedere 100 dagen een 500 gig schijf vol heb. En dat zonder dat ik dingen dubbelop doe, het is gewoon het gevolg van mijn soort werk en de kwaliteitseisen die ik aan tussen- en eindproducten stel.

Nu ben ik aan het kijken naar goede oplossingen hiervoor, en ik kom natuurlijk snel in de TB schijven terecht, het liefst in RAID oplossing. www.lacie.com heeft interessante mogelijkheden, maar ik vroeg me af of iemand hier eventueel betere oplossingen heeft.
Mogelijk toch combineren van betere opslagtechnieken/comprimeren/imagen, hoeft niet te betekenen dat je gecomprimeerde data niet snel op te vragen is, mirror raid etc.
Een bedrijfsserver aanschaffen, eigen beheer en inrichten, veel tijd en extra kennis voor nodig.
Andere optie is een Lease line huren (om TB's data snel naar de server te sturen) en via een hostingsbedrijf alles onder te brengen. Kan niet anders tenzij je zelf thuis alles gaat installeren, voordeel is dat je verwarmingskosten lager worden vanwege de hitte van de server, hoe dan ook zal je toch een heel netwerk thuis moeten bouwen, gigabit omgeving anders schiet het niet op om dat soort hoeveelheden data naar de storageschijven te sturen.
Ik gebruik zelf Synology omdat de support goed is, goede backup software in mirror raid omgevingen er bij geleverd wordt en alles te programmeren valt, maar in jouw geval zal je toch niet met de homevariant gaan werken dus je moet je afvragen of je tijd hebt om zelf servers te gaan installeren en onderhouden van een gigabit netwerk.
Misschien dat er andere collega's zijn die ook veel data"vreten" en dat je dan met meerdere mensen dit probleem gaat aanpakken. De prijzen van Lease Lines zijn toch gauw rond de 1500 euro per maand minimaal. Een serverrack thuis installeren met een gigabit netwerk en het onderhouden is mogelijk goedkoper....allemaal keuzes of IBM of zo bellen?

Menno

http://www.mobile-harddisk.nl/synolo...sks-p-199.html
http://www.mobile-harddisk.nl/synology-m-33.html
Met citaat reageren
  #22  
Oud 14 december 2007, 15:16
oschulte's schermafbeelding
oschulte oschulte is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 8
Stuur een bericht via MSN naar oschulte
Standaard Re: Vraag voor de opslagvreters onder ons

Mieke,

Ik zie dat je het liefst RAID oplossingen wil gebruiken, maar niet echt waarom.

Ik heb wel een vermoeden: het is een vergroting van de beschikbaarheid van de data (niet meer afhankelijk van een defecte hd), maar is dat wel wat je zoekt?

Ik kom in je posts vooral de zoektocht naar veel - heel veel - opslag ... daar is RAID juist ongeschikt voor (per raid-set heb je een hd overhead)

groetjes, Olaf
Met citaat reageren
  #23  
Oud 14 december 2007, 17:24
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Vraag voor de opslagvreters onder ons

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oschulte Bekijk bericht
Mieke,

Ik zie dat je het liefst RAID oplossingen wil gebruiken, maar niet echt waarom.
[ .. ]

Ik kom in je posts vooral de zoektocht naar veel - heel veel - opslag ... daar is RAID juist ongeschikt voor (per raid-set heb je een hd overhead)

groetjes, Olaf
Lijkt me duidelijk?
RAID doe je om 3 dingen, los of gecombineerd, los van de hoeveelheid opslag die je wilt. Het kost nu meer, maar daar heb je ook wat aan:
* Je wil veiligheid
* Je wil snelheid
* Je vind het leuk om te hebben

Op mijn devbak heb ik om punt 1 en 3 voor RAID 1 gekozen voor de schijven waarop ik werk.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 15 december 2007, 12:50
oschulte's schermafbeelding
oschulte oschulte is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 8
Stuur een bericht via MSN naar oschulte
Standaard Re: Vraag voor de opslagvreters onder ons

nu wel ja ...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag aan websiteontwikkelaars onder ons Myrax Al die andere praktische dingen 10 28 september 2007 00:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon